Godtfolk...
Da har saaben 71 modd. sonett vært på den helv....... eu godkjennnga... ett stort problem, vindusviskerene stopper ikke i nedre
posisjon... noe den heller aldri har gjort... , men, ifølge kontrolløren en klar toer feil. så.. hvordan i gran skauen skal jeg
angripe problemet?
sitter nå 155 15 dekk på bilen,. skal ha nye dekk, noen her som bruker 165 15 på sonetten?
Pål
vindusviskere
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: vindusviskere
Hmmmm. Mon tro om det ikke finnes en justeringsmekanisme på viskermotoren som regulerer det punktet.
Parkerer de på samme sted hele tiden eller er det returfunksjonen som ikke virker?
Parkerer de på samme sted hele tiden eller er det returfunksjonen som ikke virker?
- super'n
- Posts: 1199
- Joined: 30 Oct 2012, 20:37
- Location: Holter, Akershus
- Contact:
Re: vindusviskere
Hei. kjører bare 96 sjøl, men 165-15 gir enda høyere profil, som gjør at bilen føles mer ustbil, spes i sving. bytta til 175/65-15 på 96`n. ny bil å kjøre...
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
-
- Posts: 48
- Joined: 03 Nov 2012, 19:11
- Contact:
Re: vindusviskere
Godtfolk...
Morten., viskerne stopper der de selv har lyst-- . pokkern asså , er jo bare å slå av bryteren når viskera ligger nede...ikke blid på verkstedet....får vel finne en donor bil , en 99..... andre forslag? kan jeg ha byttet ledningene som går inn på motoren?
Pål.
Morten., viskerne stopper der de selv har lyst-- . pokkern asså , er jo bare å slå av bryteren når viskera ligger nede...ikke blid på verkstedet....får vel finne en donor bil , en 99..... andre forslag? kan jeg ha byttet ledningene som går inn på motoren?
Pål.
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: vindusviskere
Vil tro det er selve selvparkeringsfunksjonen som svikter.
Nå kjenner jeg ikke den typen viskermotor så godt, men på de eldre som er på f.eks totakt og tidlig V4 går funksjonen å reparere.
Nå kjenner jeg ikke den typen viskermotor så godt, men på de eldre som er på f.eks totakt og tidlig V4 går funksjonen å reparere.
-
- Posts: 45
- Joined: 05 Jul 2013, 22:35
- Contact:
Re: vindusviskere
En 99 som donor er ikke aktuelt, Sonett MY '71 har den gamle firkante 96-motor.
Alex
Alex
1975 96: 5-års prosjekt i langt over 5 år;
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.
- Christian Grant
- Posts: 72
- Joined: 18 Feb 2013, 11:01
- Contact:
Re: vindusviskere
Hei
Ja dette emnet har vi vel vært inne på før Pål.
Vet ikke om det jeg skrev forrige gang var til nytte, men minner om at Club Sonett Sweeden, svenske SAAB forumet og Sonett avdelingen på Saabnet.com har veldig mange gode tips i forhold til mye rart ang. Sonett.
Hentet dette på CSS sin hjemmesidet, under "mektips". Det er spesiellt for bytte av tørkermotor, men innheolder også litt mer info.
Akkurat stopp posisjon måtte også fikses på min Sonett III. Jeg har også renovert selve motoren.
Se punkt 7 spesiellt.
1:
Skaffa en torkarmotor till en Saab 99 1972-1976 (Det är möjligt att även andra årsmodeller går bra).
2:
Demontera torkarmotorn ur Sonetten. Motorhuven måste först demonteras, följ instruktionerna i verkstadshandboken.
3:
Demontera locket till växellådan på båda motorerna och flytta över mekanismen från Sonettmotorn till den nya motorn. Var noga med att alla shims hamnar på rätt plats. På vissa 99-motorer så sitter en jordanslutning fastskruvad på elmotorns chassi. På Sonettens torkarmotor sitter denna kabel i kontaktanslutningen. Lossa i så fall kontaktanslutningen med de två skruvarna som finns under drevet (innan växellådan monteras) och klipp bort ringkabelskon . varefter kabeln löds fast på samma stift i kabelsockeln.
4:
Använd inte chassifett eller liknande till att smörja dreven. Det är ett speciellt fett som ska användas, vilket kan anskaffas hos någon Boschverkstad.
5:
Wiren, som för övrigt är längre på Sonetten än på 99:an kan infettas med lite grafitfett.
Lägg inte på för mycket, detta kommer i så fall att straffa sig när det är kallt ute.
6:
Återmontera allting i omvänd ordning.
7:
Jaså. Torkarmotorn stannar inte i sitt parkeringsläge? Sannolikt är det då relät som sitter placerat mellan tändspolen och fjädertornet som inte fungerar. Det ska växla mellan anslutningarna 87 och 87a när torkarspaken inne i bilen aktiveras, respektive avaktiveras. Dessa reläer av fabrikat Hella finns inte längre att köpa på Saab men välsorterade biltillbehörsbutiker bör kunna ordna fram nya med samma funktion om än med annorlunda form.
8:
För den vetgirige kan tilläggas att skillnaden mellan Sonettens mekanism jämfört med 99:ans är det det stora plastdrevet som styr slaget på torkararmarna. Det drev som sitter monterat i Saab 99 är märkt 165 medan det som sitter i Sonetten är märkt 120. Dreven ser till en början identiska ut men skillnaden är avståndet mellan centrum och ut till vevtappen.
Ja dette emnet har vi vel vært inne på før Pål.
Vet ikke om det jeg skrev forrige gang var til nytte, men minner om at Club Sonett Sweeden, svenske SAAB forumet og Sonett avdelingen på Saabnet.com har veldig mange gode tips i forhold til mye rart ang. Sonett.
Hentet dette på CSS sin hjemmesidet, under "mektips". Det er spesiellt for bytte av tørkermotor, men innheolder også litt mer info.
Akkurat stopp posisjon måtte også fikses på min Sonett III. Jeg har også renovert selve motoren.
Se punkt 7 spesiellt.
1:
Skaffa en torkarmotor till en Saab 99 1972-1976 (Det är möjligt att även andra årsmodeller går bra).
2:
Demontera torkarmotorn ur Sonetten. Motorhuven måste först demonteras, följ instruktionerna i verkstadshandboken.
3:
Demontera locket till växellådan på båda motorerna och flytta över mekanismen från Sonettmotorn till den nya motorn. Var noga med att alla shims hamnar på rätt plats. På vissa 99-motorer så sitter en jordanslutning fastskruvad på elmotorns chassi. På Sonettens torkarmotor sitter denna kabel i kontaktanslutningen. Lossa i så fall kontaktanslutningen med de två skruvarna som finns under drevet (innan växellådan monteras) och klipp bort ringkabelskon . varefter kabeln löds fast på samma stift i kabelsockeln.
4:
Använd inte chassifett eller liknande till att smörja dreven. Det är ett speciellt fett som ska användas, vilket kan anskaffas hos någon Boschverkstad.
5:
Wiren, som för övrigt är längre på Sonetten än på 99:an kan infettas med lite grafitfett.
Lägg inte på för mycket, detta kommer i så fall att straffa sig när det är kallt ute.
6:
Återmontera allting i omvänd ordning.
7:
Jaså. Torkarmotorn stannar inte i sitt parkeringsläge? Sannolikt är det då relät som sitter placerat mellan tändspolen och fjädertornet som inte fungerar. Det ska växla mellan anslutningarna 87 och 87a när torkarspaken inne i bilen aktiveras, respektive avaktiveras. Dessa reläer av fabrikat Hella finns inte längre att köpa på Saab men välsorterade biltillbehörsbutiker bör kunna ordna fram nya med samma funktion om än med annorlunda form.
8:
För den vetgirige kan tilläggas att skillnaden mellan Sonettens mekanism jämfört med 99:ans är det det stora plastdrevet som styr slaget på torkararmarna. Det drev som sitter monterat i Saab 99 är märkt 165 medan det som sitter i Sonetten är märkt 120. Dreven ser till en början identiska ut men skillnaden är avståndet mellan centrum och ut till vevtappen.
'63 96, ´67 Sonett II, '67 96Rally '72 Sonett III-byggesett '73 96, '74 Sonett III, '86 Saab 006, '87 900 Cab, '00 9-5 St
-
- Posts: 48
- Joined: 03 Nov 2012, 19:11
- Contact:
Re: vindusviskere
OK. Christian, hvor pokkern sitter dette reelet hen? har to sonetter til , må vel gå an å låne fra en av dem.
Pål.
Pål.
- Jokke900
- Posts: 1215
- Joined: 03 Nov 2012, 01:39
- Location: Skogn
- Contact:
Re: vindusviskere
Har du 3? TRE?? Beklager, men det er for mange.. ..du blir dessverre nødt til å gi en til megpål wrote:OK. Christian, hvor pokkern sitter dette reelet hen? har to sonetter til , må vel gå an å låne fra en av dem.
Pål.
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo
1978 99 Turbo
- Christian Grant
- Posts: 72
- Joined: 18 Feb 2013, 11:01
- Contact:
Re: vindusviskere
Nå skal jeg ikke være skråsikker, for har ikke den sonetten hjemme i garasjen, men gitt at det skal skal være plassert mellom tenningsspolen og dempertårnet,pål wrote:OK. Christian, hvor pokkern sitter dette reelet hen? har to sonetter til , må vel gå an å låne fra en av dem.
Pål.
så mener jeg at det er det releet som ses helt i høyre bildekant her:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... engine.jpg
Men om du fremdeles har markørene med nummerering på ledningsnettet, så burde det være mulig å sjekke på den måten.
Som med så mange av sonettene, så kan det jo være litt ymse av deler noen ganger. Særlig dersom de har vært skrudd på i USA
'63 96, ´67 Sonett II, '67 96Rally '72 Sonett III-byggesett '73 96, '74 Sonett III, '86 Saab 006, '87 900 Cab, '00 9-5 St
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest