Litt Saab historie

Diskusjoner om forsikring, verksteder, import, dekk, felger, lakk, osv.
User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Litt Saab historie

Postby Yngve Knutsen » 21 Sep 2014, 09:01

Vet ikke om denne ligger her fra før men hiver det ut.
Dere får heller skyte meg hvis det er galt
http://www.thetruthaboutcars.com/2011/1 ... he-eulogy/

Og om 5 trinns girkasse på en v4
http://www.saabrally.com/forums/viewtop ... f=2&t=3618
Mobil 90191238

TiaZzz
Posts: 63
Joined: 07 Jun 2013, 07:21
Contact:

Re: Litt Saab historie

Postby TiaZzz » 21 Sep 2014, 21:12

Kan vel ikke si meg helt enig i det med når SAAB burde lagt inn årene. GSV liker vel best forgassere, men flere av oss liker SAABs innovasjoner i moderne motorstyring. T7 er på mange måter mere moderne enn greier som lanseres i dag. 9-5 er en knakende god bil. :)

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Litt Saab historie

Postby kanonjon » 21 Sep 2014, 21:56

Enig med TiaZzz her, er lett å være etterpåklok og si at Saab måtte bare gå i grava for 20år siden. Men på en annen side, så har historien til Saab fra de 10 siste år vært spesiell trøblete spør du meg, men kanskje andre har en annen oppfatning enn meg? :)

For meg, så er den beste Saab'en 99/900 Turbo, 99en la fundamentet, mens forbedringene og evolusjonen kom med 900en. Kan gi dere et eksempel på det, siden slutten av 70-tallet har Saab brukt 2liters turbo-motorer, 30år senere så begynner de tyske gigantene å gjøre det samme. Dette sier alt om filosofien til Saab på den tida der, de hadde sin egen ting, mens andre fulgte strømmen.

Jeg har hatt privilegiet av å kjøre 95, 96, 99 Turbo, forskjellige 900'er i injection og turbovarianter, råspreke NG900/OG 9-3'er, et dusin av OG 9-5 i forskjellige trim og utstyrvarianter etc etc.
Alle er flotte biler, men ingen har den samme magien og den komplette pakka som 99 og 900 leverer, left field thinking at its best.

Er sikker en haug av dere som vrir dere i smerter og har lyst å denge meg ihjel med en gruvespett og si at to-takt er den ultimate Saaben. Sorry, folks, kommer ikke til å forandre mening :) Men hey! Hadde vi alle vært like, så hadde verden vært et jævlig kjedelig sted :p

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Litt Saab historie

Postby Henning » 21 Sep 2014, 22:11

Vanskelig å sammenligne en gammal totakt og en 99/900....... Blir litt det Samma som å lage en topp 10 liste over de beste platene..... Ikke lett og Jævla mange meninger..... Men det jeg kan si er at den tingen som står utenfor oss meg nå, står Saab 9-3 1.8t på den men tror noen har lurt meg, det er ikke noe Saab..... I så fall må jeg si at magien stoppa i 2003........

Og du trodde du var tøff kanonjon:) følger etter :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Litt Saab historie

Postby kanonjon » 21 Sep 2014, 22:14

Hah! :lol:

User avatar
99turbo
Posts: 230
Joined: 18 Nov 2012, 18:27
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Litt Saab historie

Postby 99turbo » 22 Sep 2014, 21:51

Henning wrote:Men det jeg kan si er at den tingen som står utenfor oss meg nå, står Saab 9-3 1.8t på den men tror noen har lurt meg, det er ikke noe Saab..... I så fall må jeg si at magien stoppa i 2003........
Må si at du må ha vært ekstremt uheldig med bilen din, noe som er veldig synd. Jeg har en 03 og den har ikke gjort noe annet enn å starte og oppføre seg 100% eksemplarisk, og den har nå rett under 200 T på telleren. Jeg har lest ut 1 feilkode, og det var på feiltenning, 1 ny coil og problemet løst. Det andre jeg har skiftet som ikke har vært vanlig service/slitedel er kupevifta, så min er skuddsikker :) Statistisk sett er det heller ikke veldig mye tull med de, og de tåler mye juling, tørr å driste meg til å si at de er bygget i beste Saab tradisjon, som en tanks :lol: Det er ikke mange biler du kan ta ut omtrent dobbelt så mye effekt av motoren med original innmat og som fortsatt holder. Og automatkassene på de bilene, som er samme som på de fleste 9-5 er helt fantastiske, de tåler jo omtrent hva som helst av hk og moment ser det ut til.
NG 9-3 har forøvrig høyere strukturell stivhet, altså torsjonsstivhet enn Ferrariene hadde på samme tid, noe som kommer fram på bane og i ulykker.
Når det gjelder Saab så har de alltid vært innovative, men også trygt tradisjons tro og alt for sendrektige med utvikling. Når det endelig har kommet noe nytt har det vært veldig bra, ofte et godt stykke forran andre på områder og litt spesielt, men det gamle som det ikke egentlig ikke har erstattet har vært veldig gammelt og utdatert. Vi liker forskjellige ting og biler heldigvis, og veldig ofte, overraskende ofte har de en kobling til barndom og ungdom ;) Jeg liker 99 fra 77 og fram, med de store blink og baklyktene og de svarte større speilene og OG900. Jeg har vokst opp i de bilene og det var bilene jeg hadde de første 8-9 årene av min bilkariere, derfor har jeg 2 stk 99 som restaureres (tror jeg :oops: ) og kommer vel snart til å kjøpe meg en OG900 tenker jeg :roll: MEN jeg vil ikke bytte ut NG 9-3 som bruksbil og hobby, det er en MYE bedre bil å kjøre enn gammel 900 og skal du ha cruise bil blir det knapt bedre enn en 9-5 med Vector stoler :D Men gud bedre som NG 9-3 PARKER alt annet fra Saab når det gjelder kjøreegenskaper :D
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion

78dude
Posts: 166
Joined: 18 May 2013, 23:26
Contact:

Re: Litt Saab historie

Postby 78dude » 23 Sep 2014, 21:04

kanonjon wrote:Enig med TiaZzz her, er lett å være etterpåklok og si at Saab måtte bare gå i grava for 20år siden. Men på en annen side, så har historien til Saab fra de 10 siste år vært spesiell trøblete spør du meg, men kanskje andre har en annen oppfatning enn meg? :)

For meg, så er den beste Saab'en 99/900 Turbo, 99en la fundamentet, mens forbedringene og evolusjonen kom med 900en. Kan gi dere et eksempel på det, siden slutten av 70-tallet har Saab brukt 2liters turbo-motorer, 30år senere så begynner de tyske gigantene å gjøre det samme. Dette sier alt om filosofien til Saab på den tida der, de hadde sin egen ting, mens andre fulgte strømmen.

Jeg har hatt privilegiet av å kjøre 95, 96, 99 Turbo, forskjellige 900'er i injection og turbovarianter, råspreke NG900/OG 9-3'er, et dusin av OG 9-5 i forskjellige trim og utstyrvarianter etc etc.
Alle er flotte biler, men ingen har den samme magien og den komplette pakka som 99 og 900 leverer, left field thinking at its best.

Er sikker en haug av dere som vrir dere i smerter og har lyst å denge meg ihjel med en gruvespett og si at to-takt er den ultimate Saaben. Sorry, folks, kommer ikke til å forandre mening :) Men hey! Hadde vi alle vært like, så hadde verden vært et jævlig kjedelig sted :p
Vel i 2004 så var jo livet godt for Saab, de hadde jo store planer og øke salget med den nye Saab 9-2X også kjent som "Saabaru"
I det siste så skal sant sies, en leser mye om motorhavari på spesielt Saab 9-5en og der står en bråte av disse til salgs for prislappen under det en normal tur på IKEA koster. Men du må vite, de begynner å bli gammle!! En like gammel Audi A6 står ofte til salgs med defekt motor de også, alt fra 1.8t motoren til V6 der sistnevnte motor koster $$$ fra Møller og fikse! Ta Mercedes E klasse og jeg tenker da på W210 utgavene som var akutelle når 9-5en var hot. Finner du en billig uten rust er du jaggu heldig og for all del, ikke parker den på brygga nære saltvann og sjøen! Så har du BMW E39 dvs 5 serien som kom ut ca 2 år før 9-5en og som levde til 2003/4. Har BMW noen gang laget et produkt som ikke ruster i dørene? Så har du disse rekke sekserene som gir fra seg like mange feilmeldinger på ett år som det webserveren på Statoil gir som betyr at du må ofte ut og bytte følere. Så har vi BMW sine radiatorer som er kjent for å lekke, lenkarmer som går i forstillinga og ikke minst BMW sitt VANOS system som ikke går som et sveitisk urverk.

Nytt vs gammelt - vel det er noe som heter at de gammle er eldst! Slik er det i mange klubber...
Ta f.eks en Mercedes, mange hevder at W123 er den siste ekte Mercedesen, og på en måte har de rett! Holder du den fri for rust vil den leve like lenge som deg og må trolig taes over av en ny generasjon når en har lagt på røret. Når de er fine så er de nydelige biler, nesten en kongelig tysk bil med krom og blanke fangere. Men i forhold til dagens biler er den nesten en traktor.

På tunet har vi en 2010 Citroën DS3 og til sammenligning til 900en er det to forskjellige biler. DS3en er lettere og kjøre, slitter som et klister når svingene kommer tettere og tettere. Den har også brake assistant, noe som faktisk er kjekt når en leker seg på veien og speedometeret viser 130 i 80 sona og du finner ut at nå må du gi deg mens leken er god. Har også vært kjekk og ha når folk skal ha gått over veien på et gangfellt og en sitter i en trance på vei til jobb kl 07:00 på morgenen. En full tank koster ca 550 NOK når en fyller på søndager og den holder en plass mellom 112 og 130 mil alt ettersom en ville sove 10 min lengre eller ikke.

Når det gjelder 900en så er det litt som og ta med en gammel dame ut på tur. En må følge litt mer på hva viserene på dashbordet sier før en kan begynne og kjøre aktivt. Bilen er vledig analog og kjøre med utenom at motoren få matet bensin og luft via fuel injection og at styringa hjelpes til av en servo. Du sitter høyt og trangt, noe den har fra Saab 99 som ble tegnet en gang på 60 tallet. Fordelen er at du kan faktisk rote i hanskerommet mens du kjører uten og sette liv og helse i fare. Når du har en passasjer så føler det litt som en sitter skulder til skulder som nakkdel...

Den analoge kjørefølelsen har også fordeler og ulemper. Fordelen er at du føler faktisk at du gjør noe for og få bilen til og ta deg fra A til B. Du hører motor, du hører hjulstøy og du kjenner en liten odør inne i bilen av småbrendt olje når Trollhättan åket ska värkligen galopera som en piskad mus! Ulempen med dette er at bilen kommer aldri til og bli en cruisebil som er fullstendig fri for støy - da en ligger på Autobahn i stor fart.

Til det har en 9-5 Aero! :)

TiaZzz
Posts: 63
Joined: 07 Jun 2013, 07:21
Contact:

Re: Litt Saab historie

Postby TiaZzz » 23 Sep 2014, 22:20

9-2en var GM som skulle cashe inn på plattformen de hadde kjøpt. Lille SAAB i Trollhättan hadde nok ikke så mye med det å gjøre.

9-5en er ikke problemfri, langt ifra. Motorproblemer er så ille at jeg ikke anbefaler den til alle. Men for oss som skrur og er nevenyttige så er det en kongebil. Prisen er lav og potensialet er enormt. 3-400 gamp med sikkerheten inntakt og en bil som elsker å sluke mil er stas.

Har man kjørt octavia, focus, passat og andre folkefraktere så skjønner man hva 9-5en har å by på. Med litt tuning så er den gjerrig også. Jeg la fra meg planene om en ny 9-3 aero fordi 9-5en er mer spennende. :)

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Litt Saab historie

Postby kanonjon » 24 Sep 2014, 06:13

Jeg liker den analoge følelsen gamle biler gir, man føler at man er en biologisk del av bilen. I nyere biler så føler man så avisolert fra bilen, det er lissom så sterilt og tildels sjelløst. Er for mye elektronikk, styringen føles for lett og frakoblet, fjøring og oppheng (fabrikkstandard) er litt vagt mener jeg, greit, det er komfortabelt og glir over ujevnheter med glans, men synes ikke det gir tilstrekkelig feedback når man kjører. Men det er mitt syn på det.

Jeg digger gamle biler, spesielt 99 og 900 Turbo, man hører masse forskjellige lyder fra motorrommet (vakuum, innsug, avlastningsventil, turbosus, girkasse etc) og den nydelige og unike eksostonen. Jeg liker lydene såpass at jeg har attpåtil fjernet isolasjonen i bilen og på panseret! :D

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Litt Saab historie

Postby Henning » 24 Sep 2014, 12:47

kanonjon wrote:Jeg liker den analoge følelsen gamle biler gir, man føler at man er en biologisk del av bilen. I nyere biler så føler man så avisolert fra bilen, det er lissom så sterilt og tildels sjelløst. Er for mye elektronikk, styringen føles for lett og frakoblet, fjøring og oppheng (fabrikkstandard) er litt vagt mener jeg, greit, det er komfortabelt og glir over ujevnheter med glans, men synes ikke det gir tilstrekkelig feedback når man kjører. Men det er mitt syn på det.

Jeg digger gamle biler, spesielt 99 og 900 Turbo, man hører masse forskjellige lyder fra motorrommet (vakuum, innsug, avlastningsventil, turbosus, girkasse etc) og den nydelige og unike eksostonen. Jeg liker lydene såpass at jeg har attpåtil fjernet isolasjonen i bilen og på panseret! :D
Veldig enig mye av dette - jeg har kjørt masse nye biler av forkjellige merker - kan ikke si at den ene var veldig forskjellig fra den andre. Fikk endelig tilbake Saab vibben da jeg satt meg inn i 1993 900 2.1i - og den glir fint i alle fartsgrenser jeg må forholde meg til.

Noen nevnte Tyskland tidligere? Jeg har kjørt gjennom Tyskland 4 ganger de siste 5 årene - hva er så spesielt med de veiene nå? Ikke er det mye fri fart lengre, endeløse køer, dårlig betong veier og mye veiarbeid. Ble bare slitsomt å kjøre på - da tar jeg heller småveiene ved siden av i OG900 cab:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest