Hobbyprosjekter - Saab V4 x 2

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Hobbyprosjekter - Saab V4 x 2

Postby Tore T » 11 Dec 2013, 11:37

Hei !

Har nettopp meldt meg inn i GSV !
Hvis noen lurer på hvem jeg er, så har jeg lagt ut en liten tråd under "innsjekk"...
http://gsv.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=1102

Har kjøpt meg et prosjekt, en 1973 Saab 96... Samme årgang som meg selv !

Kommer nok ikke til å bli noen veldig rask progress i prosjektet, men har håp om å få den registrert til sommeren...
Men først må jeg få fraktet den fra Trondheim til Frei utenfor Kristiansund !

Her er noen bilder:

Image

Image

Image

Image

Kjøpte den av en som bare hadde hatt den noen mnd... han hadde ikke engang prøvd å starte den, han viste bare at den hadde hatt problemer med overoppheting,
og at den derfor ble avregistrert nå i sommer. Han kjøpte den i Kolvereid, og fikk fraktet den til Trondheim.
Kanskje noen her inne har kjennskap til bilen fra tidligere ? Den er jo lett å kjenne igjen i alle fall... hehe !

Bilen ser overkommelig ut for rust det jeg har sett så langt... Den er rustsveist tidligere, har funnet et par lapper i gulvet.
Det er nok behov for litt mer sveising og fjerning av overflaterust, men det ser ikke så "gæærnt" ut... et par hull i venstre en innerskjerm bak, og litt i ytterkant av gulvet ut mot kanalene helt bakerst... Men det dukker sikkert opp mer når jeg får sjekket litt nermere ! Men den virker i alle fall ganske "ærlig", da det meste av tectylen er borte både under og i hjulhusene.

Fikk start på den med startkabler, men overopphetingsproblemet ble ganske kjapt lokalisert... Motoren går, men viftereima står... Altså det berømte balanseaksel-syndromet...så her er det bare å planlegge motoroverhaling eller motorbytte med en gang... Når det er sagt, så gikk den veldig pent ellers... Og ingen røyk ut av pottene, selv om den ble startet i minus 7 grader, og etter å ha stått i et halvt år... Så kanskje det er håp ? Må uansett ut med motoren for å fikse balanseakselen, men kanskje toppene kan forbli på i denne omgang... vi får se !

Som dere ser er eksosanlegget bygget om... så det var skikkelig gromlyd ! Kanskje litt for grom... usikker på om den blir eller har vært godkjent slik... er ingen fremre demper på den, bare et rakt rør på hver side fra motoren bakover til demperne dere ser på bildet...

Ellers får vi se hva jeg gjør med lakken etterhvert, den er jo litt...eh... spesiell slik den er nå...
Har funnet ut at den var gulbeige originalt... men den er lakkert hvit innvendig og i bagasjerommet, og blå i mororrommet...

Uansett, pri en blir å få den rustmessig og mekanisk i god stand, så jeg kan kjøre litt med den. Understell og styring virker tight og fint av det jeg har funnet ut så langt, og støtdemperne ser nye ut... Clutch og brems ser ut til å fungere, men det kommer vel på litt jobb her også.. vanskelig å si når jeg ikke har prøvekjørt , og før jeg får skrudd fra hverandre og sjekket litt rundt.

Rattet er fra en nyere bil, og muligens setene og dørtrekkene også ? Får se hva jeg finner på her etterhvert !

Første steg blir uansett å få den fra Trondheim og hit, og skaffe en garasjeplass for i vinter...
Hvis været blir som meldt, blir det kanskje en tur med biltralle til helga, hvis ingen har andre gode tips for transport fra Trondheim til Kristiansund ?

Skal prøve å fylle på med litt bilder og info her etterhvert !

mvh Tore
Last edited by Tore T on 19 Nov 2014, 12:30, edited 2 times in total.
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Henning » 11 Dec 2013, 12:51

Ja denne mener jeg har sett før - lå den på finn.no?? rattet er nok nyere type men setene ser for meg ut som kan være orginale, slike ser mine ut fra 72:

Image

Ellers så er jeg kanskje enig om at det er rom for å forandre eller utbedre lakken, men ser også at man må mest sansynlig lakke innvendig dersom man skal forandre farge utvendig :?

Dobble potter er tøfft, men savnet du ikke krom håndtaket bak...? skal du sette på det igjen eller trives du uten??

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Tore T » 11 Dec 2013, 13:37

Hei Henning !

Jada, bilen har nok ligget en runde eller to på finn... Den er jo lett å kjenne igjen.. hehe !

Har tenkt litt på lakken... Kanskje beholde det blå på sidene opp til kanten under vinduene... og lakke om panser, baklokk og toppen av bilen i en annen farge... kanskje sølv hadde vært tøft ? Men uansett, det får evt bli etter at jeg har fått fikset rust & mekanikk !

Mulig du har rett ang setene... Litt annet "mønster" i stoffet på mine, vet ikke når det kom..?
Her er et bilde til av interiør:

Image

Som du ser er seter & trekk rimelig hele og pene, selv om stoffet er litt "løst" her og der... noe som ser ut til å være typisk
på setene med dette stoffet utfra bilder jeg har sett, og også på typen med integrert nakkestøtte som kom litt senere (Typen som også satt i tidlige 900'er... men de ser jo også ut til å ha samme type stoff..

Rattet blir nok byttet etterhvert ja ! Treratt slik som du har er jo knalltøft ! Liker også de hvite rattene fra midt på 60-tallet veldig godt, men det blir jo "krasj" med dashbordet... Men Dashbordet kan jo også byttes... hehe !

Jepp, savner skiltlys / håndtak på bagasjelokket !
Er jo "glattet ut" der håndtaket og skiltet skal sitte også... Lurer litt på hvordan forrige eier hadde festet skiltet bak, har ikke funnet noen hull som kunne passe noe sted... Dessuten er det vel krav om skiltlys..?
Blir vel å få tak i et annet lokk tenker jeg ! Kanskje noen som skal bygge en skikkelig custom-variant som vil bytte etterhvert ?

mvh Tore
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Henning » 11 Dec 2013, 14:12

Ja beholde 2 fargen er sikkert ikke så dumt, men da må du vel forandre slik at linjen mellom fargene faktisk følger lingene på bilen, det vil si mellom dør og vindu, på din har de prøvd seg på noe annet med noe skrått ved elefant ørene.... usikker på om jeg liker det.. :?

Bakasje lokk finnes det masser av og burde være rimelig billig å skaffe seg. Sett ut en annonse, sikkert noen på din kant som har et liggende. Evnt så må du tenke uorginalt og feste skiltet på en eller annen måte som jeg måtte på min 93b.

Image

Her er ihvertfall en type 2 farget som har funnet linjer bra syntes jeg 8-)

Image
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Tore T » 11 Dec 2013, 15:28

Jepp, blir det tofarge så blir det å dele som på den røde / svarte der ja !
Er ikke helt "patent" slik det er nå... Ikke er lakken spesielt pen heller, den er rimelig full av "appelsinskall"....
Får se om den evt kan våtslipes og poleres opp... Men den virker å være rimelig fri for bulker i alle fall !

Hadde også tenkt litt på å bytte front til den gamle typen (65-68) med runde lykter,
men begynner å like originalgrillen mer og mer... så vi får se...

Er 93b'n din godkjent med skiltet sånn, altså uten skiltlys ? I såfall er det jo muligheter :-)
(Knallfin bil du har der også, forresten !)
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Morten S. » 11 Dec 2013, 15:38

Velkommen til klubben!

Har sett annonsene på denne bilen tidligere.
Vet at et annet GSV medlem fra Nord-Trøndelag har hatt bilen tidligere.

Ratt og seter kommer fra en 1976 eller nyere.
Jeg har et par baggasjeromslokk med håndtak. Donerer gjerne et av disse mot evt. fraktkostnad.

Når det gjelder skiltlys så er evt. mangel av disse en 1'er feil på PKK i dag.
Men det kommer nyere og strengere regler fra 2014 / 2015. Har sett noen skiltskruer med innebygget led-lys.
Kanskje det kan være noe?

Lykke til med prosjektet.
Ellers kjenner du kanskje GSV-medlem Jan Messel Willamsen fra Frei?

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Henning » 11 Dec 2013, 16:18

Tore T wrote: Er 93b'n din godkjent med skiltet sånn, altså uten skiltlys ?
Har montert slike små skruer med led lys som også Morten nevner.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Tore T » 12 Dec 2013, 10:06

Morten S. wrote:Velkommen til klubben!

Har sett annonsene på denne bilen tidligere.
Vet at et annet GSV medlem fra Nord-Trøndelag har hatt bilen tidligere.

Ratt og seter kommer fra en 1976 eller nyere.
Jeg har et par baggasjeromslokk med håndtak. Donerer gjerne et av disse mot evt. fraktkostnad.

Når det gjelder skiltlys så er evt. mangel av disse en 1'er feil på PKK i dag.
Men det kommer nyere og strengere regler fra 2014 / 2015. Har sett noen skiltskruer med innebygget led-lys.
Kanskje det kan være noe?

Lykke til med prosjektet.
Ellers kjenner du kanskje GSV-medlem Jan Messel Willamsen fra Frei?
Hei Morten !
Hyggelig med så god mottagelse her inne !
Har forresten sett tråden om Montecarloen din... Vanvittig flott bil !
Ja, han jeg kjøpte bilen fra sa at tidligere eier i Nord-Trøndelag hadde flere gammelsaab'er, så tenkte at han kanskje var GSV-medlem...

Jepp, mistenkte også at setene var "litt for nye"... men de er overraskende gode å sitte i om ikke annet !


Takk for tilbud om bagasjelokk :)
Kommer nok til å benytte meg av det etterhvert, håper tilbudet ikke "går ut" før jul... hehe !
Men litt for strevet skal du evt ha synes jeg... men det får vi komme tilbake til :)
Tror jeg går for orginale skiltlys / håndtak, tror nok eneste customisering jeg legger opp til blir evt lakk og kanskje litt "miks" av ulike detaljer
fra ulike årsmodeller.... Og kanskje beholde de dobble pottene !

Har også blitt tipset tidligere ang Jan Messel Williamsen, har ikke hilst på han enda, men kommer nok til å oppsøke han !
Har så langt observert svært få gamle saab'er her oppe... noen få OG900, og muligens en 99... men tror ikke jeg har sett en eneste 96 etter jeg flyttet hit ! På Toten der jeg bodde før, var det flere 96'er på veiene... Så må jo gjøre min plikt og berike trafikkbildet her oppe litt !



Fant også noen flere bilder jeg tok da jeg kikket på bilen....

Overflaterust i bunn av fjærtårn... Ser ut som det klarer seg med litt pussing her :)
Image



Her må det sveises ! (Venstre hjulhus bak)
Image



Her er verste rusten jeg har funnet under så langt... (Bakerst under venstre kanal)
Image



Tok også en liten video etter at jeg prøvestartet bilen (Har ikke vært startet på et halvt år... og viste ikke om balanseakselproblemet enda...)
... Ikke så mye å se, men man hører litt lyd i alle fall...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/146 ... G_1638.MOV

mvh Tore
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Henning » 12 Dec 2013, 10:59

Tore T wrote:.... Og kanskje beholde de dobble pottene !
JA det må du!!! 8-)

Har du sjekket for rust under pedalsettet og inni bagasjerommet på toppen av støtdemper festene??

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Tore T » 12 Dec 2013, 11:31

Henning wrote: Har du sjekket for rust under pedalsettet og inni bagasjerommet på toppen av støtdemper festene??

H
Jepp .. Så greit ut fra innsiden under pedalene i alle fall... :-)
Støtdemperfestene bak ser også fine ut, men det er et lite hull i innerskjermen / hjulhuset helt i øvre / fremre hjørne av ene bakskjermen (Uff, det ble dårlig forklart..)
Det er tettet med silikon en gang i tiden for å hindre at det spruter vann og skitt inn i bilen, men hullet har nok vokst litt i ettertid av "tetteoperasjonen"... Uansett, bør være en smal sak å sveise når man får av bakskjermen.
Det dukker sikkert opp noen overraskelser etterhvert som jeg får den hjem og får demontert litt også, men det er jo litt av moroa... nesten som et kinderegg... hehe !

Ellers kontaktet jeg GSV-medlem Jan Messel Williamsen her oppe nå..!
Kjempekoselig kar, virker som han har noen deler og masse kunnskap, og så fikk jeg tips om mulig verkstedplass til bilen også... Krysser fingrene :-)

mvh Tore
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest