For høy tomgang på 99

For alle diskusjoner vedrørende 99 og 90.
User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

For høy tomgang på 99

Postby Kjetil » 17 Mar 2014, 23:57

Hei
Som emnet forteller har jeg for høy tomgang på 99n fra 1983.
Tomgangen ligger på ca 1400 rpm når motoren er varm, og stiger litt til når motoren har blitt god og varm.
Den går ikke å justere lavere og jeg har sjekket med startgass om det kan være noen lekkasjer.
Tenning er justert med kamvinkelmåler og stroboskop, og ble da ennå litt høyere enn den var tidligere.
Jeg har sjekket om forgasseren har den lille ventilen i spjellet som kan feile og gi litt lekkasje. Denne forgasseren har ikke den ventilen.
Ventilen som sitter på undersiden av manifolden, og skal gi lavere tomgang idet tenningen slås av fungerer. Turtallet synker med 300-400 rpm når jeg kobler den fra.
Er det noen som har tips? Kan det være en eventuell dårlig membran som kan et slikt utslag?
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

sorlandet
Posts: 6
Joined: 08 Nov 2012, 18:35
Contact:

Re: For høy tomgang på 99

Postby sorlandet » 13 Sep 2014, 09:53

Hej,hade et likande fel på min! Kan du kjenne lukt av mykke bensin ut av eksossen??..Mvh lennarthaig123@hotmail.com

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Sv: For høy tomgang på 99

Postby Kjetil » 14 Sep 2014, 13:39

Nei. Ikke noe spesiell bensinlukt, litt avogtil når jeg stopper motoren.
Motoren går fint og jevnt med bra respons (normal til å være original). Kommer et lite "hikk" i ny og ne, ved jevn belastning i motbakker. Tomgangsturtall er ca 1500 når motoren har vanlig driftstemperatur. Turtall er normalt når den er kald, rett etter at jeg har dyttet inn choken.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
900C-LPG
Posts: 3238
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: For høy tomgang på 99

Postby 900C-LPG » 15 Sep 2014, 08:06

Kontroler om at gassvaieren ikke står for stram+kontroler membranet i forgasseren+vakummslanger og noe som sjeldent hender: Kontroler bremseservoen. En bremseservo har også et membran, men da større en den i forgasseren og det som kunnne hende ved et membran er at gummien hvor den er laget av sprekker. Hvis en vakuumslange eleer foreksempel et membran sprekker får menn ekstra luft i motoren og kunne tomgangen være (mye) høyere en normalt. Da har mann også muligheten at (en) motorfeste(ne) kunne være utslitt og da kunne motoren kante så mye at gassvaieren bilr strammet. Lykke til med å finne årsaken som forårsaker problemet. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: For høy tomgang på 99

Postby Kjetil » 15 Sep 2014, 12:48

Takk for tipsene 900C-LPG!
Membranet i forgasseren er sjekket og ok. Gassvaieren er slækk nok. Vakumslanger har jeg sjekket, men får ta en ny sjekk igjen.
Hvis det er membranen i bremseservoen som lekker, vil ikke noe av servoeffekten på bremsene forsvinne da?
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
900C-LPG
Posts: 3238
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: For høy tomgang på 99

Postby 900C-LPG » 15 Sep 2014, 13:19

Mindre bremseeffekt behøver mann ikke å føle og det er fordi em liten lekkasje kan føre til at motoren få fals luft. Et forbiled: Effekten på servoen er at den mister 5 til 10% av den tidligere effekten og det er da av effekten so msrvoen generer. Hvis trykket på pedalet er omtrent 70kg og effekten av servoen også skulle være 70Kg (eksakte antal kejnner jeg ikke) da skulle det som gå tapt av servoeffecten være på ±2,5 til 5% av de ntotale bremseefekten. Jeg tror ikke at mann direkte føler det i bremsepedalet, men at mann registrerer det i tomgangen av motoren. Da hadde je glemt å nevne et annet mebran og den sitter på tenningen. (Det er den vakuukmpotten man ser på en tenningen.) Å kontrolere et slik membran er enkelt: Ta slangen av fra mannifoldet og sug på slangen. Kan mann ikke suge lenge, er membranet OK, kunne mann suge og suge (i timesvis), da er membranet i vakuumpotten defect. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: For høy tomgang på 99

Postby Tore T » 15 Sep 2014, 14:49

Skulle jo være ganske enkelt å teste om det er bremseservoen som lager problemer... :)

Koble vekk slangen fra innsugsmanifolden til bremseservoen, og tett åpningen... f.eks med fingertuppen... hvis tomgangen blir normal da, har du funnet feilen !
Hvis tomgangen er like høy, er feilen et annet sted, og bremseservoen sannsynligvis i orden.. ;)

Men uansett...
Utfra beskrivelsen din i første post i tråden, tolker jeg det dit at ventilen du beskriver, er den såkalte sk "idle cut-off" ventilen til tomgangskretsen... Har ikke så mye erfaring med Saab med Zenith / Stromberg-forgasser(som jeg regner med det er snakk om), men har skrudd masse Volvo med samme type forgasser... så regner med at det er samme system...

Hvis mine antagelser om forgassertypen er riktige, skulle jo i såfall motoren stoppet helt når denne ventilen var koblet fra, hvis forgasseren er riktig justert...
På tomgang skal det jo i prinsippet kun komme bensin gjennom tomgangskretsen (I alle fall når motorern er varm)... og denne ventilen skal jo kutte bensintilførselen i tomgangskretsen.
Og siden turtallet synker når du kobler vekk ventilen, er det jo rimelig å anta at denne ventilen funker...

Så jeg mistenker at gasspjeldet ikke lukker ordentlig av en eller annen grunn... slik at forgasseren oppfører seg som om du har littegrann gasspådrag selv på "tomgang"... ?
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: For høy tomgang på 99

Postby Kjetil » 15 Sep 2014, 22:08

Takk for flere gode tips alle sammen :)
Alt skal prøves!
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

sorlandet
Posts: 6
Joined: 08 Nov 2012, 18:35
Contact:

Re: For høy tomgang på 99

Postby sorlandet » 22 Sep 2014, 08:24

Hej,har dy byttet mebramet som sitter på siden av førgasaren? sitter under 3 skruver,ser ut som en trekløver!! Mvh Sørlandet..

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: For høy tomgang på 99

Postby Kjetil » 22 Sep 2014, 15:10

Takk for alle gode tips.
Nå har jeg sjekket membran - OK, servo m tommelfingermetoden - OK, fortenningsmembran på fordeler med sugemetoden - OK.

....men problemet er løst, litt flaut, men jeg får vel avsløre det :oops:
- for stram gassvaier. Innlysende egentlig, og jeg har sjekket det før, men gjorde tydeligvis en slett jobb og bare "følte" at den var slækk nok. :roll: NÅ er den i hvertfall slækk nok.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest