Små skritt i riktig retning. Sånn er det vel med de fleste turer. Selv om det heldigvis ikke ser ut til å være fryktelig mye rust, så er de fleste skruer og muttere av den brune typen. Oppskrift: mye WD40 , så veeeeente.
Den siste biten er mest vanskelig.
Slik fremgang gjør at det blir noe ustrukturert i forhold til rekkefølgen på demonteringen, men merker og legger i poser og prøver å være flink.
Kan rapportere at det elektriske snart er ute av motorrommet. Hadde Eimund på besøk i garasjen på lørdag. Skrudde ikke, men planla og ble rettledet. Veldig viktig.
Som vist tidligere så henger jeg meg av og til opp i detaljer, for møkkete motorrom tror jeg de fleste her har sett før.
Skrudde av toppen på dashbordet:
Er det ikke slik det skal være når det er "all matching numbers"
Når jeg finner slikt tenker jeg litt på hvordan det må ha vært å lage disse bilene.
Etter fundering og diskusjon tror jeg at jeg nå er relativt sikker på at denne bilen nok ikke har gått mer enn de 76000 miles som står på telleren. Satser på at det skal bli noen flere.
Sonett #55
- Christian Grant
- Posts: 72
- Joined: 18 Feb 2013, 11:01
- Contact:
Re: Sonett #55
'63 96, ´67 Sonett II, '67 96Rally '72 Sonett III-byggesett '73 96, '74 Sonett III, '86 Saab 006, '87 900 Cab, '00 9-5 St
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: Sonett #55
Kult med 55 skrevet med penn... noe for BT
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
- Christian Grant
- Posts: 72
- Joined: 18 Feb 2013, 11:01
- Contact:
Re: Sonett #55
Stadig på oppdagelsesferd, nå i de noe mer indre deler. Jeg vet ikke helt hvor godt tegn det er å finne "gaffa-tape" i plateskjøtene inne i kupeen.
Svaret er jo at det ikke er et bra tegn.
Jeg tok plaster metoden; bet tennene sammen knipte igjen øynene og rev av.
Mer rust "fixet" på amerikansk vis.
Det er jo på en måte en metall-tape, sånn sett burde jo kunne virke.
Får heller tenke positivt. Kjøpt ny arbeidslape, så da ser vi lyst på fremtiden, dvs mørke høstkvelder i garasjen.
Tror motoren kommer ut i løpet av de neste dager. Skal få litt hjelp til det. Gleder meg.
Svaret er jo at det ikke er et bra tegn.
Jeg tok plaster metoden; bet tennene sammen knipte igjen øynene og rev av.
Mer rust "fixet" på amerikansk vis.
Det er jo på en måte en metall-tape, sånn sett burde jo kunne virke.
Får heller tenke positivt. Kjøpt ny arbeidslape, så da ser vi lyst på fremtiden, dvs mørke høstkvelder i garasjen.
Tror motoren kommer ut i løpet av de neste dager. Skal få litt hjelp til det. Gleder meg.
'63 96, ´67 Sonett II, '67 96Rally '72 Sonett III-byggesett '73 96, '74 Sonett III, '86 Saab 006, '87 900 Cab, '00 9-5 St
-
- Posts: 54
- Joined: 16 Nov 2012, 20:19
- Contact:
Re: Sonett #55
Artig å se at det er fler som restaurerer sonett, jeg har også samme rustproblemet som deg på dette punktet. +++
Jeg importerte min fra Minnesota nå i år, ser ut som om den har stått stille maange år. Tjukt med fuglefrø ++ inne i bilen.
Eksospotta var tett med frø og alskens brask, samtidig som det var en dau fugl under passasjersetet..
Har mange likhetstrekk med din prosjekt Virkelig artig å lese !
Dette ser bra ut
( Skal lage en prosjekt-tråd jeg også, haugevis med bilder..)
Olewa
Jeg importerte min fra Minnesota nå i år, ser ut som om den har stått stille maange år. Tjukt med fuglefrø ++ inne i bilen.
Eksospotta var tett med frø og alskens brask, samtidig som det var en dau fugl under passasjersetet..
Har mange likhetstrekk med din prosjekt Virkelig artig å lese !
Dette ser bra ut
( Skal lage en prosjekt-tråd jeg også, haugevis med bilder..)
Olewa
- Stein Are
- Posts: 916
- Joined: 07 Nov 2012, 09:05
- Contact:
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Sonett #55
Gleder meg til prosjekttråd Ole!
Er det en Sonett III eller har du nytt prosjekt?
Er det en Sonett III eller har du nytt prosjekt?
Olewa wrote:Artig å se at det er fler som restaurerer sonett, jeg har også samme rustproblemet som deg på dette punktet. +++
Jeg importerte min fra Minnesota nå i år, ser ut som om den har stått stille maange år. Tjukt med fuglefrø ++ inne i bilen.
Eksospotta var tett med frø og alskens brask, samtidig som det var en dau fugl under passasjersetet..
Har mange likhetstrekk med din prosjekt Virkelig artig å lese !
Dette ser bra ut
( Skal lage en prosjekt-tråd jeg også, haugevis med bilder..)
Olewa
-
- Posts: 54
- Joined: 16 Nov 2012, 20:19
- Contact:
Re: Sonett #55
Morten S: Det er en Sonett III ja 1972 mod., impulskjøp fra over dammen kan du si.. blir knakende god til å sveise..
Måtte investere i nytt sveiseutstyr i dag, like dyrt som selve bilen.. jaja..
Måtte investere i nytt sveiseutstyr i dag, like dyrt som selve bilen.. jaja..
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Sonett #55
Artig - har sikla på en del over dammen sjøl...... er det greie priser for shipping om dagen?? hva måtte du ut med for frakta om jeg kan spørre?Olewa wrote:Morten S: Det er en Sonett III ja 1972 mod., impulskjøp fra over dammen kan du si.. blir knakende god til å sveise..
Måtte investere i nytt sveiseutstyr i dag, like dyrt som selve bilen.. jaja..
H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
-
- Posts: 54
- Joined: 16 Nov 2012, 20:19
- Contact:
Re: Sonett #55
Nå måtte jeg se litt i permen..:
frakt utland: 10234.- ( frakta ble noe dyrere fordi det er en "non-runner"- ble fraktet på "flak" )
forsikring: 893.-
Portfee USA: 595.-
Portfee Drammen:1100.-
Sum: 12822
Ved besøk Tollageret i Drammen: betale moms på 12822 igjen, tilnærmet lik 16.000.- totalt.
Da kommer kjøp av bilen i tillegg.
Brukte Jetcarrier.com. Det hele var egentlig en smertefri prosess ( unntatt når jeg fulgte med på fraktbåten på internett, for å se hvor klenodiet var på jordkloda) Gledet meg som en lite unge da serru..
frakt utland: 10234.- ( frakta ble noe dyrere fordi det er en "non-runner"- ble fraktet på "flak" )
forsikring: 893.-
Portfee USA: 595.-
Portfee Drammen:1100.-
Sum: 12822
Ved besøk Tollageret i Drammen: betale moms på 12822 igjen, tilnærmet lik 16.000.- totalt.
Da kommer kjøp av bilen i tillegg.
Brukte Jetcarrier.com. Det hele var egentlig en smertefri prosess ( unntatt når jeg fulgte med på fraktbåten på internett, for å se hvor klenodiet var på jordkloda) Gledet meg som en lite unge da serru..
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Sonett #55
Toppers - Takk! syntes egentlig ikke det er så galt, man får mye artig over dammen for 16 000 billigere enn i norge. Skal ikke ødelegge tråden din, men dersom kunne forklare mer om de hentet hos selger ordnet alt med papirer osv. hadde det vært kjempefint - sende gjerne PM eller skriv på annen tråd, sikkert mange som er interressert i slik info - så slipper vi å skli helt av på tråden dinOlewa wrote:Nå måtte jeg se litt i permen..:
frakt utland: 10234.- ( frakta ble noe dyrere fordi det er en "non-runner"- ble fraktet på "flak" )
forsikring: 893.-
Portfee USA: 595.-
Portfee Drammen:1100.-
Sum: 12822
Ved besøk Tollageret i Drammen: betale moms på 12822 igjen, tilnærmet lik 16.000.- totalt.
Da kommer kjøp av bilen i tillegg.
Brukte Jetcarrier.com. Det hele var egentlig en smertefri prosess ( unntatt når jeg fulgte med på fraktbåten på internett, for å se hvor klenodiet var på jordkloda) Gledet meg som en lite unge da serru..
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest