Hei,
trenger litt hjelp her på nybilfronten.
Jeg er svoren GammelSaabist og har kjørt totakter som hobbybil siden 95. Før det et antall år i V4 og 900 som bruksbil. Og oppvokst i baksetet på noen V4'ere så lojaliteten kom nok med morsmelka.
Men de siste 20 åra har jeg som familiebil tuslet rundt i Audi, Nissan og Toyota. Toyota de siste 10 år (fordi det funker og funker og funker. Helt til nå...)
Så jeg er begynt å gløtte på 9-5'er på nettet. Store fine biler.
Hadde vært svært tilfredsstillende å vende tilbake til favorittmerket igjen..
Men hvordan er det med deletilgang og service og sånn nå som Saab "ikke fins" lenger? Dette skal være bruksbil så jeg skal IKKE skru selv.
Tenker meg noe fra ca. 2006 eller litt nyere, helst bensin og automat og ikke gått alt for langt.
Noe spesielt jeg skal se etter på disse bilene? Dårlige årsmodeller f.eks?
Og hvordan er 9-5 generelt på driftssikkerhet? Jeg kommer jo som sagt fra en Toyota..
Deletilgang, service osv. på 9-5
- Ola Bruset
- Posts: 86
- Joined: 11 Apr 2013, 19:32
- Location: Sjetnemarka, Trondheim
- Contact:
- Jokke900
- Posts: 1215
- Joined: 03 Nov 2012, 01:39
- Location: Skogn
- Contact:
Re: Deletilgang, service osv. på 9-5
Deletilgang er det ikke noe problem med iallefall. Flere gode plasser å kjøpe nye deler både innland og utland. Maptun og Neobrothers er gode alternativer blandt mange. Service er jo ikke noe problem Det kan du jo ta både på Din Bil og alle andre steder forsåvidt. Tenker du 2006 eller nyere er det ikke noe jeg kan komme på som er spesiellt viktig å passe på i forhold til driftsikkerhet. Jo lenger bak du går jo mer er det å utsette på driftsikkerheten, og da tenker jeg ikke alder, men som de kom. Det er ting som er gjennomarbeida med årene. Bare pass på å få tatt oljeskiftene og vedlikeholde som det hør og bør.Ola Bruset wrote:Men hvordan er det med deletilgang og service og sånn nå som Saab "ikke fins" lenger? Dette skal være bruksbil så jeg skal IKKE skru selv. Tenker meg noe fra ca. 2006 eller litt nyere, helst bensin og automat og ikke gått alt for langt.
Noe spesielt jeg skal se etter på disse bilene? Dårlige årsmodeller f.eks?
Og hvordan er 9-5 generelt på driftssikkerhet? Jeg kommer jo som sagt fra en Toyota..
Ellers er det jo gledelig å høre at du tenker å ordne deg bruksbil av rett sort også
Joakim
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo
1978 99 Turbo
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: Deletilgang, service osv. på 9-5
Tror Kjell i Oslo alibiet har en 9-5 2.0t automat. Usikker om han er på forumet dog...
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
-
- Posts: 63
- Joined: 07 Jun 2013, 07:21
- Contact:
Re: Deletilgang, service osv. på 9-5
Selv om dette ikke er helt det du leter etter så får du spill ny b235 motor for rundt 12.000. Verd å ha i bakhodet om du finner bil som passer, men motoren er sliten. På STCN er det mengder med tips og folk som kan fikse programvare som er bedre enn originalt.
Krembil, har en selv og skal ha en til.
Krembil, har en selv og skal ha en til.
- Jokke900
- Posts: 1215
- Joined: 03 Nov 2012, 01:39
- Location: Skogn
- Contact:
Re: Deletilgang, service osv. på 9-5
Og barteland har høy tetthet i privatpersoner som har Tech2 (Diagnose/programverktøy) og kan å bruke det. MGMotor i Rissa er verdt å notere med en gang. Ingvar har kjempepeiling!TiaZzz wrote: På STCN er det mengder med tips og folk som kan fikse programvare som er bedre enn originalt.
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo
1978 99 Turbo
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Deletilgang, service osv. på 9-5
Hold deg iallfall unna dieselmotoren dersom du har mye småkjøring.
Med bensin og automat så vær nøye med olje og filterskift. Helst vær 10.000,-
Disse har vært værstingene når det gjelder motorhavari pga oljeslush.
Mye bedre etter 2004, men ikke befridd for problemet.
Men du får mye bil for pengene nå. Bruktprisen har rast nedover de siste årene.
Med bensin og automat så vær nøye med olje og filterskift. Helst vær 10.000,-
Disse har vært værstingene når det gjelder motorhavari pga oljeslush.
Mye bedre etter 2004, men ikke befridd for problemet.
Men du får mye bil for pengene nå. Bruktprisen har rast nedover de siste årene.
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Deletilgang, service osv. på 9-5
Skal du benytte deg kun av verksteder for mekk kan det kanskje være at de sliter litt med deler - snakka med en bil mekaniker som hadde slitt noe ned deler - men de bruker jo som regel kun 1 leverandør - dersom du leiter selv finner du garantert delen du søker etter. Som morten sier - du får masse bil for penga nå:)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Ola Bruset
- Posts: 86
- Joined: 11 Apr 2013, 19:32
- Location: Sjetnemarka, Trondheim
- Contact:
Re: Deletilgang, service osv. på 9-5
Oj,
takk for mange gode svar!
Ja dette høres jo riktig oppløftende ut.
Og som flere her poengterer - det er MYE bil for penga.
Så det er vel bare å sette seg å overvåke finn og autodb og se om noe fint dukker opp da!
takk for mange gode svar!
Ja dette høres jo riktig oppløftende ut.
Og som flere her poengterer - det er MYE bil for penga.
Så det er vel bare å sette seg å overvåke finn og autodb og se om noe fint dukker opp da!
- Ola Bruset
- Posts: 86
- Joined: 11 Apr 2013, 19:32
- Location: Sjetnemarka, Trondheim
- Contact:
Re: Deletilgang, service osv. på 9-5
Humm humm,
ser at det nevnes programmeringsverktøy her,
jeg antar at der turbomotorene kan chippes litt ja,
hvor mye kan man i såfall ta ut av en sånn 150 hester (uten at det går alvorlig ut over levetida på motor og girboks altså..)?
ser at det nevnes programmeringsverktøy her,
jeg antar at der turbomotorene kan chippes litt ja,
hvor mye kan man i såfall ta ut av en sånn 150 hester (uten at det går alvorlig ut over levetida på motor og girboks altså..)?
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Deletilgang, service osv. på 9-5
Kjøper en boks til 5800 for eksempel så får du 230 hester som jeg mener går fint med den kassa og drivverket du har - selvsagt ikke lov grunnet avgifter blant annet - det finnes jo et helt turbo forum! Der kan de sakene sine:)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest