Hjullager - gameldagse åpne, eller moderne lukkede lagere?

For alle diskusjoner vedrørende 92, 93, 95, 96 med totaktsmotor.
Lars Bergersen
Posts: 54
Joined: 30 Oct 2012, 13:12
Contact:

Hjullager - gameldagse åpne, eller moderne lukkede lagere?

Postby Lars Bergersen » 06 Aug 2013, 22:24

Hei,

Det er behov for å bytte hjullagere bak på min 1962 96 TT.
Det innerste lageret er et SKF 6305 og. det ytterste noe mindre lageret heter SKF 6304. Dette er std lagere som er kurante å skaffe.

Så til spørsmålet: Skal jeg kjøpe "åpne" lagere (som må fylles med fett etc ifbm montering, eller går det an å prøve lukkede ferdig smurte fra fabrikk lagere?

Lars Bergersen
Posts: 54
Joined: 30 Oct 2012, 13:12
Contact:

Re: Hjullager - gameldagse åpne, eller moderne lukkede lager

Postby Lars Bergersen » 09 Aug 2013, 14:20

Jeg har hatt en fin dialog med kulelager leverandøren jeg bruker , G Heier AS ( gheier.no ). Svært hyggelige og hjelpsomme folk. Konklusjonen ble at det beste vil være å bruke de gode gamle åpne lagrene og fylle disse godt med fett.

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Hjullager - gameldagse åpne, eller moderne lukkede lager

Postby Henning » 09 Aug 2013, 14:32

Lars Bergersen wrote:Jeg har hatt en fin dialog med kulelager leverandøren jeg bruker , G Heier AS ( gheier.no ). Svært hyggelige og hjelpsomme folk. Konklusjonen ble at det beste vil være å bruke de gode gamle åpne lagrene og fylle disse godt med fett.
Jeg vil gjerne høre hvorfor de mente det? selv ville jeg ha satset på lukkede hjul lagre selv, men jeg er jo ingen kulelager ekspert - men vil gjerne lære :)

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Saab-Arne
Posts: 2
Joined: 04 Jan 2013, 21:35
Contact:

Re: Hjullager - gameldagse åpne, eller moderne lukkede lager

Postby Saab-Arne » 01 Mar 2014, 22:02

Hei Lars Bergersen.
I mitt forrige liv som mekanikker jobbet jeg med landbruksmaskiner som hadde mange utvendige kulelager som var avhengig av å funke til enhver tid.. Der ble det ofte brukt tette lager der vi tok ut tetningen på en side og pakket inn ekstra med fett. Etterpå ble tetning trykt på plass igjen. Erfaringene var meget gode med denne operasjon.. Vær forsiktig da tetning taes ut. Har også praktisert dette på biltilhenger og bakhjulslager på min herlige "langnos" Bruk kvalitetsfett. Arne Munkeby

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Hjullager - gameldagse åpne, eller moderne lukkede lager

Postby Henning » 01 Mar 2014, 22:31

Artig at denne kom opp igjen nå! kjøpte selv 8 stk. SKF lagre på Fredag, fantastisk morro at det går an å kjøpe disse som hyllevare fortsatt.

MEN jeg brukte igjen utrolig mye tid om å lese om åpne eller lukket lagre - og herregud det er mange meninger der ut, kunne skrevet en lang bok om dette. Det som er fett ar at det er like mange for og imot. Og husk, det finnes tette med plastikk deksel og stål deksel. Det som også kom frem var at mest folk med nyere biler gikk for lukket og folk med gamle veteranbiler gikk for åpne.

Så siden jeg velger ofte mot helt orginalt kjøpte jeg lukket hjul lagre. Etter en lengre telefon samtale med en som selger kulelager føler jeg at det er et rimelig safe valg.

Men tror man kan velge fritt her, begge funker, men mulig ett holder lengre enn det andre, jeg tipper ikke min 92 kommer til å rulle som hverdagsbil, så regner med at lagrene holder en god stund :D

Pris? fra 179,- kroner til 239 kroner for lagrene - ikke dårlig det.

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Gislelys
Posts: 8
Joined: 05 May 2014, 19:55
Contact:

Re: Hjullager - gameldagse åpne, eller moderne lukkede lager

Postby Gislelys » 26 May 2014, 19:10

Trenger å skifte hjullager fram på min 1961 saab 96, har noen peiling på en slik opereasjon. Evt hvordan jeg finner ut hvilke lager/tetninger som sitter der.

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Hjullager - gameldagse åpne, eller moderne lukkede lager

Postby Henning » 26 May 2014, 21:10

Ja det finner du ut i delekatalogen, kan kjøpes på gsv for en femtilapp - på PDF - fungerer brilliant og er svært rimelig.

Alternativt tar du de ut så står det stemplet på de et nummer. Det er vel SKF lagre på alle disse saabene i denne epoken, så samme lagre finnes lett over disk idag. Jeg kjøper fra tools eller industrifokus heter nå kanskje.

Enda et alternativ er å kjøpe det via en av alle Saab veteran bil deler websider- det er en del av de nå, der finner du riktig lagre men gjerne litt dyrere.

En lett operasjon å fikse selv, jeg gjør det lett uten presse, men jeg har en del rør i forskjellige diameter og tykt gods slik at jeg kan slå inn og ut lagrene kun på kanten.

Lykke til:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Gislelys
Posts: 8
Joined: 05 May 2014, 19:55
Contact:

Re: Hjullager - gameldagse åpne, eller moderne lukkede lager

Postby Gislelys » 26 May 2014, 22:15

Takk for gode råd, jobber videre med saken.
Gisle

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Hjullager - gameldagse åpne, eller moderne lukkede lager

Postby Morten S. » 27 May 2014, 05:38

Kan godt tenktes at GSV har på lager :D
Hør med Uno. http://gsv.no/index.php/delelager/om-delelageret#

Dersom han ikke har så hør med Stefan på http://gsv.no/index.php/delelager/om-delelageret#

Han er gunstig på pris og sender raskt http://gsv.no/index.php/delelager/om-delelageret#
Han har også ofte deler som ikke står på nettsiden

Ser også at Svenske Saabklubben har på lager https://svenskasaabklubben.nordicshops. ... gory_id=17

Gislelys
Posts: 8
Joined: 05 May 2014, 19:55
Contact:

Re: Hjullager - gameldagse åpne, eller moderne lukkede lager

Postby Gislelys » 05 Jun 2014, 13:24

Det blir å sette i lager fra GSV sitt delelager, åpent lager med simmerringer på begge sider.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest