1979 99 turbo

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
targus200
Posts: 181
Joined: 28 Oct 2012, 12:52
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby targus200 » 30 Aug 2014, 09:25

Jensabo wrote:Dette ser strålende ut :D

Byttet du pakningene i oljepumpen (o-ring og den harde ringen)? Hvor fikk du evt tak i disse?

Et spm til, kan du se hva som er Bosch nr på styretrykksventilen din. Min har nr Bosch 04381400020, men mistenker at det skal være Bosch 0438140051. Mulig det er grunnen til litt startproblemer ;)

Jensabo
I VHB min så står det: Styrtryckventil
Bosch nr 0 438 140
Turbo 1977-79 ...051 ersatt av ...020
Turbo 1980 ...070 ersatt av ...020

Johnny
Hvor høy temperatur tåler manifold malingen og hvilket merke er det? Keep up the god work :D
Saab 99 turbo -80 http://www.garaget.org/?car=274817
Volvo V60 2012 pendlerbil

User avatar
Johnny Tveiterås
Posts: 68
Joined: 02 Nov 2012, 11:43
Location: Bergen
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Johnny Tveiterås » 30 Aug 2014, 19:03

Manifold malingen er Bill Hirsch, kjøpt hos gasolin.no
Husker ikke helt temperaturen i farten men jeg har aldri sett noen med høyere temp..
Jeg penslet to tynne strøk og lot dette tørke 24t før jeg herdet lakken i steikeovnen.
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower

User avatar
Jensabo
Posts: 112
Joined: 11 Dec 2012, 22:54
Location: Sykkylven
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Jensabo » 02 Sep 2014, 09:32

targus200 wrote:
Jensabo wrote:Dette ser strålende ut :D

Byttet du pakningene i oljepumpen (o-ring og den harde ringen)? Hvor fikk du evt tak i disse?

Et spm til, kan du se hva som er Bosch nr på styretrykksventilen din. Min har nr Bosch 04381400020, men mistenker at det skal være Bosch 0438140051. Mulig det er grunnen til litt startproblemer ;)

Jensabo
I VHB min så står det: Styrtryckventil
Bosch nr 0 438 140
Turbo 1977-79 ...051 ersatt av ...020
Turbo 1980 ...070 ersatt av ...020

Johnny
Hvor høy temperatur tåler manifold malingen og hvilket merke er det? Keep up the god work :D
OK, da skjønner jeg Targus, så i boken at det skulle være 051 men siden den er erstattet av 020 så er den riktig. Overhalte den og nå går den bedre :-)
Nå blir det slutt på spamminag av tråden din Johnny, får heller lage min egen om det ikke blir for mye sorte 99 turboer her da :)
-78 Saab 99 turbo

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Jokke900 » 02 Sep 2014, 09:33

Jensabo wrote:
targus200 wrote:
Jensabo wrote:Dette ser strålende ut :D

Byttet du pakningene i oljepumpen (o-ring og den harde ringen)? Hvor fikk du evt tak i disse?

Et spm til, kan du se hva som er Bosch nr på styretrykksventilen din. Min har nr Bosch 04381400020, men mistenker at det skal være Bosch 0438140051. Mulig det er grunnen til litt startproblemer ;)

Jensabo
I VHB min så står det: Styrtryckventil
Bosch nr 0 438 140
Turbo 1977-79 ...051 ersatt av ...020
Turbo 1980 ...070 ersatt av ...020

Johnny
Hvor høy temperatur tåler manifold malingen og hvilket merke er det? Keep up the god work :D
OK, da skjønner jeg Targus, så i boken at det skulle være 051 men siden den er erstattet av 020 så er den riktig. Overhalte den og nå går den bedre :-)
Nå blir det slutt på spamminag av tråden din Johnny, får heller lage min egen om det ikke blir for mye sorte 99 turboer her da :)
For mye sorte turboer? Neinei.. det blir aldri for mye av noe her inne spør du meg!! :mrgreen:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Johnny Tveiterås
Posts: 68
Joined: 02 Nov 2012, 11:43
Location: Bergen
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Johnny Tveiterås » 02 Sep 2014, 17:45

Har vel heller ikke vært noe spamming her :-)
Alle kommentarer og synspunkter er velkommen - det er en suveren måte å dele kunnskap og erfaringer på :-)
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower

User avatar
Johnny Tveiterås
Posts: 68
Joined: 02 Nov 2012, 11:43
Location: Bergen
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Johnny Tveiterås » 07 Oct 2014, 09:41

På tide med en oppdatering: tiden går stort sett med til sparkling og sliping, men det blir tid til litt annet mens sparkelen herder..

Overhaling av turbo: den var full i kokset olje og lagrene var utslitt:
Image Image Image Image

Også wastegaten fikk full gjennomgang. Her var ventilen så slitt at den måtte slipes på maskinverksted.
Image Image Image

Bensintanken har også fått et par strøk med epoxy og lakk:
Image

Kabelsettene er gjennomgått, og stive kabler er skiftet. Sikringsholderen er også skiftet, og alle kabelsko er rengjort og strammet.
Image Image
Last edited by Johnny Tveiterås on 07 Oct 2014, 09:52, edited 1 time in total.
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower

User avatar
Johnny Tveiterås
Posts: 68
Joined: 02 Nov 2012, 11:43
Location: Bergen
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Johnny Tveiterås » 07 Oct 2014, 09:50

Forberedelsene til lakk føles som et evighetsarbeide:

Bart stål på nederste del av bilen:
Image

Krympet stål vha autogen, resultatet ble bedre men ikke perfekt.
Avsluttet med litt tinnsparkling - dette er IKKE enkelt..
Image

Grunnet med epoxy primer før sparkel påføres:
Image

..og så er det sparkel og sliping, sparkel og sliping, sp...
Image

Avslutter med epoxy filler og sliping, deretter mer epoxy filler i annen farge for å se evt. riper

Image

Det er fortsatt leeenge igjen til det sprøytes lakk ..
1979 99 GL - 1979 99 turbo - 1983 99 - 1992 900 2,1cab - 2008 9-5 biopower

User avatar
Jensabo
Posts: 112
Joined: 11 Dec 2012, 22:54
Location: Sykkylven
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Jensabo » 07 Oct 2014, 21:56

Dette ser utrolig bra ut Johnny! Du overlater ingenting til tilfeldighetene ser jeg :D
Jeg gjorde samme overhalingen av min turbo og wastegate, den var ikke så kokset som din. Fikk mange advarsler mot å gjøre det pga balanseringen, men den funker bra den en del mil etterpå. Pass bare på at du ikke trykker til med en gang før du får sjekket turbotrykket. Det gjorde jeg og blåste toppakningen :o Trykket var for høyt selv om strammingen av ventilen sto på samme stillet som tidligere.
-78 Saab 99 turbo

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby kanonjon » 08 Oct 2014, 04:53

Keep it up! Blir supert dette her! Digger at det er en ekstern wastegate-løsning på denne bilen :)

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 1979 99 turbo

Postby Henning » 08 Oct 2014, 06:24

Jensabo wrote:Dette ser utrolig bra ut Johnny! Du overlater ingenting til tilfeldighetene ser jeg :D
Jeg henger meg på her, morro og smittende å se å nydelig detaljert arbeid - utrolig spann på kunnskapenen dine, fra hellakkering til plukke turbo fra hverndre, liker det jeg ser:)

Har ikke fått med meg det tidligere, har du noe ml på når du skal kjøre bilen??
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest