Den store senke og felgtråden

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Den store senke og felgtråden

Postby Henning » 05 Mar 2014, 08:34

Stein Are wrote:http://www.fjerfabrikk.no
Hva med å få fabrikert fjærer, kan det være noe?

Dyrt....? ihvertfall dyrere enn 1 stk kappeskive :lol:
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Den store senke og felgtråden

Postby super'n » 05 Mar 2014, 09:48

Det jeg har gjort er å bruke 99 bakfjærer foran, de er kortere men stivere. Høyden blir omtrent original. Bak har jeg fram fjærer fra longnos. Der etter har jeg funnet frem dewalt'n. Så lenge du ikke har TUV papirer til bil og fjær er det ikke godkjent på pkk uansett. Best å få det til å se originalt ut. Har slipt enden litt pen og flekka på litt farge. Har altid gått gjennom pkk. Nå er det snart 35 år siden 96 gikk ut, og de fleste mekanikere er under 35, så nå har de færreste noe forutsetning for å vite ca høyde på bil. :)
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Den store senke og felgtråden

Postby Stein Are » 05 Mar 2014, 14:10

i Volvoland noen mil sør for der jeg bor blir biler avskiltet og førerkort tatt grunnet kapping. Men da er det selvsagt snakk om skamsenk.
Sier ikke at jeg ikke kommer til å kappe selv, bare nevner det ;)
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Den store senke og felgtråden

Postby Stein Are » 05 Mar 2014, 17:18

super`n wrote:Det jeg har gjort er å bruke 99 bakfjærer foran, de er kortere men stivere. Høyden blir omtrent original. Bak har jeg fram fjærer fra longnos. Der etter har jeg funnet frem dewalt'n. Så lenge du ikke har TUV papirer til bil og fjær er det ikke godkjent på pkk uansett. Best å få det til å se originalt ut. Har slipt enden litt pen og flekka på litt farge. Har altid gått gjennom pkk. Nå er det snart 35 år siden 96 gikk ut, og de fleste mekanikere er under 35, så nå har de færreste noe forutsetning for å vite ca høyde på bil. :)
Men hvordan er det egentlig med TUV, er det papirer som skal stemme overens mellom demper/fjær og bilmodell?
Eller er det sånn at om man kjøper senkesett som er TUV-godkjent og det passer på bilen, så er det godkjent?
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Den store senke og felgtråden

Postby super'n » 05 Mar 2014, 17:51

Ihht. Kjøretøyforskriften skal det dokumenteres fra fabrikat eller uavhengig lab. at kjøretøyet og fjærer har samsvar. Dvs at fjærene må være TUV eller liknende godkjent for Saab 95/96 for å kunne godkjenne senkinga.
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Den store senke og felgtråden

Postby Stein Are » 05 Mar 2014, 18:19

super`n wrote:Ihht. Kjøretøyforskriften skal det dokumenteres fra fabrikat eller uavhengig lab. at kjøretøyet og fjærer har samsvar. Dvs at fjærene må være TUV eller liknende godkjent for Saab 95/96 for å kunne godkjenne senkinga.

Janei, da blir det kapping da. Blir dyrt å reise til Tyskland for godkjenning…
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: Den store senke og felgtråden

Postby GT750 » 06 Mar 2014, 13:19

155 dekk på 5,5 felger funker fint og det ser for meg ok ut også, det blir litt retro vs. å bruke lavprofil.

Men husk på ved senking så får man så kallt toe out da styrestagene peker svakt oppover mot hjulnavene, styrestags ender bør derfor justeres.
Men problemet blir ikke nødvendigvis borte, fordi ideelt sett skal styrestagene stå rett utfra tannstangen.
Så når bilen fjører opp vil man få toe out igjen da bilen har blitt senket - så kallt "Bump steer"
Egentlig bør tannstangen flyttes like mye opp som bilen er senket! :geek:
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Den store senke og felgtråden

Postby super'n » 06 Mar 2014, 22:49

Ideelt skal det være toe-in slik at det blir tilnærmet 0 under kjøring. Toe-in skal være 2,0mm i følge verkstedlitteraturen.
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Den store senke og felgtråden

Postby Vidarhs » 08 Mar 2014, 09:28

vet ikke helt om jeg skal uttale meg her,da vi alle er amatører. :D gammal-saabene har ganske kort fjæringsvei orginalt,så for meg vil det være galt å begynne å senke/kappe orginal fjærer.viktig å bruke stivere fjærer og bedre dempere,hvis man vil senke bilen.veldig viktig å korte inn bump stoppen både framme og bak.om ikke kjører man fort ufjæret,det er ikke morro.det beste vil være å seksjoner fjæringa,altså heve innfesting av hjulopphenget i chassiet så man beholder orginal fjæringsvei,men mye arbeid! når det er sagt,er det moro å kjøre senka og stiv saab. Bump-steer kan man fint unngå ved å kjøre med litt negativ caster vinkelbakoverlent spindel)Gjør underverker med hensyn til stabilitet,inngang sving,akselrasjon og selv-oppretting etter sving :D senk i vei!

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Den store senke og felgtråden

Postby Vidarhs » 08 Mar 2014, 09:32

og helst skal det ploge(toe in) både framme og bak.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest