96 V4 fra 1967

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
PetterSandvik
Posts: 51
Joined: 17 Mar 2014, 14:00
Location: Leka, Nord-Trøndelag
Contact:

96 V4 fra 1967

Postby PetterSandvik » 18 Mar 2014, 12:55

Hei,

Bilen: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... rough=true
Importert i 1999 av en svensk lege til Mosjøen. Jeg er tredje eier etter han.

Er en del lakkrust, stort sett rustfritt over midten på dørene.

Bilen er tenkt brukt, samtidig som den skal bli i topp stand. Motor/gir etc virker kvikt og i orden uten at jeg har noe videre peiling på dette.

Jeg har noen spørsmål da den eldste bilen jeg har kjørt er en Ascona fra 1988. Frihjulet, har noen en god beskrivelse på hvordan det fungerer, og det var en som mente jeg kunne koble det inn konstant for å ha motorbrems?

Ser GSV har pakning til bagasjelokk som tar inn vann her, men pakninger til dører til 96 finner jeg ikke noe sted. Noen tips?

Tenker å ta rusta med stålbørste/sandpapir, og bruke rusteter der det ikke blir metallisk, og lakke over 2-3 strøk med Arcanol (med sink), for så å lakke over med karroserifargen på synlige flater. Er dette en ok måte? Har tenkt å omlakkere bilen til coral-red etterhvert
ImageImageImageImage


Motor, gir og seter er fra en 96 1976 modell.


Prioriteringsliste:
1. Bytte pakning bagasjerom, begge dører
2. Rustfjerning og behandling under
3. Rustbehandling hjulbuer /kontroll
4. Bytte av oljer
5. Rustbehandling dører, dørstokker, hengsler mm
6. Rustbehandling lakkoverflater
Last edited by PetterSandvik on 22 Mar 2014, 18:48, edited 4 times in total.
Saab 96 V4 1967 - Saab 9-3 SportCombi BioPower 2009

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 96 V4 fra 1967

Postby Henning » 18 Mar 2014, 13:47

Du har en liten spak nede ved siden av gasspedalen, den kan aktivere eller deaktivere frihjulet.

Lakkere om bilen sier du..... er den ikke ganske bra i lakken da?? Forøvrig gromt med V4 og den lave frontruta - kjenner jeg blir smått misunnerlig... :D

Pakning til dør - sjekk med Björknäs Saabdeler:

http://www.bjorknassaabdelar.n.nu/nyadelar/karrosseri

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

PetterSandvik
Posts: 51
Joined: 17 Mar 2014, 14:00
Location: Leka, Nord-Trøndelag
Contact:

Re: 96 V4 fra 1967

Postby PetterSandvik » 18 Mar 2014, 16:15

Takk, skal se om jeg finner den. Var noen utfordrende strekninger når jeg hentet den med frihjul, rattgir og uten bremseservo for første gang kan man si!

Tja, kommer man nerme nok er det en hel del steinsprutrust, og en del småbulker (stein?), så vi får se, iallefall full lakkering og rustfjerning under/inne i skjermer osv blir det.Bilen er tidligere rustbehandlet innvendig, gulv, bagasjerom etc. Men jeg er jo svak for røde biler :P

Takk for tips om deleside, fins tydeligvis en hel del tilgjengelig :)
Saab 96 V4 1967 - Saab 9-3 SportCombi BioPower 2009

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 96 V4 fra 1967

Postby Henning » 18 Mar 2014, 16:30

Ja første gang med frihjul kan freake ut enhver stakkar:) - men spaken er stor og veeeeldig enken å se. Trekk den ut og frihjulet skal være koblet ut.

Når det gjelder rust, sjekk under pedaler, støtdemper fester foran og bak, samt kanaler foran og bak i hjulbuer. Kanskje under tanken:) mange steder å sjekke.

Blir morro å følge tråden din.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: 96 V4 fra 1967

Postby Stein Are » 18 Mar 2014, 16:49

Enig med Henning, 67 V4 er gull. Hvor bor du? N-T er ikke overrepresentert på forumet.
Saab 96 1962-Saab 900 1990

PetterSandvik
Posts: 51
Joined: 17 Mar 2014, 14:00
Location: Leka, Nord-Trøndelag
Contact:

Re: 96 V4 fra 1967

Postby PetterSandvik » 18 Mar 2014, 16:51

Ingen rust innvendig, heldigvis :)

Men regner med det er fare ved gulvet osv, virker som vannet går gjennom begge gummimattene og ligger under, bra klima for rust!''


Bor lengst nord i Nord-Trøndelag, Leka :)

Så før jeg får opp garasjen blir nok bilen utsatt for noe saltholdig luft :(
Saab 96 V4 1967 - Saab 9-3 SportCombi BioPower 2009

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: 96 V4 fra 1967

Postby Tore T » 18 Mar 2014, 17:02

Hei, gratulerer med flott "ny" bil, og velkommen hit !

Knalltøff bil du har fått tak i der... 67-modellen er den klart lekreste V4´n !

Når det gjelder frihjulet... Tenk på det som en tråsykkel...
Når du trår på pedalene (Motoren drar), så er det koblet inn, når du ikke trår (Slipper gassen), så er det koblet ut...
Og når det er koblet ut, virker det altså på samme måte som når du har trådd inn clutchen.
"Bonusen" med dette er at du kan gire uten å clutche... Du trenger kun clutchen for å starte fra stillestående,
og når du stopper helt. Bare slipp gassen, gir rolig, og gi gass igjen...!
Krever litt tilvenning, men når du får teken, "bringer det følelsen av å beherske bilkjøring opp på et helt nytt nivå" for å sitere et svensk bilblad... :-D

Men som Henning sier, er det enkelt å låse frihjulet, og da fungerer bilen akkurat som hvilke som helst annen bil med manuelt gir.

Lakkering / fargebytte osv er så klart opp til deg... men et lite tips...!
Små rustflekker ser ofte MYE verre ut enn de er på hvite biler.... så en skikkelig polering kan gjøre underverker...

Lykke til !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

PetterSandvik
Posts: 51
Joined: 17 Mar 2014, 14:00
Location: Leka, Nord-Trøndelag
Contact:

Re: 96 V4 fra 1967

Postby PetterSandvik » 18 Mar 2014, 17:10

Takk for tipsene! Aha, tenkte på det at det kunne hende jeg kunne gire uten å bruke clutch, så det er jo en bonus!
Men er dette en form for clutch med slitebelegg, eller tannhjul som går i inngrep?

Du har nok rett i det at det ser verre ut enn det er på hvite biler, så jeg får se hvor mye jeg gjør ut av det. Iallefall må jeg få gått over hjulbuer, under golvet, dørstokker/dører på nedredel (under) og i motorrom. Hva anbefales brukt i hjulbuer/under som er "sliteområder"? Noe form for asfaltlignende stoff? Tectyl eller slikt kanskje
Saab 96 V4 1967 - Saab 9-3 SportCombi BioPower 2009

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: 96 V4 fra 1967

Postby Tore T » 18 Mar 2014, 17:19

Frihjulet er mekanisk, ikke direkte tannhjul, men ingen slitebelegg....og i utgangspunktet ikke en slitedel...!
Så lenge man passer oljeskift på girkassa osv, skal det i utgangspunktet holde like lenge som girkassa ellers.

Inne i skjermkassene er det nok tectyl som gjelder ja... !
På biler som har vært noenlunde rustfrie har jeg som regel hatt på et strøk med tyntflytende tectyl først,
og deretter to lag med svart, tyktflytende tectyl.
Men begynn med en skikkelig rengjøring og se om det er behov for litt "flekklakkering" av småflekker og slikt først....

Ta gjerne noen bilder underveis og legg ut her, så får du nok masse gode råd og tips !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

PetterSandvik
Posts: 51
Joined: 17 Mar 2014, 14:00
Location: Leka, Nord-Trøndelag
Contact:

Re: 96 V4 fra 1967

Postby PetterSandvik » 18 Mar 2014, 17:46

En del ruststart under bilen
ImageImageImage

Noe rust i skjermkantene, dog lite inne i selve hjulbuene, tectylbehandlet tidligere? Ser ut som det er brukt det også inne på gulvet.
Image

Lakkrusten
ImageImageImage

Motorrommet
Image

Bagasjerommet er overraskende bra
Image


Så til ett spørsmål; Hvordan justerer man dørene? Førerdøra må nesten SPARKES igjen! Så inntil videre bruker jeg passasjerdøra. Ikke praktisk!
Stopperen/den justerbare låsedelen regner jeg med er den som sitter på bilen - på baksiden av døra. Der er det to skruer. Jeg har løsna de, justert fram og tilbake, eneste jeg klarer å få det, er verre. Noen som har ei enkel oppskrift på dette? Virker som døra må for langt inn i forhold til hva som er mulig i forhold til pakninger osv for å gå i lås


Lurer på å skaffe dette: http://www.bilkontroll.no/fluid-film-pakke.html eller er det noe som er bedre?
Saab 96 V4 1967 - Saab 9-3 SportCombi BioPower 2009


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest