Forgassertips FoMoCo

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
Brukeravatar
knut
Innlegg: 265
Registrert: 12 nov 2012, 20:34
Sted: Valdres
Kontakt:

Forgassertips FoMoCo

Legg innav knut » 14 mai 2014, 20:22

V4'n min har de siste par årene vært plaga med ei svak lugging, nærmest som ubalanse i motoren, når den går lett, med lav belastning og lite gasspådrag ved vel 2000 o/min - uansett gir. Dette gjentok seg da jeg i fjor satte inn en annen brukt motor (pga balanseakselugreie), så jeg skjønte at forgasser eller tenning var den-/de skyldige.

Det dreier seg om original 1500 motor med enkel FoMoCo forgasser, og i vinter kasta jeg meg på denne tråden på saabklubben.se: http://forum.saabklubben.se/viewtopic.php?f=7&t=37499. Etter å ha snakka med en hjelpsom kar på Triconor i Oslo, som nærmest utelukka fordeleren, tok jeg mot til meg, og fulgte rådet fra Hubbe; kjøpte 1,4 mm bor, og bora friskt og freidig opp hovedmunnstykket. Det hjalp!!!

Nå surrer motoren jevnt og fint, uansett turtall, og jeg innbiller meg også at den er blitt litt mer fleksibel og lettkjørt. Skulle andre oppleve samme plagene kan dette være verd å prøve.

Det store spenningsmomentet er om den går for fett, så jeg får nedslag på avgassmålingene når jeg nå skal på EU-kontroll...
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

sigurdjulius
Innlegg: 38
Registrert: 10 feb 2013, 22:45
Kontakt:

Re: Forgassertips FoMoCo

Legg innav sigurdjulius » 31 mai 2014, 00:22

Hva sier målingene?

Brukeravatar
knut
Innlegg: 265
Registrert: 12 nov 2012, 20:34
Sted: Valdres
Kontakt:

Re: Forgassertips FoMoCo

Legg innav knut » 04 jun 2014, 21:40

Det får jeg vite på EU-kontroll den 24. Men da jeg bestilte time på verksted, virka de ganske avslappa i forhold til dette...
knut
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

Brukeravatar
knut
Innlegg: 265
Registrert: 12 nov 2012, 20:34
Sted: Valdres
Kontakt:

Re: Forgassertips FoMoCo

Legg innav knut » 25 jun 2014, 09:57

Ingen kommentarar på avgass. Fornya tillit to år til :-)
knut frå mobil
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

Brukeravatar
Henning
Innlegg: 2989
Registrert: 28 okt 2012, 17:51
Sted: Nesodden
Kontakt:

Re: Forgassertips FoMoCo

Legg innav Henning » 25 jun 2014, 10:34

knut skrev:Ingen kommentarar på avgass. Fornya tillit to år til :-)
knut frå mobil


Gratulerer :D Syntes selv EU kan bli litt slitsomt på alle bilene - derfor greit med pre 1959 modeller:)
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Oddn
Innlegg: 12
Registrert: 11 mai 2016, 06:50
Kontakt:

Re: Forgassertips FoMoCo

Legg innav Oddn » 11 mai 2016, 06:55

Hei!
Vurderer sterkt å prøve dette rådet.
Bilen fungerer greit, men "lugger" når den går på liten belastning, samt at den "spytter" litt hvis jeg plutselig tråkker gasspedalen fort inn.
Synest det er litt dristig å borre opp dysa, da det ikke finnes muligheter for å angre seg etterpå......
Er det noe sted man får kjøpt dyser til FoMoCo forgasseren?

Brukeravatar
knut
Innlegg: 265
Registrert: 12 nov 2012, 20:34
Sted: Valdres
Kontakt:

Re: Forgassertips FoMoCo

Legg innav knut » 11 mai 2016, 20:27

Eg greidde ikkje å spore opp nye dyser, men kanskje nokon her på forumet kan ha brukte til overs? Elles kan du jo prøve forumet til Svenska Saabklubben http://saabklubben.se/forum/kategori/modellspecifika-forum/9596-v4/. Det var der eg fekk dette tipset.
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

Oddn
Innlegg: 12
Registrert: 11 mai 2016, 06:50
Kontakt:

Re: Forgassertips FoMoCo

Legg innav Oddn » 13 mai 2016, 07:32

OK.
Tusen takk for forsøket i allefall!

Odd Vidar

Vidarhs
Innlegg: 265
Registrert: 11 des 2013, 19:48
Sted: Eidsfoss,vestfold
Kontakt:

Re: Forgassertips FoMoCo

Legg innav Vidarhs » 14 mai 2016, 13:16

Kan sikkert avse en fomoco gasser,så du har en reserve.hvis int,send privat melding. Hilsen Vidar!

Oddn
Innlegg: 12
Registrert: 11 mai 2016, 06:50
Kontakt:

Re: Forgassertips FoMoCo

Legg innav Oddn » 24 mai 2016, 06:42

Good news, everybody!!
Jeg dro forgasseren ut av bilen igjen, ny runde med rengjøring (Mye rust og dritt i tanken) og borret opp dysen med 1,4mm bor.
Fant ut at jeg manglet balansevekten i kanalen til akselrasjonspumpen?! Den må ha ramlet ut under siste montering, uten at jeg la merke til det... Laget ny vekt av tangen på en 4mm bor ca 9-10mm lang og monterte igjen.
Ba en liten bønn, og startet motoren. Den går kjempefint! Ingen justering av noe, bare glede!
Tusen takk for hjelpen alle sammen, og spesielt til Vidar som tilbød erstatnings gasser!
:P :P :P :P :P
Odd'n


Gå tilbake til «V4»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester