Det berømte balanseaksel-problemet... Nå med mulig løsning ?

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Det berømte balanseaksel-problemet... Nå med mulig løsning ?

Postby Tore T » 12 Dec 2013, 09:16

Hei !

Jeg har nettopp skaffet meg et prosjekt; en 1973 96 V4 !
(Se egen tråd under Biler og prosjekter)

Har skrudd mye Saab opp gjennom årene, men V4-motoren har jeg ikke jobbet noe særlig på før...

Motoren i bilen min har det berømte balanseaksel-problemet, dvs at tennene på drevet har blitt strippet, og det er MYE slark i reimskiva.... minst et par mm...
Motoren går likevel tilsynelatende fint (Har ikke kjørt den, bare startet motoren).

Kommer nok ikke til å få tatt ut og åpnet motoren før utpå nyåret uansett, men går jo å funderer / planlegger litt... Og det er sikkert mange her med mye erfaring, så derfor noen spm, siden jeg ikke fant noen tråd om dette her inne fra før...

Hvis man velger å prøve og overhale motoren, hva bør man være forberedt på ?
Må hele balanseakselen byttes, eller holder det å bytte lager ?
Finnes det evt. lager med overdim om man får slipt akslingen ?

Hvordan pleier tilstanden på sylindre / stempler / stempelbolter å være i disse når motoren har rast ?
Holder det vanligvis evt å hone og bytte stempelringer, eller må man påregne boring ?

Veiv- og rådelager... Pleier det å holde å bytte lagerskåler, eller er det vanlig å måtte slipe veiva ?

Kamaksel... Pleier denne å slites (tenker da både på lagerflater og selve "kamspissene")

Topplokk / Ventiler... er det vanlig å bygge om til herdede ventilseter, eller kjører de fleste med blyerstatning ?
Hvordan pleier ventilstyringer osv å være på disse ?

Generelt.... Er det bedre økonomi å lete opp en motor som er i bedre tilstand (Ikke rast balanseaksel) og evt overhale denne ?

Alle innspill / erfaringer mottas med stor interresse :)

mvh Tore
Last edited by Tore T on 19 Dec 2013, 12:38, edited 1 time in total.
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Det berømte balanseaksel-problemet...

Postby Vidarhs » 12 Dec 2013, 20:46

Hei tore! Mange spørsmål! Kam og balanseaksel-lager er standard.(finnes kanskje forskjellig kvalitet.bronse/bly lager?) Kam greier seg som regel fint i lager banene,men kan slites raskere på en sylinder. nr 3 ?,pga dårligere smøring.Balanse akselen klarer seg så sant den ikke har slitt seg gjennom lageret å inn i blokka.Fiber register-drev er vanskelige å oppdrive nye,så i dag kjøper man gjerne såkalt ståldrev registersats.Vil ikke rase så lett,hverken ved ba-slitasje eller turtall. Veiv/råde:mål opp for slitasje(merk plassering lager) Du får masse overdim lager både til veiv og råde.Mange ender vel med nyslip av veiv.Du kan vel bøye/skade ventiler ved balanseaksel-havari,men ikke absolutt. Topper: Hadde ikke satt inn herda seter.(setter du inn større ventiler,er det ikke plass heller)Enkelt å justere ventilene en gang iblant.bly-erstatninga er alltid lett tilgjengelig.Er klaringa for stor på ventil-styringene for stor kan man borre og presse inn foriger som man så brosjer opp.evt kan man sette inn korta og konede styringer fra Volvo B20(eksos) Føler at V4en er ganske grov mekanisk(tåler ganske mye slitasje/slark) Men alltid lurt å ha en ekstra motor/gearkasse.som hverdagsbil,i gamle dager kunne man kjøre både 250 og 300000km uten balanseaksel-havari.må vel være stillstand,mangel på smøring og vedlikehold som knekker motoren.Hvor mange sjekker f.eks klaring(slitasje) på fiber drevene.v4 har 2 lager på balanseaksel,3 lager på kam og veiv,men er kjent for å tåle mye juling og trimming allikevel! annbefaler å ha den orginale,store rep håndboka+saab sport&rally boka. Blir enklere og mer moro da! Håper det var greie svar( Er snekker,ikke saab mekaniker) Vidar

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Det berømte balanseaksel-problemet...

Postby Tore T » 13 Dec 2013, 08:24

Hei VIdar og takk for godt svar :)

SUpert, da vet jeg litt mer om hva jeg kan forvente...
Får vel først og fremst plukke ut motoren og prøve å få oversikt over tilstanden i bunnen av motoren,
så får vi se om jeg evt tar av toppene med det samme..!
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Det berømte balanseaksel-problemet...

Postby Tore T » 19 Dec 2013, 11:03

Har begynt å google litt etter deler til Saabprosjektet mitt, og det ser ut som hele verden er støvsugd for originale balanseakseldrev....

Siden det for meg virker litt "overkill" å kjøpe komplett stål- / aludrevsett for oss som ikke har voldsomme trimplaner, men som har tenkt å overhale og kjøre med en nogenlunde original motor (Kanskje evt litt forgassertrim, men ikke noen rallymotor..) har jeg lekt litt med noen tanker...

Tror dere det er marked / interesse for å få laget en liten serie med nye drev i "originalutførelse" ?

Jeg har i tidligere jobb drevet litt med prototype / småserieproduksjon i komposittmaterialer, og ser for meg at det bør være mulig å få til å lage enten helt nye drev i et moderne komposittmateriale (Sterkere enn de gamle originale fenolplast-drevene), eller å lage en bytteordning hvor man bruker opp igjen senteret fra de gamle originaldrevene (Ser ut til å være metallsenter), og støpe på en ny tannkrans....
Finnes en del firmaer som pusler med slikt, men har også lekt med tanken på å gjøre et forsøk selv.... :)

Dette er altså foreløpig på tankestadiet, men tenkte likevel jeg ville lufte ideen...

Vil jo evt måtte koste litt ( men bør bli vesentlig rimeligere enn ny ståldrevsats... kanskje 6-700 kr..? ).... Og mulig jeg må "tigge litt" om det er noen som har noen slitte / havarerte drev liggende som jeg kan teste litt med utover vinteren....

Men hva tror dere ?
Hvis det er flere som synes dette høres interessant ut, kan jeg jobbe litt videre med ideen, og se hva jeg får til !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Det berømte balanseaksel-problemet... Nå med mulig løsni

Postby Vidarhs » 19 Dec 2013, 23:56

Hei Tore! høres veldig spennende ut dette! Ser veteranshopen.se selger veivakseldrevet løst? det som ikke er fiber. Ken sende deg ett sett fra en og samme motor.helt,men ukjent slitasje.Mener det også var en forsterket fiber-drevsats,brukt i bilsport i forne tider. tror jeg har en brukt slik i en pappeske,ett eller annet sted,hvis skal jeg prøve og finne forskjeller.

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Det berømte balanseaksel-problemet... Nå med mulig løsni

Postby Tore T » 20 Dec 2013, 09:15

Hei Vidar !

Oj, spennende !
Jepp, har sett at flere steder selger veivakseldrevet løst... Men virker som alle er utsolgt for balanseakseldrevet, og det var derfor hele ideen dukket opp..!

Hvis det har funnets en forsterket fiberdrevsats en gang i tiden, gjør det jo bare prosjektet enda mer spennende... Det betyr jo at de allerde da hadde sterkere fibermaterialer (vil tippe Nylon) enn de som ble brukt i standarddrevene... så med mer moderne materialer bør jo dette absolutt kunne gå an å få til !

Jeg tar kontakt på PM ang drevene du har :-)
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Det berømte balanseaksel-problemet... Nå med mulig løsni

Postby Vidarhs » 20 Dec 2013, 12:54

Hei Tore! er juleferie,så kan jo bruke tiden på litt unyttige ting,he he.
fant et komplett org sett som ser bra ut. og har målt og veid litt på de forskjellige typene.
Org register drevsats: Vekt :3140 gram.
Forsterka(eller snarere lett) rally sats: Vekt :2460 gram
Drevet til balanseakselen her er i metall,merket nr:11635376
kamdrev er lett,i et kunststoff? med kun en liten metall-hylse mot akseltappen.
kjernen er rød,brun og svartspraglete med litt mørkere farge(og annen struktur) på tanninga kontra orginal.
Den nye såkalte stål drevsatsen: Vekt :2760 gram

Veide også kamdrevene:
Org kamdrev: Vekt:1770 gram
Rally drev: Vekt: 780 gram
alu drev : Vekt:880 gram
Veid med mors gamle kjøkkenvekt,så ikke ta tallene helt bokstavlig,men ser jo differansen.Ser for meg mulighet for både lettere og sterkere enn disse da? veivdrevet virket identisk på alle,skal evt veie resten av drevene.

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Det berømte balanseaksel-problemet... Nå med mulig løsni

Postby Vidarhs » 20 Dec 2013, 13:02

Hei! Her er mål på verktøy til balanse-aksel lagrene: gitt av Svarveren på Svenske Saab Forumet.
Hylse 10-15 cm lang,ytterdiameter 57mm.
Til fremre lager: ned-dreid til 54mm, dybde 21,5 mm
Til bakre lager : ned-dreid til 50,75 mm, dybde 20 mm

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Det berømte balanseaksel-problemet... Nå med mulig løsni

Postby Vidarhs » 20 Dec 2013, 19:08

Hei igjen! skal kjøpe meg en skikkelig vekt,men blir ikke i dette året.
Har prøvd å veie delene hver for seg,ble litt differanser: alt er ca
Orginal drev: veiv : 810 gram
balanse : 580 gram
kam : 1760 gram
Total : 3150 gram

rally drev: veiv :730 gram
balanse: 960 gram
kam : 780 gram
Total : 2470 gram

Stål/alu drev: veiv :815 gram
balanse :980 gram
kam:885 gram
Total: 2680 gram

Skulle gi en pekepinn,men er desværre ikke nøyaktige tall.fikk 80 gram forskjell på alu/ståldrev-satsen fra første til andre måling.

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Det berømte balanseaksel-problemet... Nå med mulig løsni

Postby Henning » 20 Dec 2013, 20:36

Kjøp ny vekt om 12 dager da Vidar! Detta kan du! Nydelig engasjement!

..... Skjønner for lite om dette så kan ikke bidra med flott å lese om uansett!




Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest