900 Cab t16 87mod

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Christian Grant
Posts: 72
Joined: 18 Feb 2013, 11:01
Contact:

900 Cab t16 87mod

Postby Christian Grant » 25 Sep 2014, 20:34

Hvor begynner vi da ?
Jo, Henning, han synes jo det er passende med en tråd. Håper det ikke bli en lang prosjekttråd utav det. Kanskje bare heller en tråd om bilen, og litt om opplevelsen av det å få en "ny" bil på stallen. :)

Startet egentlig med at jeg fant en 900 Lyx i Sverige som jeg fikk så lyst på. Skrev nesten en søkad til selger, siden han i annonsen sa at det var han som bestemte når og hvem han skulle selge til. Men han ville ikke selge til en norsk kjøper.
Neste var at jeg kom over en 99 GLE i USA som virket veldig bra. Men selger var ikke super interesert, og da blir ikke magefølelsen så god i og med at bilen jo står laaaangt borte.
Så satt jeg en kveld og kikke litt på Finn da, mens noen av dere andre må ha sett på nyhetene eller var involvert i legging av unger. Uansett hva det nå var, så hadde det sneket seg en 900 t16 cab inn på listene sånn i 21 tiden.
Jeg var rask på tlf, men selger ba om å få ringe opp lit senere, for han var opptatt. Jeg tenkte, her er det håp.
Ringte straks Eimund og fikk tips og hint om hva jeg måtte spørre om. Er ikke så dreven på 900 språket skjønner dere.

Det ble prat senere på kvelden og avtale om å snakkes neste dag, for da kunne han gå over bilen og se mens vi snakket.
Selger hadde tatt bilen inn som innbytte og kjente den ikke så godt.
Klokken var ikke langt inne på formiddagen før jeg ringte, og vi hadde en god prat. Kundene på jobb måte rett og slet vente på venterommet - sånn er det når det er bilhandel på gang. Men bilen hørtes OK ut, så det ble kjøp.
Noe uvant for meg, som bruker ta laaaang tenkepause. :shock:

Så hvorfor lage tråd nå da ? Jo det er henting på lørdag. Planen er å kjøren den hjem til Sandnes.
Fly til Torp, buss til Larvik og så bli hentet der.
Er jeg spent eller nervøs ? - nesten ikke sovet hele uken. Men gleder meg selvfølgelig
Blir absolutt ikke en tur i nærheten av ynknutse sin, men tenkte det kunne bli litt bilder av bil og tur.

Så kan jeg da nevne at både svenken og amerikaneren har vært i kontakt nå etterpå og lurt om om jeg fortsatt vil kjøpe.
Satser på at det var en mening med det at jeg ikke kjøpte fra de. :roll:

Spørsmål: Tur langs kysten E39 Kristiansand, eller via fjell og dalstråka, (Dalen, Valle og Sirdal ?) :?:
I teorien kun ca 30 minutters forskjell ifølge GPS'en, men sanneheten nok en helt annen
'63 96, ´67 Sonett II, '67 96Rally '72 Sonett III-byggesett '73 96, '74 Sonett III, '86 Saab 006, '87 900 Cab, '00 9-5 St

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: 900 Cab t16 87mod

Postby 96GT » 25 Sep 2014, 20:55

Gratulerer med klassisk Saab cabbe... tråder om bilopplevelser er bare morsomt det... vi har mange tråder om søit og strev med små plåtbiter og duppedingser... valg av vei overlater jeg til folk med peiling....
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 900 Cab t16 87mod

Postby Henning » 25 Sep 2014, 21:02

Genialt at vi starter med Henning!!! Masing virker - alltid:) på alle fronter egentlig.

En prosjektråd behøver ikke være ekstremt hyppig oppdatert, men i løpet av tiden man har en entusiastbil dukker det opp ting man oppdager, kanskje fikser og kan hjelpe andre i ettertid eller man kan spørre spørsmål. Det fine med prosjektråder er jo at andre med liknende biler kan gå inn her å se og lære litt.

Men til bil - og tur. Jeg skjønner spenningen - vil bilen være så fin som man tror eller håper - vil den kjøre hele veien hjem uten tull osv - som regel gjør de det. Høres morsomt ut og håper du tar litt bilder underveis.

Jeg ville definitivt kjørt via fjell - fin tid på året med fine farger - tipper det er flottere å kjøre den strekningen.

Lykke til!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: 900 Cab t16 87mod

Postby kanonjon » 25 Sep 2014, 21:09

Grattis med cab! Digger at det blir fler 900er på forumet!

Min anbefaling er at du bare kjører pent hjem og blir vandt med bilen, kjør gjerne over fjellet, så får du testa ut styringa og opphenget ordentlig. Er rusta som tar disse bilene som regel, men har bilen vært eid av en villtass, så følg med på girkassa.

Igjen, grattis med ny bil! :)

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: 900 Cab t16 87mod

Postby Yngve Knutsen » 25 Sep 2014, 21:28

Da kan jo jeg fortelle deg litt omen av rutene du snakker om.
For 3 år siden reiste jeg fra Finnmark - Oslo og til Sola få å kjøpe og kjøre en Opel Campo tilbake til Bvg for en kamerat. Selger hentet meg og vi kjørtr til Sandnes hvor han bodde og jeg heiv han av. Den dags etappe gikk lsngs kysten, Kristiansand og til Stathelle i Bamble komune hvor fatter bor ( ca 3 mil sør om Larvik) Drittvei hele veien fra Sandnes til Stathelle med unntak av daverende 100 sona ved Kristiansand. Problemet med den veien er all tungtransport'n som også bruket den veien også. Dårlig med forbikjøringsfelt muligheter og lav hastighet er nøkkelordene for den ruten der etter min mening.
Ingen tur,når man henter seg bil, er for kort til å knipse bilder og legge ut "on the fly". "Vi" sluker det rått.Tapatalk er ett must.
Hva med en snik peek av bilen. Du har sikkert ett bilde av den som vi har kjempe lyst til at du deler med oss :)
Jeg ville definitivt kjørt via fjell - fin tid på året med fine farger - tipper det er flottere å kjøre den strekningen
Støtter Henning fullt ut om dette


Måtte gå inn å skive litt til.
Man har og føler litt mere trygghet trur jeg, ved å kjøre kysten. Trist hvis man får stopp på fjellet.
Ett lite tips vil jeg gi deg før du starter.
Tegn FULL KASKO på bilen, for da er frontruta di dekket på turen samt resten av bilen. Dette gjør jeg alltid når jeg henter bil sørpå, FULL KASKO i tilfelle at frontruta får seg en sprekk eller elg.
Når du er kommet deg hjem uten skade eller skadet frontrute, ringer du forsikringsselskap og forandrer det til den forsikringen du vil ha på bilen
;)
Mobil 90191238

Eimund
Posts: 294
Joined: 11 Oct 2012, 11:31
Location: Sandnes
Contact:

Re: 900 Cab t16 87mod

Postby Eimund » 25 Sep 2014, 22:18

Halloooo Christian. Har ikke vi hentet bil før, OG benyttet oss kraftig av medpasienter langs hovedveien???
Lengre til mekkelokaler over fjellet, med mindre du havarerer i Telemarks mer kystnære strøk :D
Dessuten skal jeg til Fevik lørdag og forventer en driveby previsning :mrgreen:
Mvh
Eimund Lunde

User avatar
Christian Grant
Posts: 72
Joined: 18 Feb 2013, 11:01
Contact:

Re: 900 Cab t16 87mod

Postby Christian Grant » 25 Sep 2014, 22:41

Jeg synes nok selv at over fjellet var det mest forlokkende, men i det ligger det jo en tanke om at alt alltid går bra.
Jo Eimund, vi har hentet bil østpå før. Måttet overnatte, både ringt en og to venner og hinket hjem på toppen 2 sylindere. :lol:
Preview har det også blitt før, av Sonett i lett snødriv.
Er nok tryggest med kystruten, også i forhold til NAF, om det stopper helt. Så får heller de fine svingete veiene på innlandet og hotellet i Dalen vente til en annen gang.
ynknutse wrote:Ingen tur,når man henter seg bil, er for kort til å knipse bilder og legge ut "on the fly". "Vi" sluker det rått.Tapatalk er ett must.
Hva med en snik peek av bilen. Du har sikkert ett bilde av den som vi har kjempe lyst til at du deler med oss :)
Tapatlk installert, så det skal bli både bilder og feilstavelser ;)
Jeg har ikke andre bilder enn de som var i annonsen på Finn enda.
(Finn kode 51598533)

I morgen skal jeg pakke. Da skal jeg legge ut bilde av nyinnkjøpt bekledning, direkte fra USA. Bare måtte ha til Cab'en 8-)
Får nok ikke sove i natt heller kjenner jeg.
'63 96, ´67 Sonett II, '67 96Rally '72 Sonett III-byggesett '73 96, '74 Sonett III, '86 Saab 006, '87 900 Cab, '00 9-5 St

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 900 Cab t16 87mod

Postby Morten S. » 26 Sep 2014, 07:11

Spennende Christian! Gratulerer med ny bil.
(Jeg bor bare ett litt langt steinkast fra Torp, så en annen gang må du ta deg til en kaffe :) )

Glassruteforsikring får du også med delkasko. Da er som regel også brann og tyveri inkludert.

User avatar
Christian Grant
Posts: 72
Joined: 18 Feb 2013, 11:01
Contact:

Re: 900 Cab t16 87mod

Postby Christian Grant » 26 Sep 2014, 18:10

Er igang med å pakke jeg.
Lovet bilde med nyervervet plagg.

Image

SaabExpressions TurboX kjørehansker.
Jeg spanderte det på meg selv, når jeg først har gått til innkjøp av cab.
Har booket fint vær, så tar med solstift, og solbriller. Ja, forresten, som dere ser så har jeg med lesestoff til flyturen også. Det kom i posten i dag, og for en gang skyld skal jeg la det ligge til i morgen.

I min naivitet så tenkte jeg at selger sikkert bare hadde tatt av reg. merkene før han skulle ta bilder. Noen er jo sånn at de dekker til nummerskiltene. Reg nr sto jo i annonsen og den har EU godkjenning til 3/2015.
Godt at jeg i dagoppdaget at den var avskiltet. La oss si det slik, det ble en noe forkortet arb. dag, for å unngå fredagskøen og komme meg til Vegvesenet før de stengte kl.15.15 Men det ble orden på det også.
Last edited by Christian Grant on 26 Sep 2014, 23:23, edited 1 time in total.
'63 96, ´67 Sonett II, '67 96Rally '72 Sonett III-byggesett '73 96, '74 Sonett III, '86 Saab 006, '87 900 Cab, '00 9-5 St

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 900 Cab t16 87mod

Postby Henning » 26 Sep 2014, 19:03

Sunscreen lip balm - genialt!! Ja håper du får strålende sol på hele veien hjem - jeg har ikke angret en dag på at jeg kjøpte meg cab - og jeg bruker den hele tiden, selv med taket nede og varmeapparatet på:)
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest