Roberts spa-opphold (1974 96V4)

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
tord_
Posts: 28
Joined: 02 Nov 2012, 01:44
Contact:

Roberts spa-opphold (1974 96V4)

Postby tord_ » 18 Sep 2013, 02:47

Etter å ha hatt Robert, en 1974 96V4, kjenner jeg at det er på tide å gi han litt pleie og samtidig en liten oppgradering. Planen er å bytte toppakningene og samtidig når toppene allerede er ute slipe ventilsetene og bytte til stivere ventilfjærer. Så er planen å montere innsug for to-ports forgasser og oppgradere til en Weber 28/36 DCD gasser som jeg har byttet nåleventil, blandingsskrue og pakninger på. Siste hånd på verket for denne omgangen er å montere 2" Simons eksos.

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)

Postby Eirik » 18 Sep 2013, 06:34

Dette høres jo ut som en god plan! :) Håper på bilder etter hvert!

Har du hatt bilen lenge?
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

tord_
Posts: 28
Joined: 02 Nov 2012, 01:44
Contact:

en av to topper

Postby tord_ » 23 Sep 2013, 17:42

Etter det som føles som uendelig mye balling med å få spent ventilfjærene og fjærne ventilene så har jeg endelig klart det. Mye banning over Biltemas ventilbue har det vært, og leting etter alternativer osv.. Etter å ha fått noen tips av andre ivrige GSVere på Facebook, og etter å ha kikket i "sekundærbibelen", en Haynes-bok for V4, fant jeg ut at ved å kakke litt med en gummihammer så løsner holderne til ventilbrikkene. Så nå er jeg igang igjen!

Image
V4 topp1 by tordus, on Flickr
Toppene før demontering fra bil

Image
V4 topp2 by tordus, on Flickr
Av med vippearmene

Image
V4 topp3 by tordus, on Flickr
40 års avleiring

Image
V4 topp6 by tordus, on Flickr
Ventilverktøyet funker!

Image
V4 topp7 by tordus, on Flickr

Image
V4 topp8 by tordus, on Flickr
Disse ventiltetningene har sett bedre dager

tord_
Posts: 28
Joined: 02 Nov 2012, 01:44
Contact:

Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)

Postby tord_ » 23 Sep 2013, 17:43

Bilen har jeg hatt siden sommeren 2011. Kjøpte den av Bjørn Sjødin, som og er medlem i GSV, på en betingelse.. Jeg måtte selv bli medlem i GSV. Angrer ikke et sekund på den avgjørelsen :)

tord_
Posts: 28
Joined: 02 Nov 2012, 01:44
Contact:

Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)

Postby tord_ » 15 Dec 2013, 14:21

Nå er det en stund siden jeg oppdaterte sist pga tidsbrist og diverse. MEN mye har skjedd siden da, og det er delvis dokumentert med bilder:

Jeg tok, som dere ser, ut ventilene fra toppene. De slipte jeg med Biltemas slipepasta og slipepinner. Gikk ikke som smurt, men det gikk.
Image
Saab V4 restoration by tordus, on Flickr

Så rengjorde jeg grundig og satte ventilene med nye tetninger i blokka og monterte "nye" og stivere ventilfjærer

Image
Saab V4 restoration by tordus, on Flickr

Image
Saab V4 restoration by tordus, on Flickr

Toppene ble etterhvert, når været tillot det, montert på blokka igjen. DÉT var deilig!

Image
Saab V4 restoration by tordus, on Flickr

Så var toportsinnsuget montert

Image
Saab V4 restoration by tordus, on Flickr

Og mellomskive mellom innsug og forgasser tilpasset en 28/36 Weber DCD gasser.

Image
Saab V4 restoration by tordus, on Flickr

Gasspjeldet var en liten nøtt som heldigvis lot seg knekke lett ved hjelp av en M5 gjengestang fra Biltema og et lite kuleledd fra samme butikk. Alt lar seg gjøre!

Bilen er nå startet og forsøkt justert uten hell. Jeg har nå tatt ut forgasseren igjen, blåst ren alle dyser og kanaler, sjekket at dysene er i riktige størrelser og på riktige steder, justert flottøren, og montert hele skiten igjen. Har desverre ikke fått testet og justert etter det da en tennkabel (preget av årenes løp, kombinert med 10 minusgrader) knakk inne i tennspolen. Så det betyr at jeg må vente til jeg har fått tak i en erstatning før jeg får fortsatt med det... heldigvis står den nå, etter en relativt humpete og hostende kjøretur, under tak. Den står riktignok ikke i en garasje, men likevel beskyttet fra det meste av uvær som kan treffe Tromsø.

Andre ting som er gjort, som er værdt å nevne, er at det nå er montert 2" eksos som består delvis av Simons sportanlegg og delvis av Biltemas universalsaker, og en dose kreativitet. Den bakre potta har ikke orginal plassering, men jeg synes det ser fett ut! Bilder kommer etterhvert.

Nåvel, da får vi se om jeg får tid til å gjøre noe mer før jul. Tips om hvor man kan kjøpe gode tennkabler (helst NGK) til V4 mottas med takk. Og hvis det er noen som har hjulbolter med tilhørende skiver til fotballfelg så har jeg bruk for det!

Hipphurra!

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)

Postby Jokke900 » 15 Dec 2013, 17:03

Herlig å se at det skjer ting med Robert :D
Burde da ikke være vanskelig å få fatt i ny kabel så du får fyra opp gutten før du skal på tur?

Ble du helt ferdig med eksosen?
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)

Postby Henning » 16 Dec 2013, 07:46

tord_ wrote:Tips om hvor man kan kjøpe gode tennkabler (helst NGK) til V4 mottas med takk.
Trodde Mekonomen solgte NGK tenningsdeler? ellers så får du sikkert bedre valuta for pengene om du kjøper online.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

tord_
Posts: 28
Joined: 02 Nov 2012, 01:44
Contact:

Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)

Postby tord_ » 17 Dec 2013, 12:56

Mekonomen har ikke NGK kabler, bare pluggene. Kjøpte en Beru, funker nok greit den. Så nå kan jeg starte godbiten :-D

Her er bilde av den knekte saken

Image
Broken NGK HT lead by tordus, on Flickr

tord_
Posts: 28
Joined: 02 Nov 2012, 01:44
Contact:

Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)

Postby tord_ » 10 May 2015, 01:10

Etter langt om lenge og lenge om langt så knør jeg meg til å oppdatere denne tråden. Siden sist så har heldigvis bilen startet, jeg har gledes og plagdes, men alt er verdt strevet. Det siste jeg nevnte var at bilen gikk ujevnt. Dette problemet har jeg fått bukt med!

Problemet var at bilen sugde falsk luft, og jeg brukte mye tid på å finne ut hva i granskauen det kunne være. Etterhvert fikk jeg, ved hjelp av forgasserrens, lokalisert det og konkluderte etter en undersøkelse med at den sugde falsk luft mellom gasser og manifold. Det viste seg nemlig at ene bolten som stakk opp av innsuget traff borti gasseren og løftet den ørlite granne opp. Jeg løste det med å skru ut bolten og chimse med en haug med skiver for å få bolten litt lenger ned. Da dette var gjort så var forgasseren plutselig myyyyye mer velvillig til å samarbeide og Robert var nok en gang på veien.

En annen ting, når jeg nå snakker om innsuget, er at da jeg fikk startet han opp etter et halvt år i kenguruland (les Australia) så gikk liksom aldri tempen på motoren opp. Dette syntes jeg var ganske rart, så jeg åpnet like godt termostathuset hvor jeg åpenbart kunne se at her var det ingen termostat
ImageIMG_0927 by Tord-André Kåven, on Flickr

Så jeg bestilte en og innstallerte
ImageIMG_0928 by Tord-André Kåven, on Flickr

Og her er verktøyet jeg brukte for å utvide ene åpninga på vakumplata mellom gasser og innsug, og resultatet
ImageIMG_5290 by Tord-André Kåven, on Flickr

ImageIMG_5292 by Tord-André Kåven, on Flickr

Det ble bra det her ;)
ImageIMG_5294 by Tord-André Kåven, on Flickr

Jeg har ikke bilde av eksosanlegget (kommer etterhvert, kanskje om et år eller noe :D ), men kan si at det promper litt pga utett pasta i en av skjøtene fordi det var så steike kaldt da jeg holdte på å montere det, og jeg har ikke garasje. Men et annet nyoppdaga problem er at staget til viskerarmen på passasjersida er knekt på en litt finurlig måte. Staget er inntakt, men det "gjengede røret" som staget går igjennom (som er til å feste det til torpedoveggen) er delt på midten, som resulterer i at jeg ikke får strammet ordentlig og det hele er heller ganske slarkete nå. og det resulterer og i at det lekker vann inn i kupeen (som om det ikke lakk nok fra før av). (les noen som er ett stag til overs?)

ImageUntitled by Tord-André Kåven, on Flickr


Og her er noen bilder fra forskjellige kjøreturer med gliset

Da jeg hentet ut skiltene igjen
ImageIMG_4901 by Tord-André Kåven, on Flickr

En tur i gamlebyen Tromsø (Skansen)
ImageIMG_5187 by Tord-André Kåven, on Flickr

Gi en lyd om det er noen ting jeg ikke har lagt ut bilde eller beskrivelse av som savnes så skal jeg se om jeg får hostet opp noe

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)

Postby Morten S. » 10 May 2015, 06:59

Trivelig å se deg på forumet igjen!
Skal se om jeg kan finne viskerstag.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest