V4 motoren

Diskusjoner om forsikring, verksteder, import, dekk, felger, lakk, osv.
User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

V4 motoren

Postby Morten S. » 28 Sep 2014, 07:07

Det var tidligere etterlyst en tråd for gulltips m.m.

Dette innlegget fra Svenske Saabklubben er verdt å ta med seg.
.......
En sak att vara noga med på dessa bilar är att hålla koll på ventilspelet och använda blyersättningsmedel av bra kvalitet. Godset i V4-topparna är mjukt och ventilsätena kan lätt nötas ner. Blir ventilspelet för litet bränner avgasventilerna snabbt. Det behöver inte ta mer än en halvtimme att kolla spelet på samtliga ventiler så det är värt att göra ganska ofta innan man fått koll på sin egen motor. Om det är skillnader i gjutgodsets kvalitet eller mer handlar om tidigare ägares eventuella slarv med blyersättningen vet jag inte men på vissa motorer sjunker ventilerna ganska snabbt medan andra kan klara sig väldigt länge.

Oljenivån i växellådan är också bra att snabbt få koll på. Är nivån för låg finns risk att framför allt frihjulet tar stryk eftersom det får smörjning med olja som skopas upp av ett kugghjul och sedan ska rinna hela vägen genom växellådans ingående axel. Frihjulet är helt underbart, förutsatt att det fungerar!
Hele tråden kan leses her: http://saabklubben.se/phpbb3/viewtopic. ... 9aad655e31

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest