"Latsaab II" 1973 96 V4
- kanonjon
- Posts: 1055
- Joined: 03 Nov 2012, 20:35
- Location: Arendal
- Contact:
Re: "Latsaab II" 1973 96 V4
Blir for konvensjonelt for meg
Saab OG900 Turbo!
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
- Yngve Knutsen
- Posts: 1145
- Joined: 30 Aug 2014, 19:36
- Location: Berlevåg
- Contact:
Re: "Latsaab II" 1973 96 V4
Du har jo en annen v6'r som er liten og lett.
Motoren som står i Mazda Mx3. Den er vel på rundt 1800 ccm og 132 hk v6'r og forhjuldreven. Men da var det girkassa da + litt elektronikk.
Motoren som står i Mazda Mx3. Den er vel på rundt 1800 ccm og 132 hk v6'r og forhjuldreven. Men da var det girkassa da + litt elektronikk.
Mobil 90191238
- kanonjon
- Posts: 1055
- Joined: 03 Nov 2012, 20:35
- Location: Arendal
- Contact:
Re: "Latsaab II" 1973 96 V4
Da mister jeg rattgir, det har jeg ikke lyst å miste
Saab OG900 Turbo!
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
- Jokke900
- Posts: 1215
- Joined: 03 Nov 2012, 01:39
- Location: Skogn
- Contact:
Re: "Latsaab II" 1973 96 V4
Først fikser du bilen og får den til å gå fint med skilter, Jon..
Derifra bruker du den mens du grubler mer og finner ting du trenger til det du kommer frem til. Må jo leke litt mens man tenker.
Så, når garasjeplanen din er satt ut i livet og du har det du trenger av deler og alt (verktøy/utstyr), smeller du til og gjør akkurat det du vil!
Ser jo i videoen (første kjøreturen) at det er morsomt uansett, så lek litt først mens du tenker!
(Slår du til og skal bygge om før du gjør noe som helst blir det lenge til du får kjørt bilen og det kan du ikke krangle på at blir kjedelig!)
Derifra bruker du den mens du grubler mer og finner ting du trenger til det du kommer frem til. Må jo leke litt mens man tenker.
Så, når garasjeplanen din er satt ut i livet og du har det du trenger av deler og alt (verktøy/utstyr), smeller du til og gjør akkurat det du vil!
Ser jo i videoen (første kjøreturen) at det er morsomt uansett, så lek litt først mens du tenker!
(Slår du til og skal bygge om før du gjør noe som helst blir det lenge til du får kjørt bilen og det kan du ikke krangle på at blir kjedelig!)
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo
1978 99 Turbo
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: "Latsaab II" 1973 96 V4
Stemmer på Peter sitt forslag, finn ut hvor mye du sparer på å kjøpe panser, og framskjermene i glassfiber fra RP - du skal jo sikkert ha bredda skjermer alikevel - kan sikkert fort spare en 10 kilo pluss her, noe på batteri, en kilo på svinghjul - tror det blir bra cruiser etterhvert jeg da:)
Ellers så er jo de nyeste 3 sylindra 1 liters motorene til Ford svinelette og kan yte mot 160 hester - men da er det jo andre problemer og priser igjen.... Og elektronikk.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ellers så er jo de nyeste 3 sylindra 1 liters motorene til Ford svinelette og kan yte mot 160 hester - men da er det jo andre problemer og priser igjen.... Og elektronikk.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: "Latsaab II" 1973 96 V4
Mon tro om jeg ikke har ett ekstra sett liggende.
og dersom jeg ikke har ferdig så har jeg støpeformerframskjermene i glassfiber fra RP
- Tore T
- Posts: 728
- Joined: 04 Nov 2013, 11:28
- Location: Kristiansund
- Contact:
Re: "Latsaab II" 1973 96 V4
Hva med å gjøre noe skikkelig unikt i stedet ?
Stapp inn en fet v-twin mc- motor !
Hvis du f. Eks får tak i motor fra en Honda firestorm eller en Suzuki TL1000 ?
Da får du over 100 hester, og antagelig vekt mindre enn en 2-takt-motor.... Pluss superfet lyd !
Vil vel kreve litt jobb å matche motor, clutch og girkasse, men alt går vel med litt innsatsvilje...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Stapp inn en fet v-twin mc- motor !
Hvis du f. Eks får tak i motor fra en Honda firestorm eller en Suzuki TL1000 ?
Da får du over 100 hester, og antagelig vekt mindre enn en 2-takt-motor.... Pluss superfet lyd !
Vil vel kreve litt jobb å matche motor, clutch og girkasse, men alt går vel med litt innsatsvilje...
Sent from my iPhone using Tapatalk
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: "Latsaab II" 1973 96 V4
Det sistnevnte er gjort før med hayabusa motor - genialt - men tror man sliter fælt med å få dette godkjent her i Norge...... Men morro! Så absolutt:)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Tore T
- Posts: 728
- Joined: 04 Nov 2013, 11:28
- Location: Kristiansund
- Contact:
Re: "Latsaab II" 1973 96 V4
på Hayabusa-installasjonen har man vel brukt både motor og girkasse fra motorsykkelen..
Hvis man tar en v-twin, og bruker Saab'ens originale girkasse derimot...
Moto Guzzi motorer har jo "bil-lignende" svinghjul, clutch og clutchhustilkobling...:
Ser at det er brukt slike motorer på Boble-girkasse før...
...Så da skulle det jo gå å få den i en Saab også !
Men det er klart...man må jo finne på noe smart for kjøling på en slik motor da !
Hvis man tar en v-twin, og bruker Saab'ens originale girkasse derimot...
Moto Guzzi motorer har jo "bil-lignende" svinghjul, clutch og clutchhustilkobling...:
Ser at det er brukt slike motorer på Boble-girkasse før...
...Så da skulle det jo gå å få den i en Saab også !
Men det er klart...man må jo finne på noe smart for kjøling på en slik motor da !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo
- kanonjon
- Posts: 1055
- Joined: 03 Nov 2012, 20:35
- Location: Arendal
- Contact:
Re: "Latsaab II" 1973 96 V4
Takk for innspill folkens. Tror ikke en Hayabusa-motor er en budsjettsløsning for å si det slikt, samt jeg også mister rattgiret, det har jeg ikke lyst til :p
Jeg kan godt spytte inn penger i glassfiberdeler, har lyst på bredda skjermer som Eimund Lunde på sin oransje lynbil Det gir jo rom til å ha på OG900 felger. Et nytt panser hadde også vært greit, slipper å tenke på rust
Men skal skal nok gjøre det som Jokke900 sier, skal først fikse rusta og sveise inn nytt metall, slik at karossen blir 100% sikker. Motoren må jeg få en ordnings på, er litt blårøyk fra eksosen når jeg kjører. Bremsene må total overhales, har lyst på bremser fra OG900 om det lar seg gjøre...
Jeg kan godt spytte inn penger i glassfiberdeler, har lyst på bredda skjermer som Eimund Lunde på sin oransje lynbil Det gir jo rom til å ha på OG900 felger. Et nytt panser hadde også vært greit, slipper å tenke på rust
Men skal skal nok gjøre det som Jokke900 sier, skal først fikse rusta og sveise inn nytt metall, slik at karossen blir 100% sikker. Motoren må jeg få en ordnings på, er litt blårøyk fra eksosen når jeg kjører. Bremsene må total overhales, har lyst på bremser fra OG900 om det lar seg gjøre...
Saab OG900 Turbo!
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
http://www.youtube.com/user/Latsaaben
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest