saab opptimalisering
-
- Posts: 265
- Joined: 11 Dec 2013, 19:48
- Location: Eidsfoss,vestfold
- Contact:
saab opptimalisering
skal snart holde kjeft,men,er det noen her som har prøvd å opptimalisere orginalmotor? gjelder både v4 og tt.En amerikaner mener du kan dra ut 100 bhp av v4 med enkelgasser(weber 34 ich)med litt mod.75 bhp på kortmotor tt med singelforgasser. ingen som vil fortelle? de som kan og gjør,holder kjeft? de som er interessert ,får ingen svar som normalt.? Alt for lite deling av erfaring og kunnskap på forumet her ,burde ikke være sånn! eller?
- Stein Are
- Posts: 916
- Joined: 07 Nov 2012, 09:05
- Contact:
Re: saab opptimalisering
Kan ikke fortelle det, men vil gjerne vite det Det er vel flere som har ymtet frampå om et litt stille forum, men folk er kanskje opptatt i garasjene sine
Saab 96 1962-Saab 900 1990
- super'n
- Posts: 1199
- Joined: 30 Oct 2012, 20:37
- Location: Holter, Akershus
- Contact:
Re: saab opptimalisering
Hei Vidar. Det er vel du som er trim eksperten vår
regner med det er 100hk ashcraft motorene sikter til... på ashcraft sin side står det jo fint lite om hva som inngår i super stock motoren annet enn bedre breathing og isky kam-sett og letta svinghjul. Det inkluderer vel også lettere løftere. Kitet minner jo om et s&r sportkit bare med weber 34ich. Hvis toppene er bearbeidet også ihht hans trimtopper inkluderer dette stivere fjærer større ventiler og lettvekts retainere... ikke akkurat bare optimalisering... det er jo hva jeg vil kalle forholdsvis effektiv trimming.
Kona hadde forøvrig en 73 mod med 1500 7,2kam og 34 ich, med simons anlegg og optimaliserte eksos porter.. funka bra og var billig. Men 100 hk, neppe.. heller 75 tenker jeg
regner med det er 100hk ashcraft motorene sikter til... på ashcraft sin side står det jo fint lite om hva som inngår i super stock motoren annet enn bedre breathing og isky kam-sett og letta svinghjul. Det inkluderer vel også lettere løftere. Kitet minner jo om et s&r sportkit bare med weber 34ich. Hvis toppene er bearbeidet også ihht hans trimtopper inkluderer dette stivere fjærer større ventiler og lettvekts retainere... ikke akkurat bare optimalisering... det er jo hva jeg vil kalle forholdsvis effektiv trimming.
Kona hadde forøvrig en 73 mod med 1500 7,2kam og 34 ich, med simons anlegg og optimaliserte eksos porter.. funka bra og var billig. Men 100 hk, neppe.. heller 75 tenker jeg
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
-
- Posts: 265
- Joined: 11 Dec 2013, 19:48
- Location: Eidsfoss,vestfold
- Contact:
Re: saab opptimalisering
Hei Super`n ! er dessverre ikke ekspert,kun nysgjerrig.synes det er moro å samle erfaring og data.det er mange løsninger og parametere.En proff motorbygger kan lage 2 identiske motorer,og finne ut at den ene er bedre enn den andre osv.
Ja tenkte på ashcraft.har vært bort i et par tilsynelatende orginale 1500ccm motorer som har gått veldig bra! syns det er overraskende gøy.så en video hvor vw gutta bremsa boblene sine i Sverige.var en gammalkar der med 1200ccm med enkelgasser som bremsa 60+hk.mer imponerende og moro en de som bikka 200 hk.
Ja tenkte på ashcraft.har vært bort i et par tilsynelatende orginale 1500ccm motorer som har gått veldig bra! syns det er overraskende gøy.så en video hvor vw gutta bremsa boblene sine i Sverige.var en gammalkar der med 1200ccm med enkelgasser som bremsa 60+hk.mer imponerende og moro en de som bikka 200 hk.
- 1850 s
- Posts: 33
- Joined: 01 Nov 2012, 20:36
- Contact:
-
- Posts: 294
- Joined: 11 Oct 2012, 11:31
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: saab opptimalisering
Er vel litegrann mer bearbeidet den motoren på bildet?
Vakkert
Mvh
Eimund Lunde
Eimund Lunde
- 1850 s
- Posts: 33
- Joined: 01 Nov 2012, 20:36
- Contact:
Re: saab opptimalisering
Ikke store forskjellen
-
- Posts: 18
- Joined: 24 Feb 2014, 23:40
- Location: Skjåk, Oppland
- Contact:
Re: saab opptimalisering
Bare slenger meg på tråden med et tilleggsspørsmål..
Er det Weber 34 ich som kalles "erstatningsweber" for original FoMoCo-gasser?
Er det Weber 34 ich som kalles "erstatningsweber" for original FoMoCo-gasser?
04' Saab 9-5 2,3t vector estate, 87' Saab 90, 83' Saab 99, 72' Saab 95,71'saab 96,69' VW boble, 79' Ford Taunus, 86' Sierra Cosworth, 06' Hiace 4x4
-
- Posts: 265
- Joined: 11 Dec 2013, 19:48
- Location: Eidsfoss,vestfold
- Contact:
Re: saab opptimalisering
Ja, 34 ich ble solgt som erstatningsforgasser til v4en.ble også brukt på vw boble?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest