Da blei det denne her.

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Da blei det denne her.

Postby Yngve Knutsen » 11 Sep 2014, 19:45

Da blei det denne her da ;) og forhistorien ligger HER
Før jeg går videre vil jeg takke 2 personer som har jobbet litt utenfor forumet med denne blien.
Morten S.
Tusen takk for all hjelp i forbindelse med og få noen til å sjekke bilen for meg.
Jonathan.
Tusen takk til deg som besiktede bilen, prøveturen og tilstands rapporten.

Bilen
Image

Image


Ingen kunne si sånn direkte hva de mente og forlangte flere bilder av diverse plasser.
Her er de som selger sende meg etter at DERE ba om det.
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Tilsatands rapporten fra Jonathan
Vi børjar med det dårliga:
Motorrum var tækt av kylvæska. Någonstans finnes læckage, men vi lyckades inte hitta det på plats.
Om bilen ska kæras til Norge måste detta kontrolleras noga

Det fanns en fullagning av ena damasken fram. Se bilde
Image

Sedan det bra:
Jag hittade ingen rost i varken hjulhus, støtdæmperfeste bak eller i motorrummet Det såg vældig bra ut.
Tidligare ægare har aven penslat færg på lite olika stællen
Image

Image

Inredningen såg vældig bra ut. Det enda var en liten reva i innertaket, men annars hur fin som helst.
Image

Det stora frågeteckenet med denna bil er som sagt kylan.
Din væn bør vara vaksam på temperaturen, ta med extra vatten osv.

Vad gæller hur longt bilen har rullad stod mæteren nu på 5000 mil
Kontrollerade tidligare besiktningsprotokoll och dær var noterad bla 2004 at bilen gått knappast 10.000 mil
Så den har nog rullat 15.000 totalt
Image

Andre bilder frå tillstands rapporten til Jonathan
Image

Image

Image

Er DERE fornøyd nå :D ?
Så nå vet dere like mye om bilen som jeg gjør. Ingenting skjult eller holdt tilbake
(PS. hvis admin vil krympe bildene så værsegod. Er rimelig rusten på bilder etter mange år uten
annet en å stille spørsmål på div forum)

Mvh
Yngve Knutsen

BTW, selger har funnet lekasjen og fikset det sier han. Det var en slange i bakkant som var sprukket
Last edited by Yngve Knutsen on 21 Sep 2014, 19:28, edited 5 times in total.
Mobil 90191238

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: Da blei det denne her.

Postby 96GT » 11 Sep 2014, 20:05

Tror dette blir en fulltreffer som bruksbil... hvordan er det med salt og vinterveier i Finnmark?
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Da blei det denne her.

Postby Henning » 11 Sep 2014, 20:10

Bra bilder, ser solid ut dette - fin bruks patina:) morro å følge dette prosjektet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Da blei det denne her.

Postby Yngve Knutsen » 11 Sep 2014, 20:24

96GT wrote:Tror dette blir en fulltreffer som bruksbil... hvordan er det med salt og vinterveier i Finnmark?
Salt, 96GT ?????? Det er kun brukt av fiske mottakene når de
skal lage saltfisk til spanjolene ;)

Prosjekt du liksom, Henning.Nei, dette er hverdagsbilen min det.
Har du glemt at x' n fikk s60'n og jeg beholdt låne avdrag + betale
forsikringen :shock: ?
Neida, trur det blir bra det her. Ingen feilkoder som kan plage meg :)
Mobil 90191238

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Da blei det denne her.

Postby Henning » 11 Sep 2014, 20:27

Alle bruksbiler fra den tiden er et rullende prosjekt..... Mindre el ja - men det blir litt skruing..... Har hatt noen v4 fra syttitallet selv - men vet det er bruksbil:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Da blei det denne her.

Postby Tore T » 11 Sep 2014, 22:56

Ser bra ut detta, Yngve.... :)

Eneste kommentar er ang km-standen... gitt at den bare har gått en runde, har den vel gått 105000, og ikke 150000 ... Men det er jo good news !

Gleder meg til rapport fra henting og hjemtur !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Da blei det denne her.

Postby Yngve Knutsen » 12 Sep 2014, 02:18

Er det noen som kan si meg indre og ytre diameter på den glødete kobber ringen på olje avtappingspluggen?

Er oljefiltert lett å komme til?

Størrelse på fastnøkkel til olje avtappings plugg?
Mobil 90191238

Alex B
Posts: 45
Joined: 05 Jul 2013, 22:35
Contact:

Re: Da blei det denne her.

Postby Alex B » 13 Sep 2014, 16:12

Diameter av kobberringen vet jeg ikke, men nøkkelstørrelse er 13. Oljefilter er lett å komme til hvis hendene dine er ikke for store. For fjerning av et ferdigbrukt filter er det lurt å bruke en oljefilternøkkel som kan strammes rund filteret. Jeg har en som er håndtak med kjede, så en blaning av denne:

Image

og denne:

Image

Helt sikkert at begge to skal fungere helt greit.

Alex
1975 96: 5-års prosjekt i langt over 5 år;
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Da blei det denne her.

Postby Yngve Knutsen » 13 Sep 2014, 18:12

Takk Alex B, da har jeg litt å gå etter :)
Jeg får heller dra på bilverkstedet i mandag og kjøpe en drøss
av forskjellig kobber ringer så passer vel en av dem.
Siden jeg tenker å bytte olje "langs veien" er det kjekt
å vite.
Holder på å pakke til turen og fastnøkler 7-19 er pakket, lite og medium skralle sett + ett tonn til med verktøy :)
Mobil 90191238

Alex B
Posts: 45
Joined: 05 Jul 2013, 22:35
Contact:

Re: Da blei det denne her.

Postby Alex B » 13 Sep 2014, 21:17

Spørsmål er om du er nødt å bytte ringen hvis det ikke er lekkasje. Jeg har aldri byttet ring og de tetter gang etter gang, både på 9000en (flere ganger), Sonetten (et par ganger) og 96en (nylig). Var litt vanskelig å måle tappehulen i reservemotoren (som ikke har plugg) men det så ut at indre diameter av ringen burde være 15 eller 16mm.

Alex
1975 96: 5-års prosjekt i langt over 5 år;
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest