93B noget uorginal

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: 93B noget uorginal

Postby GT750 » 21 Jan 2014, 19:34

Henning wrote:
MEN det beste som skjedde i kveld var et besøk fra en nabo som heter Einar. Einar trosset kulden og kom ned for å hjelpe meg med dynamo kobling. Han jobber med elektronikk og har gjort det sikkert i 30 år, har veldig peiling. Heldig som jeg er så han på den nye likestrøm dynamoen, resten av ledningsnettet og sa: Slik skal vi gjøre det! etter 30 minutter så var det koblet og jeg får 14.4 amp rett på batteriet :D Selv på tomgang!! :lol: Dette har irritert meg på alle totakterne jeg har hatt tidligere. Sikkert kult med orginale ting, men for meg fungerte det rett og slett ikke. Nå har jeg strøm, kan faktisk bruke Marchal lyktene mine, samt stereo dersom jeg ønsker det.

Da er det påskeferie fra denne fronten, og skjer ingenting før Onsdag den 3 April - da skal den kjøres på henger til Horten for litt sminke 8-)

God påske alle sammen.
Hei Henning
Hadde du noe bilde på hvordan han koblet strømmen fra Dynamoen? Evt. koblingsskjema?
Trenger lading til rally bilen, ser du.

Hans Fredrik
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 93B noget uorginal

Postby Henning » 21 Jan 2014, 20:32

Klart du trenger lading Hans Fredrik. Angrer ikke ett sekund på at jeg bytta til vekselstrøm på 93B ´en. På forrige 62 modell 96 hadde jeg slett lading - endte opp med å kjøre med ekstra batteri i bagasjerommet :roll:

SÅ - jeg er INGEN strøm mann, lærer litt men kan ikke forklare og dels ikke skjønne hvordan det fungerer. Men pytt - skal nå ihvertfall prøve.

Kun 2 ledninger fra dynamo. Ei feit en direkte til + på batteriet. Deretter må man ha en fra ladereleet på dynamoen og til en lyspære(ladepære) som jeg har på dashbordet. Denne går videre til strøm fra en av sikringene som gir strøm når tenningen er på. Tror nemlig dynamoen trenger litt strøm inn før den klarer å lage selv. Lampa lyser når du står stille og på veldig lave turtall, men slukker når du lader/går opp i turtall.

Håper dette hjelper noe....... Som sagt må du ha dynamo med laderelee - men nesten alle har det.....

Lykke til:)

Image
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: 93B noget uorginal

Postby super'n » 30 Jan 2014, 23:00

Litt whitside igjen. Fant et gammelt postkort...

Image
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 93B noget uorginal

Postby Henning » 30 Jan 2014, 23:26

super`n wrote:Litt whitside igjen. Fant et gammelt postkort...

Image
Der funker det bra :D Fortsatt usikker........
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 93B noget uorginal

Postby Henning » 15 May 2014, 21:01

Ja da var vi her igjen. Blir nok ingen hvite striper på dekkene.... klarer ikke bestemme meg om det blir fint eller ei....

MEN det er jo treff snart! Og som alltid setter jeg nye høyder i idioti. Denne gangen kaster jeg Kjerringa, begge ungene, broren til frua og ei liten hund inn i 93!!!! :shock: Det høres ut som en katastrofe, lav bil, hard bil, grusomt bråkete og 56 år gammal :P

Så noen ting må gjøres....

Image

92 vekk! 93 på. Ikke så galt å værra snart 40 år og ha løftebukker.... ikke mange årene siden jeg lå midt i veien og skrudde eksosanlegget mens beina lå halveis ut i veien......

Par ting som jeg selvfølgelig alllllldri fullførte.... Skilt lys. Men ville jo ikke ha standard, de er for store når man mister bakre fanger (syntes jeg...) så dro innom en harry custom motorsykkel sjappe og kjøpte ett sett med slike:

Image

Rett og slett skilt skruer med LED lys inni..... Smart og så veldig umulig i 1958 8-)

Så da ble det slik... vanskelig å ta bilde av dette som viser akkurat hvordan det så ut - får se på treffet :)

Image

Nummer 2 på listen var speedometer vajer, noe var galt - speedoen virket ikke, fant fort feilen...

Image

Enden på vajeren var slitt rund... så greit nok. Men rekker ikke å kjøpe ny før neste fredag, så da ble det hjemmemekk for denne gang. 4 sveise perler på hver side, deretter slipe firkantet.

Image

Dårlig bilde, men det virket i alle fall :)


Neste på listen er å kjøpe noen slike gummi mellomlegg som man kan presse imellom fjørene. Siden bilen er lav, og med så mange folk er det greit å stive den maks opp for denne turen.... Kjøpes imorra. Dessuten blir det mer understell behandling under, fjerne noen eksos klemmer som jeg syntes er for store, de peker mot bakken samt fikse høyre potte 2 cm høyere. SÅ MÅ VI VEL STØVESUGE!!! og muligens vaske.... Men kult å droppe vaskinga også.....

Skal jeg fjerne hjulkapslene?

Hvem skal på treff???
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 93B noget uorginal

Postby Jokke900 » 15 May 2014, 21:20

Henning wrote:Image

Rett og slett skilt skruer med LED lys inni..... Smart og så veldig umulig i 1958 8-)
De der var jo bare genial! Så veldig bra ut! Noteres bak øret..
Henning wrote:Skal jeg fjerne hjulkapslene?
The results from the Trønder-viewers voting is; NÆI, la dæm vær på!
Henning wrote:Hvem skal på treff???
Hadde det ikke vært for det bryllupet.. Jeg lover å stille neste gang!!!
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 93B noget uorginal

Postby Henning » 15 May 2014, 21:26

Det bryllupet har vi diskutert før Jokke.... Folk flest skiller seg og gifter seg igjen så kom på treff så drar du neste bryllup:)

Hjulkapsel synspunkt er notert og satt pris på:)

Treff...... Alltid morro det, sees neste år Jokke- da er det jo internasjonalt treff:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 93B noget uorginal

Postby Jokke900 » 15 May 2014, 21:32

I know.. Blir det ett til så dropper jeg det, men må nesten stille denne første gangen :lol:

Chrome gjør seg på bilen der, og alt av hjul forsvinner jo helt om du tar bort kapslene. Det blir jo bare svarte hull. Syns helt klart den ser best ut med kapslene på.

Blir det landstreff i Bergen i forbindelse med Int.Saab? Begynner å få Barteland på gli her nå i løpet av det siste halvåret så kanskje man klarer å skrote sammen nok folk til å kjøre samlet. Det hadde vært grisekult. Ingenting er så staselig som å kjøre på rekke og rad. Funker på langturer også det.

Neste år blir iallefall treffår på kalenderen! Såpass at man må vel velge bort noe også..
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: 93B noget uorginal

Postby Stein Are » 15 May 2014, 21:53

Enten ww uten kapsler, eller som de er med kapsler.
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 93B noget uorginal

Postby Jokke900 » 15 May 2014, 22:09

Stein Are wrote:Enten ww uten kapsler, eller som de er med kapsler.
Jokke900 likes this
I mangel av "liker" knapp som på Facebook
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest