Da blei det denne her.

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
Brukeravatar
Yngve Knutsen
Innlegg: 1145
Registrert: 30 aug 2014, 19:36
Sted: Berlevåg
Kontakt:

Da blei det denne her.

Legg innav Yngve Knutsen » 11 sep 2014, 19:45

Da blei det denne her da ;) og forhistorien ligger HER
Før jeg går videre vil jeg takke 2 personer som har jobbet litt utenfor forumet med denne blien.
Morten S.
Tusen takk for all hjelp i forbindelse med og få noen til å sjekke bilen for meg.
Jonathan.
Tusen takk til deg som besiktede bilen, prøveturen og tilstands rapporten.

Bilen
Bilde

Bilde


Ingen kunne si sånn direkte hva de mente og forlangte flere bilder av diverse plasser.
Her er de som selger sende meg etter at DERE ba om det.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Tilsatands rapporten fra Jonathan
Vi børjar med det dårliga:
Motorrum var tækt av kylvæska. Någonstans finnes læckage, men vi lyckades inte hitta det på plats.
Om bilen ska kæras til Norge måste detta kontrolleras noga

Det fanns en fullagning av ena damasken fram. Se bilde
Bilde

Sedan det bra:
Jag hittade ingen rost i varken hjulhus, støtdæmperfeste bak eller i motorrummet Det såg vældig bra ut.
Tidligare ægare har aven penslat færg på lite olika stællen
Bilde

Bilde

Inredningen såg vældig bra ut. Det enda var en liten reva i innertaket, men annars hur fin som helst.
Bilde

Det stora frågeteckenet med denna bil er som sagt kylan.
Din væn bør vara vaksam på temperaturen, ta med extra vatten osv.

Vad gæller hur longt bilen har rullad stod mæteren nu på 5000 mil
Kontrollerade tidligare besiktningsprotokoll och dær var noterad bla 2004 at bilen gått knappast 10.000 mil
Så den har nog rullat 15.000 totalt
Bilde

Andre bilder frå tillstands rapporten til Jonathan
Bilde

Bilde

Bilde

Er DERE fornøyd nå :D ?
Så nå vet dere like mye om bilen som jeg gjør. Ingenting skjult eller holdt tilbake
(PS. hvis admin vil krympe bildene så værsegod. Er rimelig rusten på bilder etter mange år uten
annet en å stille spørsmål på div forum)

Mvh
Yngve Knutsen

BTW, selger har funnet lekasjen og fikset det sier han. Det var en slange i bakkant som var sprukket
Sist redigert av Yngve Knutsen den 21 sep 2014, 19:28, redigert 5 ganger totalt.
Mobil 90191238

Brukeravatar
96GT
Innlegg: 1436
Registrert: 30 okt 2012, 22:26
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Da blei det denne her.

Legg innav 96GT » 11 sep 2014, 20:05

Tror dette blir en fulltreffer som bruksbil... hvordan er det med salt og vinterveier i Finnmark?
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

Brukeravatar
Henning
Innlegg: 2989
Registrert: 28 okt 2012, 17:51
Sted: Nesodden
Kontakt:

Re: Da blei det denne her.

Legg innav Henning » 11 sep 2014, 20:10

Bra bilder, ser solid ut dette - fin bruks patina:) morro å følge dette prosjektet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Brukeravatar
Yngve Knutsen
Innlegg: 1145
Registrert: 30 aug 2014, 19:36
Sted: Berlevåg
Kontakt:

Re: Da blei det denne her.

Legg innav Yngve Knutsen » 11 sep 2014, 20:24

96GT skrev:Tror dette blir en fulltreffer som bruksbil... hvordan er det med salt og vinterveier i Finnmark?
Salt, 96GT ?????? Det er kun brukt av fiske mottakene når de
skal lage saltfisk til spanjolene ;)

Prosjekt du liksom, Henning.Nei, dette er hverdagsbilen min det.
Har du glemt at x' n fikk s60'n og jeg beholdt låne avdrag + betale
forsikringen :shock: ?
Neida, trur det blir bra det her. Ingen feilkoder som kan plage meg :)
Mobil 90191238

Brukeravatar
Henning
Innlegg: 2989
Registrert: 28 okt 2012, 17:51
Sted: Nesodden
Kontakt:

Re: Da blei det denne her.

Legg innav Henning » 11 sep 2014, 20:27

Alle bruksbiler fra den tiden er et rullende prosjekt..... Mindre el ja - men det blir litt skruing..... Har hatt noen v4 fra syttitallet selv - men vet det er bruksbil:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Brukeravatar
Tore T
Innlegg: 728
Registrert: 04 nov 2013, 11:28
Sted: Kristiansund
Kontakt:

Re: Da blei det denne her.

Legg innav Tore T » 11 sep 2014, 22:56

Ser bra ut detta, Yngve.... :)

Eneste kommentar er ang km-standen... gitt at den bare har gått en runde, har den vel gått 105000, og ikke 150000 ... Men det er jo good news !

Gleder meg til rapport fra henting og hjemtur !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

Brukeravatar
Yngve Knutsen
Innlegg: 1145
Registrert: 30 aug 2014, 19:36
Sted: Berlevåg
Kontakt:

Re: Da blei det denne her.

Legg innav Yngve Knutsen » 12 sep 2014, 02:18

Er det noen som kan si meg indre og ytre diameter på den glødete kobber ringen på olje avtappingspluggen?

Er oljefiltert lett å komme til?

Størrelse på fastnøkkel til olje avtappings plugg?
Mobil 90191238

Alex B
Innlegg: 45
Registrert: 05 jul 2013, 22:35
Kontakt:

Re: Da blei det denne her.

Legg innav Alex B » 13 sep 2014, 16:12

Diameter av kobberringen vet jeg ikke, men nøkkelstørrelse er 13. Oljefilter er lett å komme til hvis hendene dine er ikke for store. For fjerning av et ferdigbrukt filter er det lurt å bruke en oljefilternøkkel som kan strammes rund filteret. Jeg har en som er håndtak med kjede, så en blaning av denne:

Bilde

og denne:

Bilde

Helt sikkert at begge to skal fungere helt greit.

Alex
1975 96: 5-års prosjekt i langt over 5 år;
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.

Brukeravatar
Yngve Knutsen
Innlegg: 1145
Registrert: 30 aug 2014, 19:36
Sted: Berlevåg
Kontakt:

Re: Da blei det denne her.

Legg innav Yngve Knutsen » 13 sep 2014, 18:12

Takk Alex B, da har jeg litt å gå etter :)
Jeg får heller dra på bilverkstedet i mandag og kjøpe en drøss
av forskjellig kobber ringer så passer vel en av dem.
Siden jeg tenker å bytte olje "langs veien" er det kjekt
å vite.
Holder på å pakke til turen og fastnøkler 7-19 er pakket, lite og medium skralle sett + ett tonn til med verktøy :)
Mobil 90191238

Alex B
Innlegg: 45
Registrert: 05 jul 2013, 22:35
Kontakt:

Re: Da blei det denne her.

Legg innav Alex B » 13 sep 2014, 21:17

Spørsmål er om du er nødt å bytte ringen hvis det ikke er lekkasje. Jeg har aldri byttet ring og de tetter gang etter gang, både på 9000en (flere ganger), Sonetten (et par ganger) og 96en (nylig). Var litt vanskelig å måle tappehulen i reservemotoren (som ikke har plugg) men det så ut at indre diameter av ringen burde være 15 eller 16mm.

Alex
1975 96: 5-års prosjekt i langt over 5 år;
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.


Gå tilbake til «Biler og prosjekter»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest