SAAB 96 - 1962 - Restaurering
Posted: 24 Nov 2013, 17:50
Etter å ha skrevet litt under "Hva har du gjort med din SAAB idag" fikk jeg noen klare oppfordringer om å lage meg en tråd her.
Litt historie: Det er en 1962 SAAB 96 som ble kjøpt av min far i 1964. Bilen gikk som familiebil frem til 1981, og det er denne bilen jeg har vokst opp i. I 1981 sluttet bremsene å virke da min mor skulle kjøre svinge av veien hjemme etter en handletur (jeg var også med og husker reaksjonen godt!). Bilen ble da satt i en garasje hos min bestemor i Kristiansand. Der stod den til 1994 før den måtte ut og fikk en noe omflakkende tilværelse etterpå. Det ble etterhvert til at jeg overtok den og når jeg bygde meg ny garasje i 2004 fikk den plass der. Her har bilen stått siden, og først i høst tok jeg ut motoren (den hadde satt seg) for å begynne å restaurere den. Etter at vi fikk ut motoren viser det seg at dette er en motor som er produsert i 1961 - altså ikke originalmotoren. Jeg vet at motoren skar seg i 1970 - på vei til kirken da min søster skulle døpes, og det spørs om ikke det ble satt inn en byttemotor etter dette. Den motoren som jeg restaurerer har tydeligvis også hatt en "smell" en gang. Bunndelen viste seg å ha sveisesømmer som tyder på at noe har kommet ut der engang i tiden....
Veiva har også vært til kontroll hos AutoTeknikk i Kristiansand. Den ble målt og kontrollert og de mente det bare var å sette den inn i gjen uten å gjøre annet enn en rens av lagrene med "Bremserens" før jeg satt de inn med 2-taktsolje igjen. Da skulle de gå lydløst igjen mente de - og de hadde rett!
Etter demontering av hele motoren viste det seg at den var i god stand, men noe er det jo allikevel greit å gjøre.
Blokka har vært til honing og lett planing av toppen hos Sylinder Service i Kristiansand.
Her er et bilde av blokka etter at den er syregrunnet og klar for lakkering. Smurte fett på de flatene som ikke skulle ha lakk...da var det bare å tørke det av etterpå...
Dynamoen er her lakkert, og den har også fått nye lager samt en solid rengjøring!
Bunndelen til motoren ligger her i dieselbad. Her sees sveisene.
Her er den ferdig rengjort og klar for lakkering.
Litt småsnacks som fikk en runde med glassblåsing igår.
Og slik ble det etterpå... Glassblåsing er utrolig flott og skånsomt!
Skal prøve å følge opp med litt mer info og bilder etterhvert som prosjektet skrider fremover.
Litt historie: Det er en 1962 SAAB 96 som ble kjøpt av min far i 1964. Bilen gikk som familiebil frem til 1981, og det er denne bilen jeg har vokst opp i. I 1981 sluttet bremsene å virke da min mor skulle kjøre svinge av veien hjemme etter en handletur (jeg var også med og husker reaksjonen godt!). Bilen ble da satt i en garasje hos min bestemor i Kristiansand. Der stod den til 1994 før den måtte ut og fikk en noe omflakkende tilværelse etterpå. Det ble etterhvert til at jeg overtok den og når jeg bygde meg ny garasje i 2004 fikk den plass der. Her har bilen stått siden, og først i høst tok jeg ut motoren (den hadde satt seg) for å begynne å restaurere den. Etter at vi fikk ut motoren viser det seg at dette er en motor som er produsert i 1961 - altså ikke originalmotoren. Jeg vet at motoren skar seg i 1970 - på vei til kirken da min søster skulle døpes, og det spørs om ikke det ble satt inn en byttemotor etter dette. Den motoren som jeg restaurerer har tydeligvis også hatt en "smell" en gang. Bunndelen viste seg å ha sveisesømmer som tyder på at noe har kommet ut der engang i tiden....
Veiva har også vært til kontroll hos AutoTeknikk i Kristiansand. Den ble målt og kontrollert og de mente det bare var å sette den inn i gjen uten å gjøre annet enn en rens av lagrene med "Bremserens" før jeg satt de inn med 2-taktsolje igjen. Da skulle de gå lydløst igjen mente de - og de hadde rett!
Etter demontering av hele motoren viste det seg at den var i god stand, men noe er det jo allikevel greit å gjøre.
Blokka har vært til honing og lett planing av toppen hos Sylinder Service i Kristiansand.
Her er et bilde av blokka etter at den er syregrunnet og klar for lakkering. Smurte fett på de flatene som ikke skulle ha lakk...da var det bare å tørke det av etterpå...
Dynamoen er her lakkert, og den har også fått nye lager samt en solid rengjøring!
Bunndelen til motoren ligger her i dieselbad. Her sees sveisene.
Her er den ferdig rengjort og klar for lakkering.
Litt småsnacks som fikk en runde med glassblåsing igår.
Og slik ble det etterpå... Glassblåsing er utrolig flott og skånsomt!
Skal prøve å følge opp med litt mer info og bilder etterhvert som prosjektet skrider fremover.