Ulyd venstre forran 09

For alle diskusjoner vedrørende OG9-3.
PetterSandvik
Innlegg: 51
Registrert: 17 mar 2014, 14:00
Sted: Leka, Nord-Trøndelag
Kontakt:

Ulyd venstre forran 09

Legg innav PetterSandvik » 18 mar 2014, 17:04

Hei,

Har en ulyd/slarkelyd forran venstre side på min 9-3 SC 09. Gått 53k. Virker som slitt foring e.l. Noen som vet hva det kan være på denne kmstand slik at jeg får bestilt og bytta dette sammen med EU seinere i år?
Saab 96 V4 1967 - Saab 9-3 SportCombi BioPower 2009

Eimund
Innlegg: 294
Registrert: 11 okt 2012, 11:31
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Ulyd venstre forran 09

Legg innav Eimund » 18 mar 2014, 21:11

Kan høres ut som fjærbrudd. hadde dette på min også, og da var det klunking og ulyder av og til.
Mvh
Eimund Lunde

PetterSandvik
Innlegg: 51
Registrert: 17 mar 2014, 14:00
Sted: Leka, Nord-Trøndelag
Kontakt:

Re: Ulyd venstre forran 09

Legg innav PetterSandvik » 18 mar 2014, 21:59

Hmm får ta en sjekk på det, det skal jeg vel klare å se. Er kun når man kjører på ujevn vei i lav fart
Saab 96 V4 1967 - Saab 9-3 SportCombi BioPower 2009

Brukeravatar
99turbo
Innlegg: 230
Registrert: 18 nov 2012, 18:27
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Re: Ulyd venstre forran 09

Legg innav 99turbo » 18 mar 2014, 23:26

Det andre som er minst like sannsynlig som fjærbrudd er slitt stab.stag link. Blir også kalt kyllingbein, raklestag og stabilisatorstag. Det siste er faktisk ganske feil ettersom det er snakk om et stag som linker stabilisatorstaget til bærearmen.
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion

Brukeravatar
Eirik
Innlegg: 469
Registrert: 26 aug 2012, 15:32
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Ulyd venstre forran 09

Legg innav Eirik » 19 mar 2014, 08:31

Fjærer som knekker og kyllingbein som rakler er begge vanlige feil på ng9-3, som nevnt over.

Dersom det skulle vise seg å være sistnevnte, har Meyle oppgraderte stag som skal være mye bedre. Billige er de også, mener å huske rundt 350kr/paret.
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

PetterSandvik
Innlegg: 51
Registrert: 17 mar 2014, 14:00
Sted: Leka, Nord-Trøndelag
Kontakt:

Re: Ulyd venstre forran 09

Legg innav PetterSandvik » 19 mar 2014, 09:27

Takk for gode tips! Skal få undersøkt dette. Hvordan er det med fjerer, er det lønnsom å kjøpe noe som er "bedre"? Bilen er ikke senket eller noe. Bør man bytte disse link-stagene på begge sider, og fjerer på begge sider når det byttes? (altså enten fjer eller link)
Saab 96 V4 1967 - Saab 9-3 SportCombi BioPower 2009

Brukeravatar
Eirik
Innlegg: 469
Registrert: 26 aug 2012, 15:32
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Ulyd venstre forran 09

Legg innav Eirik » 19 mar 2014, 13:22

Fjærene bør byttes parvis. Det er kanskje ikke strengt tatt nødvendig å bytte stagene parvis, men jeg ville nok gjort det om jeg først skulle kjøpe inn og skifte :)
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

PetterSandvik
Innlegg: 51
Registrert: 17 mar 2014, 14:00
Sted: Leka, Nord-Trøndelag
Kontakt:

Re: Ulyd venstre forran 09

Legg innav PetterSandvik » 19 mar 2014, 15:57

Fjær er hel og fin, så den kan nok friskmeldes. Hel i og sitter godt i fjerskåler/tårn.

Kyllingbeinet, er det det som går fra midten på demperen ned og på en svart arm som kommer ut fra bak motor? Den svarte som kommer ut derfra ser ut til å være opplagra der inne, og er ca 2,5 cm tykk.

Kjente litt på dette tynne som jeg tror er kyllingbeinet, men synes nå det kjennes stramt ut (oppjekket bil). Men mulig det kjennes ok ut selv om det kan gi ulyd/slark?

Edit: F eks slik: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 37130.html
Saab 96 V4 1967 - Saab 9-3 SportCombi BioPower 2009

Brukeravatar
99turbo
Innlegg: 230
Registrert: 18 nov 2012, 18:27
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Re: Ulyd venstre forran 09

Legg innav 99turbo » 20 mar 2014, 00:38

Det var omtrent som forventet, det er omtrent passe tid for stab.staglinker og bittelitt for tidlig med fjæra. Men sjekk fjæra meget nøye nedi fjærbeinet, det er ikke alltid lett og se et brudd ;) Ja du linker til "kyllingbeinet", og ja det er den du beskriver. Den svarte greia som går inn bak motoren er stabilisatorstaget. Når du jekker opp bilen strekker du hele opphenget og kjenner ikke slarken så lett, men faktisk behøver ikke den å være lett å kjenne når du har ått av staget heller, det skal ikke mye slark til før det lager lyd.
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion

Brukeravatar
Tore T
Innlegg: 728
Registrert: 04 nov 2013, 11:28
Sted: Kristiansund
Kontakt:

Re: Ulyd venstre forran 09

Legg innav Tore T » 20 mar 2014, 08:36

Hei !

Jeg støtter forslaget om "kyllingbenet" !
Slarken kan som det nevnes her være vanskelig å oppdage... og selv liten slark kan lage mye bråk.
Jekker du opp bilen på ene siden kommer staget i spenn, og evt slark blir umulig å kjenne.
Men prøv å jekk opp bilen på begge sider samtidig, evt se om du klarer å kjenne på staget bak hjulet når bilen står på bakken på plant underlag...

Et annet tips hvis kyllingbenet skulle vise seg å være ok...

Jeg hadde en '04 9-3 for noen år siden som lagde noen forferdelige ulyder i forstillinga (en slags grov knake / knirkelyd). Dette viste seg å være plastlageret på toppen av fjærene (Ikke den som sitter mellom fjærbenet og karosseriet, men mellom toppen av fjæra og fjærskåla)
Det som kjennetegnet denne lyden, var at den lagde fæle ulyder ved store rattutslag, og når man kjørte over dumper i svinger...
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo


Gå tilbake til «NG9-3 (2003-2012)»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester