Litt lakk update..
Jeg har aldri lakkert en hel bil før, og har mildt sagt lite erfaring, så jeg har ikke sett frem til denne prosessen.
I tillegg er vel svart også en av de mest avslørende fargene..
Jeg har brukt Deltron DG tett lakk, denne tilsvarer originallakken.
Lakkoden er BK01B (170). Lakken ble blandet med hurtig tynner og herder for å få den støvtørr raskest mulig.
Siste strøk med epoxy primer-filler på plass:
Siste forberedelser før lakk:
Hele bilen er våtslipt med korning 800. Her var det helt nødvendig med lys som lett kunne dreies for å se resultatet av slipingen. Jeg brukte mye sprit wipe / silikonfjerner for å lettere se ujevnheter, og dette gikk stort sett bra.
Alle deler ble lakkert separat. Først innsiden og deretter utsiden.
Jeg fikk store utfordringer med å se resultatet av lakkeringen; kombinasjonen av svart primer, svart lakk og MYE lakkstøv i luften gjorde det svært vanskelig å se.
Jeg har laget et tett telt av plast inni garasjen, og plasten trekker jo til seg mye støv, så det er jo bra. Lyset blir imidlertid reflektert fra plasten på en måte som gjør at det føles som om det er tett tåke i rommet selv når lakkstøvet har lagt seg. I tillegg er alle lysrørene i taket dekket av fin lag med lakkstøv nå, så disse må skiftes.
Jeg fikk derfor litt sig enkelte steder (kjekt å ha noe å skylde på), og andre steder ble det litt støv i lakken. Håper dette lar seg korrigere med våtsliping og rubbing, hvis ikke blir det litt mer lakkering...
Selv om jeg har svært mange timer med forberedelser før lakkering var det noen små ujevnheter på bakluken, og jeg vil jo helst unngå at bilen ser ut som et nymalt bølgeblikkskur, så her ble det litt mer filler og sliping før et siste strøk med lakk.
Skikkelig verneutstyr er en forutsetning for å kunne lakkere, filtrene på pustemasken har gått tett to ganger underveis..