1979 99 turbo

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Johnny Tveiterås
Posts: 68
Joined: 02 Nov 2012, 11:43
Location: Bergen
Contact:

1979 99 turbo

Postby Johnny Tveiterås » 23 Jan 2014, 11:22

Jeg koser meg med å lese om andre sine prosjekter, så jeg tenkte at jeg kanskje skal bidra med mitt prosjekt også:
Jeg er takknemlig for alle tilbakemeldinger og forslag/innspill! :-)

Jeg har lenge vært på jakt etter en 99 turbo, men til slutt var jeg heldig og fikk tilslaget på denne:
Image
Denne ble importert fra UK i 2011 og har siden stått lagret innendørs. Bilen så fin ut på litt avstand, men det var ikke vanskelig å få øye på diverse feil:
ser jo allerede på dette bildet at lyktepusserne står feil vei, og hva mer kommer til å avdekkes da??

********************************************************

Bilen var selvsagt høyrestyrt, dette ser jeg som en fordel: da får jeg jo et nesten ubrukt førersete når jeg er ferdig :-)
Image Image Image Image Image
Interiøret ser ganske ok ut, det er jo noen småskader i setetrekkene, og innertaket "sægger" selvsagt..
Det er litt rynker i trekkene, lurer på om selve trekket er løsnet fra skumbaksiden? Det er jo vanligvis det som skjer med innertakene så det er jo nærliggende å tro at det samme er tilfelle her..

********************************************************

Image
Jeg ville få bilen godkjent og registert før jeg for alvor starter restaureringen: alltid kjekt å ha papirene i orden!
Det første som ble fjernet fra bilen var disse fæle tåkebaklysene og hengerfestet.
Deretter ville jeg bare se hvor mye arbeid det ville bli å bygge den om til LHD, men plutselig var det ingen vei tilbake :-)
Image
Dette er en kurant jobb, selgeren har lovet å skaffe tannstang, men enn så lenge har jeg lånt fra en av de andre 99'ene mine.
Ellers måtte jeg bygge om clutchpedal med hovedsylinder og forlenge kabelsettet i dashbordet. Skiftet også speedometer til km/h.
Image Image
Før jeg tok kontakt med biltilsynet tok jeg full service på bremser, hjulstilling og justering av CO.
Biltilsynet i Bergen var imidlertid svært lite imøtekommende, så jeg bestilte derfor time hos biltilsynet på Voss. Her ble jeg tatt veldig godt imot, og to kontrollører sjekket bilen, dokumenterte og godkjente den uten problemer!
Image
Venter hos Biltilsynet på Voss

Image
Lykke!! :-)
Bilen er registrert som bevaringsverdig, dette er også ført inn i vognkortet..

********************************************************

Image
Jeg bygget et sandblåsekabinett for å kunne sandblåse smådeler. Luften leveres av to paralellkoblede hobbykompressorer, og dette fungerer helt ok.
Det første jeg testet i kabinettet var bensintrykkregulatoren som skal øke bensintilførselen ved stor belastning/hastighet. (
Denne var koblet fra motoren, og jeg har foreløpig ikke funnet ut hvorden den skal kobles..)
Image Image
før og etter

********************************************************

Begynte så med å se litt nærmere på dørene:
Image
Veldig råtten i bunn: her er det brukt både sikaflex, platbiter og platebiter for å skjule elendigheten.
Image
Fantastisk arbeid som har vært utført på dører - pakningen var skrudd fast i stedet for å bruke klipsene som fortsatt sto i døren, klipsene var i stedet malt fast. Ellers var det minst 1 patron med sikaflex i hver dør for å skjule rusten
Image
Engelsk versjon av pansret dør?
Dørene var bra råtne; en gang i tiden har det blitt satt på nye dørplater, men de ble bare punktet utenpå de gamle!
Mistenker at Chop Shop har vært her??
Image Image
Jeg hadde noen nyere i ganske god stand, så det var enklere å bygge om disse enne å reparere de gamle.Jeg fjernet festeplaten for speilet og flyttet skinnen slik at de originale rutene kan brukes. All rust ble sandblåst, og den reinslipes seinere.
(Stativet er laget av en gammel handlevogn som jeg fikk på jobben, denne er super både til arbeids- og lakkstativ!)

********************************************************

Image
Ser bra ut dette, ... eller??
Ved første øyekast ser dette hjulhuset ut til å være det beste på hele bilen...

Image
Demonterte v. forskjerm for å justere tilpassningen, og da dukket det opp litt av hvert: når tectyl ble fjernet falt det ut små platebiter som kun var festet i tectyl og sikaflex, og andre stedet var det sveist nye plater utenpå rusten.
Image
stadig nye hull..

Image Image
Sjekket inni kanal med usb kamera og pc, kanalen ser heldigvis frisk og sunn ut!

Image Image
Kuttet bort det meste av rusten
Image
Reinslipt og grunnet med sinkspray
Image Image Image
Tilpasning av platebiter.Bakkant av innerskjerm snart på plass, ser enkelt ut men det er plukk å bøye i alle retninger..


Image Image Image Image Image
Tilpasning av platebiter. Pga alle buene og knekkene må jeg lage dem i flere biter. Alle falser er primet ved sink. Laget rep.plate vha mal i tre
Image Image Image
Foreløpig grunnet med sink. Skal reingjøres til metall og epoxygrunnes seinere.

********************************************************

Image
Sandblåsing i innerskjerm, funker ganske bra med et sånt enkelt telt!
Image
Klar for litt sandblåsing av kanal.
Image
Sandblåst kant på innerskerm og utside på kanal.

Image
Hadde en skjerm som var bedre enn som sto på, men det er noe dritt å borre ut ut punktsveiser med bor fra Biltema, knurr...
Image
Etter mange timers pusling er passformen så god som det lar seg gjøre. Skjermen er foreløpig bare festet med skruer og popnagler.
Last edited by Johnny Tveiterås on 23 Jan 2014, 13:17, edited 4 times in total.
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower

User avatar
Jensabo
Posts: 112
Joined: 11 Dec 2012, 22:54
Location: Sykkylven
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Jensabo » 23 Jan 2014, 11:38

Ojoj, mye fint arbeid her og imponerende fremdrift. Ser frem til å følge denne tråden :)
-78 Saab 99 turbo

User avatar
Johnny Tveiterås
Posts: 68
Joined: 02 Nov 2012, 11:43
Location: Bergen
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Johnny Tveiterås » 23 Jan 2014, 12:47

..og så litt om bakluken:

Image Image Image
Det var mye rust i området rundt spoileren. Jag hadde en ganske bra bakluke til en 900 liggende, men her er jo nederste delen annerledes.
For å beholde bilen så original som mulig valgte jeg derfor å reparere den originale luken:

Image Image ImageImage Image Image

Hele luken er straks reinslipt og klar for epoxy grunning. Det blir mye støv i luften, maske kan anbefales!
Last edited by Johnny Tveiterås on 23 Jan 2014, 13:50, edited 2 times in total.
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Eirik » 23 Jan 2014, 13:12

Dette var interessant lesning!

Veldig kjekt du har tatt deg tid til å starte prosjekttråd, da har vi andre enda mer å kose oss med :)

Lykke til videre, ser ut til at du er godt i gang allerede!
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

User avatar
Johnny Tveiterås
Posts: 68
Joined: 02 Nov 2012, 11:43
Location: Bergen
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Johnny Tveiterås » 23 Jan 2014, 13:44

Ja, jeg begynte i begynnelsen av desember, og har hatt et album på fb, men nå følte jeg tiden var inne til å bidra litt her på siden også :D
Det blir jo litt pangstart siden jeg allerede har litt bilder å vise her, så får vi se hvordan fremdriften blir videre. Jeg har ikke noe dato på dette prosjektet, og jobber kun når jeg har lyst (skulle vært sånn i den vanlige jobben også ;) )

Så litt mer bilder:
Image Image Image

Motoren er løftet ut, og den verste guggen er fjernet. Det blir litt sveising og tetting av hull i torpedoveggen. I tillegg blir det mye sliping av overflaterust i motorrommet.

Deretter ble bensintanken demontert og åpnet - det var mye ekkelt nedi her:

Image Image Image

Filteret på bensinpumpen var i praksis helt fullt i rustpartikler, minner mye om en filterpose med kaffegrut! Det er også mye rustpartikler i overflaten innvendig i tanken.
JEG SETTER STOR PRIS PÅ GODE FORSLAG TIL HVORDAN JEG KAN RENGJØRE TANKEN! (Det er tre kamre i den og ikke så lett å komme til..)

********************************************

Så til alle drittjobbers mor: Fjerne gammel understellsmasse:

Image Image Image

Jeg har dusjet undersiden med Biltema kaldavfetting i par dager for å myke opp guffen, deretter har det vært å sitte under bilen med stemjern og skraper for å fjerne guffen så godt som mulig. Avsluttet med å spyle med høytrykkspyler - dette flyttet (nesten) all dritten effektivt fra undersiden av bilen til alt annet i garasjen :lol:
Neste steg blir å slipe bort det pokkers plastbelegget som er sprøytet under bilen: dette skjuler rust skremmende effektivt så bort med det!!
(Bildet til høyre er rappet fra internet, men er ganske beskrivende..)
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Morten S. » 23 Jan 2014, 14:40

Har fulgt med på facebook-tråden din, men fint å se prosjektet her også.
Skal følge det imponerende arbeidet videre!

99 turbo tar seg sååå godt ut i svart.

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby kanonjon » 23 Jan 2014, 14:55

Helt rått prosjekt! Synes det er helt fantastisk at du fikk denne til venstrerattet! Gratulerer! Det blir en veldig fin bil ut av dette!

Det som er forbanna irriterende er Statens Uvesen (Ja, UVESEN) har forskjellige meninger på forskjellige stasjoner! Skal ikke Uvesenet fungere som EN UNIVERSAL enhet!? Blir så irritert! Godt at Uvesenet funker i Voss iallefall!

Gleder meg til fortsettelsen av prosjektet! :mrgreen: 8-)

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Henning » 23 Jan 2014, 20:03

JohnnyT wrote:Jeg koser meg med å lese om andre sine prosjekter, så jeg tenkte at jeg kanskje skal bidra med mitt prosjekt også:
Jeg er takknemlig for alle tilbakemeldinger og forslag/innspill! :-)
Veldig bra, jeg er likedan vedr. tråder og setter stor pris på 99 turbo tråder - en bil jeg gjerne skulle hatt selv.

Har du støvesuger påkoblet sandblåse kavbinettet ditt?? hvordan virker det? Tenkte jeg skule gjøre det selv men var usikker på hvor lenge støvesugeren ville var...... Er det din første støvesuger..?? :?

Kjører på med sandblåse spørsmål.... ser du pakket inn hjulbuen i plast deretter sandblåste inne.... fungerte det?? eller ble det sand i HELE garasjen samt tåkete i lufta? må finne på noe liknende selv og tar gjerne imot litt erfaring.

Eller så har du gjort mye med bilen, har du fullført flytting av ratt etc? var ikke det en stpr jobb?

Detta blir bra!

Henning
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Jokke900 » 23 Jan 2014, 20:05

WOW!! Herlig lesing! :D Og så så masse bilder :mrgreen: That we like! Gleder meg til å følge med videre!

..nå skulle vi hatt noen til å følge opp med en "1980 99 Turbo"-tråd for å få litt kontinuitet i ting :lol:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Johnny Tveiterås
Posts: 68
Joined: 02 Nov 2012, 11:43
Location: Bergen
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Johnny Tveiterås » 27 Jan 2014, 11:00

Henning wrote:
JohnnyT wrote:Jeg koser meg med å lese om andre sine prosjekter, så jeg tenkte at jeg kanskje skal bidra med mitt prosjekt også:
Jeg er takknemlig for alle tilbakemeldinger og forslag/innspill! :-)
Veldig bra, jeg er likedan vedr. tråder og setter stor pris på 99 turbo tråder - en bil jeg gjerne skulle hatt selv.

Har du støvesuger påkoblet sandblåse kavbinettet ditt?? hvordan virker det? Tenkte jeg skule gjøre det selv men var usikker på hvor lenge støvesugeren ville var...... Er det din første støvesuger..?? :?

Kjører på med sandblåse spørsmål.... ser du pakket inn hjulbuen i plast deretter sandblåste inne.... fungerte det?? eller ble det sand i HELE garasjen samt tåkete i lufta? må finne på noe liknende selv og tar gjerne imot litt erfaring.

Eller så har du gjort mye med bilen, har du fullført flytting av ratt etc? var ikke det en stpr jobb?

Detta blir bra!

Henning

Sandblåsing er spennende :)
Jeg har brukt mange timer på å studere forskjellige kabinetter og løsninger på web og youtube, og håper jeg har fått med meg hva som er bra og mindre bra.
Jeg hadde to x-finerplater liggende, og skar ut alle delene av dem. Jeg hadde ikke tegninger, prøvde bare å beregne hvordan jeg fikk utnyttet platene best mulig og samtidig fikk kabinettet så stort som jeg tror jeg trenger..
Image Image Image Image Image Image Image

Det er viktig å være nøyaktig med monteringen, slik at alle skjøter blir lufttette. Innvendig kledde jeg baksiden og venstre side med tynne galvaniserte plater - det er ikke ønskelig å få flis i sanden.
På toppen har jeg montert en plexiplate, og oppå denne ligger et arbeidslys. På denne måten har jeg bra lys i kabinettet samtidig som jeg slippe å ha en armatur inni kabinettet. Glasset i fronten er en herdet hylleplate fra en ikea-reol, og risten inni kabinettet er foreløpig en Elfa trådkurv. (mye rart som forsvinner i huset når det er prosjekter på gang.. ) Glassplaten er surret inn i cling-film for at de ikke skal bli for matte med én gang.

Jeg bruker en enkel våt/tørrsuger fra Clas Ohlsson, og denne har så langt fungert veldig bra. Jeg hadde tenkt å montere kpl. luftfilter med boks fra en 900 mellom kabinett og støvsuger, men det er jo både støvpose og belgfilter i støvsugeren så jeg prøver dette først. Jeg har montert blåsepistol som suger opp fra sanden i bunnen av kabinettet, og dette fungerer bra på mindre deler. Nå jeg skal ha større deler stikker jeg slangen fra blåsetanken inn gjennom hullet på høyre side. Dette hullet suger inn friskluft når støvsugeren er på, og holder god sikt i kabinettet. Hanskene kjøpte jeg på Jula, og ringene de er festet i er toppen av et par plastspann :-)

Sanden i kabinettet blir jo forurenset etter en tids bruk, og da tetter den lett igjen blåsepistolen. Det er imidlertid lett å åpne luken i bunnen av kabinettet og la sanden renne gjennom et dørslag for sile den ( endelig noe i kjøkkenskuffene som jeg har glede av..)

Når jeg sandblåser på bilen blir det jo MYE støv. Jeg pakker derfor inn området i plast for å samle opp så mye som mulig av sanden, og dette fungerer ganske bra.
Det er jo ikke så vellykket å koble til støvsugeren her, så det er tilnærmet null sikt gjennom plasten. Dette medfører at det blir mange stopp, og da legger støvet seg ganske fort også. (Jeg taper en liten led-lykt fremme ved munnstykket for å se litt bedre hvor sanden treffer.) Forøvrig synes jeg at støvet fra vinkelsliperen er mye verre: dette kleber seg overalt, mens blåsestøvet bare er å blåse bort med trykkluft :)


Konvertering til LHD er en ganske kurant jobb, og jeg skal komme tilbake med litt mer bilder seinere. Jeg har imidlertid hatt tidenes datahavari i helgen så det tar litt tid før jeg har ny maskin og backup på plass igjen. (.. kan jo ikke bare holde på med ting som gir skitt under neglene ??)
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 1 guest