Hobbyprosjekter - Saab V4 x 2

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Tore Aasen
Posts: 16
Joined: 29 Oct 2012, 11:03
Location: Arna
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Tore Aasen » 15 Dec 2013, 20:33

2 farget er kult i mine øyne. Du kan se på bilde hvordan jeg har gjort det.
Image
Saab 96- 1964
Saab 99 GLI 1981
Saab 90 1986
Saab Ng 9-5 2010

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Henning » 15 Dec 2013, 20:54

Virker veldig bra denne måten, og virker like bra på longnos også:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Jokke900 » 15 Dec 2013, 20:54

aastun74 wrote:2 farget er kult i mine øyne. Du kan se på bilde hvordan jeg har gjort det.
url=http://bildr.no/view/ajNQeGZE]Image[/url]
Lekkert! Du har fulgt den naturlige linja ser jeg :D Nydelig!
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Tore T » 15 Dec 2013, 22:29

Hei og hopp!

Da har bilen flyttet inn i garasje, den havnet i celebert selskap ...
Jaguar xk140, Mercedes 280 pagoda, Porsche 911 og Mercedes 500 SEC...
Synes Saaben var tøffest der jeg... Hehe!

Ang tofarge, så er planen å dele lakken slik som på aastun's bilde ja!
Får se litt på fargevalg etterhvert... Blir nok hellakkering med tiden..
Veldig mye appelsinskall og dårlig grunnarbeid på lakken når jeg fikk studert den i dagslys...
Men får se hvor langt jeg kommer i vinter...!

Ang hengervekt er jeg ærlig talt ikke helt sikker... Har lov å kjøre 7500 kg i alle fall...
Og vekt av saab 96 og henger er under 1600 kg som 9-3'n har lov å dra...
Turen gikk i alle fall fint, og den dro lasset som ingen ting... Hehe!

Har tatt en del bilder og kikket litt ekstra over den i dag , skal legge ut litt bilder
og tilstandsrapport i morgen :-)



Sent from my iPad using Tapatalk
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Stein Are » 16 Dec 2013, 00:58

Jeg kjenner denne bilen, for jeg solgte den til kolvereid for noen år siden. Startet som et customprosjekt, så eksosen, bakluka og listfrie dører/skjermer er fra min tid :D

Stein Are
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Henning » 16 Dec 2013, 07:16

Tore T wrote:den havnet i celebert selskap ...
Jaguar xk140, Mercedes 280 pagoda, Porsche 911 og Mercedes 500 SEC...
Synes Saaben var tøffest der jeg... Hehe!
Høres helt riktig ut det 8-) Er vel vanskelig å si noe skit om en xk140.... men helt klart så er 96 der oppe blant de andre :D
Tore T wrote: Ang hengervekt er jeg ærlig talt ikke helt sikker... Har lov å kjøre 7500 kg i alle fall...
Og vekt av saab 96 og henger er under 1600 kg som 9-3'n har lov å dra...
Turen gikk i alle fall fint, og den dro lasset som ingen ting... Hehe!
La meg først si at jeg er ikke den personen som følger alle regler og lover, blir også provosert en rekke ganger over dette hysteriet vi har her i Norge over sikkerthet og mere lover.... Kona er Greker så det er befriende hver gang vi er i hennes land og 98% av de strenge reglene er borte :P

MEN - dette med henger er jeg alltid redd for, ikke fordi jeg tror det er farlig, men pga av massive bøter som florerer når man møter feil snut. 10 000,- + at man må sette igjen henger er et vanlig utfall. Det er laaaangt dyrere og slitsomt enn det ofte er verd. Du kan kjøre 7500tonn - greit nok. Men med henger er det allerledes, hengeren du kjørte med er sikkert godkjent med totalvekt på 2-2.5 tonn. Så setter du en sykkel på den hengeren som veier 9 kilo har du allerede gjort feil fordi de alltid regner totalvekt og ikke hva du faktisk har på hengeren av vekt. Grunnet dette har jeg alltid måtte leie spesial henger som har 1550kg som totalvekt, den har jeg lov å kjøre med vanlig bil. Men man møter folk med store bilhengere på vanlige biler hele tiden så her er det mange som ikke vet eller ikke bryr seg - hele Sverige gjøre dette så der har de nok andre regler.

Grattis med å ha fått bil i hus :)
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Tore T » 16 Dec 2013, 09:19

Stein Are wrote:Jeg kjenner denne bilen, for jeg solgte den til kolvereid for noen år siden. Startet som et customprosjekt, så eksosen, bakluka og listfrie dører/skjermer er fra min tid :D

Stein Are
Hei Stein Are !

Oj, spennede !
Hadde vært supert om du kunne berike meg (eller gjerne alle her inne) med litt flere detaljer og evt historie på bilen !
Hvilken tilstand var den i ellers (mekanisk / rust) når du hadde den ?



Henning wrote:
Tore T wrote:den havnet i celebert selskap ...
Jaguar xk140, Mercedes 280 pagoda, Porsche 911 og Mercedes 500 SEC...
Synes Saaben var tøffest der jeg... Hehe!
Høres helt riktig ut det 8-) Er vel vanskelig å si noe skit om en xk140.... men helt klart så er 96 der oppe blant de andre :D
Tore T wrote: Ang hengervekt er jeg ærlig talt ikke helt sikker... Har lov å kjøre 7500 kg i alle fall...
Og vekt av saab 96 og henger er under 1600 kg som 9-3'n har lov å dra...
Turen gikk i alle fall fint, og den dro lasset som ingen ting... Hehe!
La meg først si at jeg er ikke den personen som følger alle regler og lover, blir også provosert en rekke ganger over dette hysteriet vi har her i Norge over sikkerthet og mere lover.... Kona er Greker så det er befriende hver gang vi er i hennes land og 98% av de strenge reglene er borte :P

MEN - dette med henger er jeg alltid redd for, ikke fordi jeg tror det er farlig, men pga av massive bøter som florerer når man møter feil snut. 10 000,- + at man må sette igjen henger er et vanlig utfall. Det er laaaangt dyrere og slitsomt enn det ofte er verd. Du kan kjøre 7500tonn - greit nok. Men med henger er det allerledes, hengeren du kjørte med er sikkert godkjent med totalvekt på 2-2.5 tonn. Så setter du en sykkel på den hengeren som veier 9 kilo har du allerede gjort feil fordi de alltid regner totalvekt og ikke hva du faktisk har på hengeren av vekt. Grunnet dette har jeg alltid måtte leie spesial henger som har 1550kg som totalvekt, den har jeg lov å kjøre med vanlig bil. Men man møter folk med store bilhengere på vanlige biler hele tiden så her er det mange som ikke vet eller ikke bryr seg - hele Sverige gjøre dette så der har de nok andre regler.

Grattis med å ha fått bil i hus :)
Takk for det.. ! :)
Hmm... ja, ikke lett å skjønne seg på dette med regler... Konklusjonen er sikkert at jeg hadde sittet i saksa om jeg ble stoppet... Med mindre politiet hadde blitt sjarmert i senk av Saab'en på hengeren da, slik som billettøren på ferga ble... Endte med at jeg betalte under halvparten for å få to biler og en henger over fjorden, sammenlignet med det det kostet å få en bil og en tom henger over samme ferga litt tidligere på dagen... hehe !
Ja ja... forelår at vi stopper lovdiskusjonene der, og snakker om noe hyggelig i stedet.... Turen gikk heldigvis bra i alle fall !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Tore T » 16 Dec 2013, 11:10

Her kommer en liten "statusrapport" med bilder etter å ha kikket litt nærmere på bilen i går...!

Image
Bagasjerommet... Originalfargen synes på innsiden av lokket !


Image
Flere spor av originalfargen...


Image
Bagasjerommet igjen... Støtdemperfestene virker bra !


Image
Ikke helgalt nede i "skuffa" bak... litt overflaterust og litt sveisejobb mot tauefestet på venstre side...


Image
Ved tanken så det fint ut !


Image
Her var det hull gitt... (innerskjermen v/ øvre fremre hjørne på venstre baksjerm)
Har tydeligvis vært slik en stund, og forsøkt tettet med kitt en gang i tiden...


Image
...Og slik ser det ut fra undersiden...


Image
Høyre lenkearm foran... Litt usikker på tilstanden nedest i fjærtårnet... Ser ut som det er mest overflaterust, men mulig det må sveises en liten lapp...
Får se når vi får rengjort skikkelig !


Image
...Og venstre side... Her ser det ut som det klarer seg med puss og lakk... enn så lenge...


Image
Hjemmesveiset eksosanlegg... Låter tøft, men er redd det låter litt for mye...
Spørs om det må inn en fremre demper eller to...


Image
Begge jekkfestene på høyre side må fikses... Hull opp i kanalen !


Image
Under baksetet ser det bra ut !


Image
...Golvet bak også... Men kanskje flytte rullebelteholderne inn bak sidepanelene...


Image
Golvet foran under pedalene... Her er det sveist tidligere... Greit nok, men mulig jeg kommer til
å gjøre opp igjen dette, da biten som er sveist inn delvis ligger i overlapp... Og litt overflaterust å flikke på som dere ser.


Image
Mer overflaterust på passasjersiden...


Image
Image
Her er det jo....70-talls-koselig ? :D


Image
Litt virvarr å ordne i her... Og fikse litt i hanskerommet... og få tak i lokk...
Og litt lakksøl på sparkepanelet... Og kanaldekslene (Heter det det ?) mangler...


Image
Et lite hull i taktrekket, ellers pent... Tror det får være slik...


Image
Under bak...


Image
Under Foran....


Image
Høyre bakhjul


Image
Venstre bakhjul... Og litt overflaterust etter en tidligere sveisejobb...


Image
Venstre forhjul


Image
Høyre forhjul


Image
.. Blidt åsyn !


Image
Klart for avgang til garasjen !
Last edited by Tore T on 16 Dec 2013, 17:56, edited 1 time in total.
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Hjelle » 16 Dec 2013, 11:38

Henning wrote:MEN - dette med henger er jeg alltid redd for, ikke fordi jeg tror det er farlig, men pga av massive bøter som florerer når man møter feil snut. 10 000,- + at man må sette igjen henger er et vanlig utfall. Det er laaaangt dyrere og slitsomt enn det ofte er verd. Du kan kjøre 7500tonn - greit nok. Men med henger er det allerledes, hengeren du kjørte med er sikkert godkjent med totalvekt på 2-2.5 tonn. Så setter du en sykkel på den hengeren som veier 9 kilo har du allerede gjort feil fordi de alltid regner totalvekt og ikke hva du faktisk har på hengeren av vekt. Grunnet dette har jeg alltid måtte leie spesial henger som har 1550kg som totalvekt, den har jeg lov å kjøre med vanlig bil. Men man møter folk med store bilhengere på vanlige biler hele tiden så her er det mange som ikke vet eller ikke bryr seg - hele Sverige gjøre dette så der har de nok andre regler.
Det er som du seier bøter knytta til dette ja, og om en skulle kome borti ei ulykke er det faktisk sidestillt som med å køyre utan førarkort i værste fall. So det er grunn til å være påpasselig med kva en koplar etter bilen, sjølv om det i dei fleste tilfelle går godt.
Svenskane har omtrent same reglar som oss, faktisk har vi snillare reglar alt medan vi har "campingvognregelen". Derimot er det nok fleire som har førarrett BE, men dei som dreg en 9-5 på bilhengar etter en annen 9-5 fks. gjer det nok ulovlig... ;)
Bruk kalkulatoren på vegvesen.no Henning, og då veit du kva som gjeld for aktuell bil/hengar du har tenkt bruke.
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Hobbyprosjekt - 1973 Saab 96

Postby Stein Are » 16 Dec 2013, 15:50

Jeg henta bilen på henger i Valdres, der sto den brakk etter brann i motorrommet. Jeg satte inn en motor som hadde stått i min første V4, den var lagret i en vedstabel i tolv år. på med batteri, start, kjør :D Bytta vel vannpumpe, bensinpumpe, pakninger på toppdekslene samt overhalte forgasser. Deretter var det problemfri bil sommer og vinter. Jeg gjorde dette med bilen: Eksosen (det er forøvrig et rør med ei perforert plate i enden på eksosen, der la jeg inn litt stålull med jevne mellomrom for lyddemping. Fikk bilen EU-godkjent med dette opplegget), sandblåste bakskjermer og fikk sveist igjen hull til pyntelister, modifiserte bakluka, bleika blinklyktglass. Bør vel ha nytt ledningsnett om ingen har gjort det etter meg, jeg klippet av avbrente ledninger i motorrommet og skjøtet disse.
Vet at bilen er førstegangsreg i Romsdalen et sted, men gikk på Jessheim før den havna i Valdres. I Valdres ble den brukt som gårdsmaskin, bla til å trekke opp røtter ble jeg fortalt.

Stein Are
Saab 96 1962-Saab 900 1990


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest