http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe- ... rer-19330/
Jeg bruker sånne, bare til vinkelsliper da. (Fant ikke bilde av akkurat den)
SA
1979 99 turbo
- Stein Are
- Posts: 916
- Joined: 07 Nov 2012, 09:05
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Saab 96 1962-Saab 900 1990
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Bruker også de, riktignok ikke fra biltema da de slites ut enda fortere enn andre. Fine greier på lakk, men rimelig dyr løsning syntes jeg da de brukes opp fort. Men det beste alternativet sammen med stålbørste til vinkelsliperen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Johnny Tveiterås
- Posts: 68
- Joined: 02 Nov 2012, 11:43
- Location: Bergen
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Bruker disse grovrengjørerne jeg også, men synes de slites ned litt vel raskt. Er det noen som kan anbefale et merke som har akseptabelt forhold mellom pris og holdbarhet er det flott!
Det blir fort mye penger av alt verkstedmateriellet vi bruker, så alle gode tips for å redusere denne utgiftsposten mottas med takk
Nå har jeg sandblåst alle kriker og kroker i mottorrommet, og dette gikk ganske bra: jeg hengte opp plast under bilen (klemte den mellom jekkfestene og løftebukken, og spente den deretter opp under hele fronten og brettet den opp over skjermene. På denne måten klarte jeg å samle opp mesteparten av sanden i stedet for at den ble spredt i hele garasjen.
Jeg skiftet også en del av venstre kanal; den har vært reparert tidligere men det var så irriterende å se på de elendige sveisene. Kanalen så helt ok ut når jeg sjekket den med kamera, men når jeg fikk se baksiden er jeg glad jeg brukte tid på dette..
Fikk også fikset bakkant av kanalen. Her har det bare vært sveist på platebiter i hytt og pine en gang i tiden, så dette er tidkrevende å rekonstruere til tilnærmet originalt utseende.
..Ellers har jeg hatt mange pauser for å sjekke fb for oppdaterte bilder fra Dagali - kjempeflott at noen av dere som har vært der har tatt dere tid til å dele øyeblikkene med oss i lavlandet
Det blir fort mye penger av alt verkstedmateriellet vi bruker, så alle gode tips for å redusere denne utgiftsposten mottas med takk
Nå har jeg sandblåst alle kriker og kroker i mottorrommet, og dette gikk ganske bra: jeg hengte opp plast under bilen (klemte den mellom jekkfestene og løftebukken, og spente den deretter opp under hele fronten og brettet den opp over skjermene. På denne måten klarte jeg å samle opp mesteparten av sanden i stedet for at den ble spredt i hele garasjen.
Jeg skiftet også en del av venstre kanal; den har vært reparert tidligere men det var så irriterende å se på de elendige sveisene. Kanalen så helt ok ut når jeg sjekket den med kamera, men når jeg fikk se baksiden er jeg glad jeg brukte tid på dette..
Fikk også fikset bakkant av kanalen. Her har det bare vært sveist på platebiter i hytt og pine en gang i tiden, så dette er tidkrevende å rekonstruere til tilnærmet originalt utseende.
..Ellers har jeg hatt mange pauser for å sjekke fb for oppdaterte bilder fra Dagali - kjempeflott at noen av dere som har vært der har tatt dere tid til å dele øyeblikkene med oss i lavlandet
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower
- Johnny Tveiterås
- Posts: 68
- Joined: 02 Nov 2012, 11:43
- Location: Bergen
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Ferdig ved venstre kanal.
Deretter er det bakkant på høyre kanal. Her er det en merkelig fasong etter en kreativ reparasjon
Nå er rustsveising i bunn stort sett ferdig til bakre hjulhus. Det er MYE rustsveising igjen i bakre hjulhus og videre bakover!
Siden det er en del som er sandblåst her haster det nå med å få på epoxyprimer før det ruster på nytt. Jeg penslet primer på bunnen- dette viste seg å være et skikkelig griseri siden den var så tynn - tror nok jeg sprøyter neste strøk..
Under bilen har jeg brukt Biltema Epoxyprimer, denne er jo nesten "gratis" men gjør likevel jobben. Den er visstnok ikke så god å slipe, men her gjør det ingenting. http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalie ... mer-30623/
Alle sveiser og skjøter skal nå pensles med karosserikitt før jeg tar ett strøk til med epoxy og deretter et par strøk bodyshuts før topplakk. http://www.hagmans.se/no/Produkter/Kj%C ... %B8r/11541
Jeg vurderer Biltema sin 2K polyuretanelakk som toppstrøk under bilen, men er VELDIG åpen for synspunkt på dette - noen som har erfaring med denne??
http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalie ... tan-36532/
I motorrom har jeg brukt sprayboks med 2K epoxyprimer - dette er bra saker, men blir jo ganske dyrt hvis jeg skal bruke det på hele bilen - jeg brukte to bokser i motorrom og drivakseltunneller/fjærtårn. http://www.spraymax.de/index.php?id=351&L=1
Deretter er det bakkant på høyre kanal. Her er det en merkelig fasong etter en kreativ reparasjon
Nå er rustsveising i bunn stort sett ferdig til bakre hjulhus. Det er MYE rustsveising igjen i bakre hjulhus og videre bakover!
Siden det er en del som er sandblåst her haster det nå med å få på epoxyprimer før det ruster på nytt. Jeg penslet primer på bunnen- dette viste seg å være et skikkelig griseri siden den var så tynn - tror nok jeg sprøyter neste strøk..
Under bilen har jeg brukt Biltema Epoxyprimer, denne er jo nesten "gratis" men gjør likevel jobben. Den er visstnok ikke så god å slipe, men her gjør det ingenting. http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalie ... mer-30623/
Alle sveiser og skjøter skal nå pensles med karosserikitt før jeg tar ett strøk til med epoxy og deretter et par strøk bodyshuts før topplakk. http://www.hagmans.se/no/Produkter/Kj%C ... %B8r/11541
Jeg vurderer Biltema sin 2K polyuretanelakk som toppstrøk under bilen, men er VELDIG åpen for synspunkt på dette - noen som har erfaring med denne??
http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalie ... tan-36532/
I motorrom har jeg brukt sprayboks med 2K epoxyprimer - dette er bra saker, men blir jo ganske dyrt hvis jeg skal bruke det på hele bilen - jeg brukte to bokser i motorrom og drivakseltunneller/fjærtårn. http://www.spraymax.de/index.php?id=351&L=1
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Jeg kjøper mesteparten av 2K lakk og 2K primere hos Tinter - de har veldig greie priser. 3 liter med epoxy primer samt herder og tynner mener jeg kom på under 5-600 kroner.
Nydelig å se en bil uten rust
Nydelig å se en bil uten rust
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Johnny Tveiterås
- Posts: 68
- Joined: 02 Nov 2012, 11:43
- Location: Bergen
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Virker nok som om det er behageligere priser på Østlandet enn på Vestlandet. Jeg får ta meg en runde og sjekke litt mer, har ikke tenkt på industrileverandører..
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
JohnnyT wrote:Virker nok som om det er behageligere priser på Østlandet enn på Vestlandet. Jeg får ta meg en runde og sjekke litt mer, har ikke tenkt på industrileverandører..
620 17973230330 TEMACOAT GPL-S PRIMER TCH 2,2 L. - 362,-
620 00856000310 HERDER TEMACOAT 0,6 L - 83,50
620 00610310030 TYNNER 1031 3L - 173,-
618,50 + mva
Sjekk med industri lakkering - billigere for oss vanlige uten en bråte med penger.
H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- super'n
- Posts: 1199
- Joined: 30 Oct 2012, 20:37
- Location: Holter, Akershus
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Veldig fornøyd med polyurethan til biltema for bruk på "usynlige" steder... tror den er fin for bruk under bil.
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
- super'n
- Posts: 1199
- Joined: 30 Oct 2012, 20:37
- Location: Holter, Akershus
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
- Eirik
- Posts: 469
- Joined: 26 Aug 2012, 15:32
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: 1979 99 turbo
Har trukket fram prosjektet ditt som eksempel på forsiden til GSV!
Ikke tenk på at hele klubben følger med nå
Ikke tenk på at hele klubben følger med nå
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest