Entusiast i 20 År

Her diskuterer vi alt som ikke faller under de andre kategoriene.
User avatar
Torbjørn M
Posts: 85
Joined: 13 Nov 2012, 20:52
Location: Ålesund
Contact:

Entusiast i 20 År

Postby Torbjørn M » 31 Dec 2012, 18:15

Hei

Jeg sitter her å gjør meg noen tanker om min SAAB-entusiasme og tidens løp.

Det er ikveld 20 år siden (31.12.1992) at jeg kjøpte og hentet min første egen SAAB, en 96V4 76'mod. Carolinerblå.
Å ha eiet SAAB-biler i 20 år er ingen prestasjon, men det er uansett mer enn halve livet mitt, siden jeg er 37 år.

Selv om min første bil ble vraket i 1996, for 6000,-kr. så kan jeg fortsatt stryke over dashbordet, se ut bakruten og sniffe inn lukten fra baksetet. Godt man har plass til å lagre masse bildeler... Men jag savner uansett ikke min første V4. Makan til problembil skal man lete lenge etter. Skal jeg være helt ærlig, så skapte jeg selv endel av desse problemene: Ung, uerfaren og ivrig etter å reparere. Men av skade blir man klok, og høster erfaringer. Jeg vil egentlig ikke vært den tiden foruten. Uansett, V4-motoren har gjort noe med meg, jeg vemmes ved å se nedi motorrommet på en slik bil... :?

Så har jeg tellet alle mine bilkjøp opp igjennom desse år, og det har blitt til 12 SAABer. Bilene er alt ifra 93B via V4 og 99, til og900. Noen ble til delebiler, andre har vært trofaste hverdags-slitere, og noen har blitt til uadskillelige "venner" som jeg skal beholde. Kun to er solgt videre, til entusiaster.

Mange gode/dårlige stunder og opplevelser har det vært ilag med desse kjøretøyene. Og jeg er sikker på at det kommer mange opplevelser i fremtiden også.

Ønsker kjente og ukjente SAAB-entusiaster ett Godt Nytt År!

Torbjørn M
Torbjørn M
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Entusiast i 20 År

Postby Hjelle » 31 Dec 2012, 19:01

Gratulerer med jubileumet, og godt nytt år Torbjørn! :mrgreen:
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Entusiast i 20 År

Postby Henning » 31 Dec 2012, 19:19

Jaggu ikke dårlig - 20 år med Saab på din alder. Er samme modell som deg men har bare holdt på med med Saaber i 12 år :oops: Men makan så bitt man blir og det er vanskelig å skifte beite.

Ønsker deg og resten på forumet et godt nytt år.

Mvh

Henning.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Entusiast i 20 År

Postby Morten S. » 01 Jan 2013, 09:01

20 respektable år Torbjørn!

Rart med det, du er vel født inn i en SAAB familie du også.
Jeg fikk min første V4 ca 1980. Da var jeg 19 år gammel. Har nok blitt et 20 talls SAABer gjennom årene, og 50 talls biler totalt.
Mine foreldre hadde Saab fram til 1973 da de gikk over til Datsun :roll: Flere av familiens venner hadde SAAB og jeg glemte aldri disse.
Så det ble egen SAAB så fort jeg kunne.

Jeg har vært medlem i GSV siden 1984 og Svenske Saabklubben, eller Saabregisteret som det het dengang, siden slutten av 80-tallet.

Godt Nytt (SAAB) År til dere alle!
Last edited by Morten S. on 02 Jan 2013, 06:56, edited 1 time in total.

User avatar
Torbjørn M
Posts: 85
Joined: 13 Nov 2012, 20:52
Location: Ålesund
Contact:

Re: Entusiast i 20 År

Postby Torbjørn M » 01 Jan 2013, 14:08

Det er vel ikke fritt for at jeg følger noen andres "hjulspor".

Fatter'n begynte å kjøre SAAB ifra 1965 og noen år fremover, men i min oppvekst var det VW som sto for transporten. Hadde en onkel med V4, og flere andre som kjørte SAAB i nærmiljøet når jeg var barn.

Jeg tror/vet at min fasinasjon for merket startet med å se i gamle fotoalbum, der både 93B og 96 kortfront til far var avbildet i flere situvasjoner. Det ble fortalt historier om "makan bil" som hadde vunnet rallyseiere, tross liten motor.
Far var tilskuer på Leangen travbane (Trondheim) på slutten av 60-tallet, og hadde tatt sort/hvit foto av SAABer med tape på lyktene og uten støtfanger bak. Utrolig tøft!! Rykende DKW og SAAB, og noen Renault på startstreken.

Entusiasmen og interessen fikk neppe noen demper, da jeg var 13 år, og fatter'n kjøpte sin nåværende 96-63'mod.
Et øyeblikk jeg aldri vil glemme: Mitt første møte med 2t-lyden! Far spurte meg før oppstart: "Korleis du trur denne motoren høyres ut?" Jeg svarte ut ifra min ringe kunnskap: "Slik som Kaspar(nabo) sin V4?" Bilene var jo forsåvidt like, så hvorfor skulle dem låte forskjellig??? Men hvor feil kunne man ta...? Det var noe jeg aldri hadde opplevd før, og suget etter å høre mer ville ikke ta slutt. Så det var ikke fritt for at bilen ble startet i smug når jeg kom hjem ifra skolen, og far var på jobb... Litt dumt med den røyken som avslørte "udåden" lenge etterpå... Men far sa aldri noe, heldigvis.

Det er vel slik at man søker det kjente og trygge, og siden bilmerket hadde godt fotfeste i nærmiljøet, var det aldri feil å kjøpe en selv.

Dagens oppfordring: Ta med barn/ungdom i slekt og familie med på bilturer og annen morro med SAAB, så skal du se at det blir entusiaster av dem ;-)

Torbjørn M
Torbjørn M
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...

User avatar
900C-LPG
Posts: 3239
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: Entusiast i 20 År

Postby 900C-LPG » 01 Jan 2013, 22:54

Første gangen jeg har kjørt med noen som hadde en SAAB må ha må ha vært i 1976, muligens 1975, perioden ± august - december 1975, i en SAAB 99 4 dørs Sedan og da må det har vært en GL, muligens een GLSuper utgave og det er fordi fargen var Topas Gul, en farge som er bare levert på modelåret 1976 og det var en da en drosje i Bergen. Det var da en fantastisk bil, iallefall samenlignet med VW Boblen mine foreldre hadde på den tidspunktet og det var da en VW Boble 1302 fra 1973.
Min foreldre kjøpte i 1977 en 4dørs SAAB 99 GL (med en forgasser og 100HK), Sinober Rød. Derertter kjøpte de i 1980 en 3dørs Akacia Grønn Metalik SAAB 900 GLs (med 2 forgassere og 108HK). Halvveis 1990 kjøpte de en SAAB 900 i8V, Sølv Grå Metallik. I 1992 kjøpte de igjen en ny SAAB fordi den Sølv Grå Matallike SAABen 900i8V måtte bli skrotet etter at den var totalvraket ved en ulykke. Bilen var ødelagt, men mine foreldre hadde ingenting og det var og er jo viktigere. Da ble det en Nocturne Blå Metallik 3 dørs SAAB 900i16V. I 2000 fulgte det en 5dørs Morello Rød Metallik SAAB 9-3 2.0i og den har de fremdeles.
Mine foreldre har altijd kjøpt nye SAABer, jeg har altid kjøpt brukte SAABer
Jeg kjøpte i 1991 en Midnatt Blå 4dørs SAAB 900 GLs Sedan fra 1981, men måtte skrote den i 2001 etter at den ble ramponert av en annen bilist som ikke ga meg forkjørsrett. Da fulgte det en Malachite Grøn Mettalik 4 dørs SAAB 900c fra 1988, men i 2008 fikk jeg problemer med skulderen min og jeg kunne ikke kjøre den lengre fordi den har en manuell girkasse. Derfor måtte jeg kjøpe en bil (les SAAB) med automatgir og det ble en Midnatt Blå Metallik SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary. Anniversary-utgaven her er ± det samme som en A50 eller Jubileumutgave i Norge og Sverige. Den Malachite Grønn Metallik SAABen 900c har jeg framdeles, men den er lagret. I tiden jeg kjørte den har jeg 'ombygget" den til een 900 Turbo, uten Turbo-motor. Det vil si at den har alle kjennemerker av en Trubo-utgave, som brue ruter, svarte lister og dørhåndtak, Turteller på dashbordet, 4 ganger elektriske vinduer, sentrallås, elektriske speil som også kan bli opvarmet, skinnseter, lettmetal felger, stabilisatorstanger, spoilere og mye, mye mer utrusting.
Før jeg kjøpte min første SAAB har jeg også hatt fire andere biler. Den første var een British Leyland Princess, da to stykker Renault 20 og en Renault 25, en bil som i Norge ikke ble importert av den Norske importøren, men noen privatpersoner har gjort det likevel og så langt jeg vet det har det i Bergen og omegn i 90 årene iallefall kjørt en Renault 25 en bil som jeg flere ganger har sett på den tidenr da jeg var der med ferie og den hadde Norske registreringsskilter.

Jeg var 11 år gammel da mine foreldre kjøpte deres første SAAB i 1977, jeg blir ikke om så lenge 47 og kjenner SAAB i familien nesten 36år, selv nesten 22 år og min først tur i en SAAB var ±38 år tilbake i tiden.
Da jeg flyttet til Nederland var jeg da altså 14år gammel/ung og derfor har jeg altså skrevet signaturen min.


Til slut til alle her på forumet:

En gledelig 2013 og mye lykke til med dere og deres SAABer og la oss håpe at fabrikken i Trolhättan i 2013 igjen begynner med å produsere SAABer og at de gjør det på en måte som man aldri har sett før! Det siste naturligvis sett på en positiv måte! ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: Entusiast i 20 År

Postby GT750 » 02 Jan 2013, 19:56

Morsomt å lese om dere, men hva med et bilde av hvem dere er?
Og Torbjørn du glemte å fortelle om din 97 2T, det fortjener en egen " mitt prosjekt" innlegg her på forumet synes VI alle.
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
Torbjørn M
Posts: 85
Joined: 13 Nov 2012, 20:52
Location: Ålesund
Contact:

Re: Entusiast i 20 År

Postby Torbjørn M » 03 Jan 2013, 18:29

GT750 wrote:Morsomt å lese om dere, men hva med et bilde av hvem dere er?
Og Torbjørn du glemte å fortelle om din 97 2T, det fortjener en egen " mitt prosjekt" innlegg her på forumet synes VI alle.
Har bare bilde av meg selv i kjeledress... :lol:

Spøk til side: Det er gøy å lese om våre første møte, og forhold til bilmerket SAAB. Noen har fått interessen i arv, andre dumpet tilfeldig innom og blitt "fanget".

Sikkert hyggelig å ha en tråd om "mitt prosjekt", men er redd det fort blir avslørt hvor sakte det går fremover med enkelte kjøretøy... :cry: Med 4 biler og 3 motorsykler i stallen, er det ikke alltid like lett å priorotere....

Torbjørn M
Torbjørn M
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Entusiast i 20 År

Postby Henning » 03 Jan 2013, 19:15

Torbjørn M wrote:Med 4 biler og 3 motorsykler i stallen, er det ikke alltid like lett å priorotere....

Torbjørn M
VIL SE BILDER!! :D :D :D

Gjør ingenting å ha tråder under "mitt prosjekt" feltet selv om de er langsiktige! jeg har lest på saabklubben.se i mange år, der har jeg fulgt prosjekter som har pågått i ååååårevis - og de er langt fra ferdig, fortsatt er det veldig morro når det først kommer en post om et års tid eller 2 8-)

Henning
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
900C-LPG
Posts: 3239
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: Entusiast i 20 År

Postby 900C-LPG » 03 Jan 2013, 20:39

Her er "noen" bilder.

Malachite Grøn Mettalik 4 dørs SAAB 900c fra 1988
ImageImageImageImageImageImageImageImage

Midnatt Blå Metallik SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary
ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Noen lenker til wikipedia av biler jeg har hatt og tidligere laget jeg ikke så ofte bilder som jeg gjør siden jeg har en digital kamera. :oops:

BRITISH LEYLAND PRINCESS: http://en.wikipedia.org/wiki/Princess_%28car%29 .
RENAULT R20: http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_20 .
RENAULT R25: http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_25 , jeg hadde en facelift utgave.

Og da et bilde av meg da jeg svømte på havets bunn. ;)

Image
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest