Aktivitet på forum og på fjesbok

Her diskuterer vi alt som ikke faller under de andre kategoriene.
User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Aktivitet på forum og på fjesbok

Postby Jokke900 » 14 Dec 2013, 21:47

Morten S. wrote:Hu og hei! Her var det aktivitet :shock: :lol:
Har ikke vært så mye på i dag. Fått senebetenelse i armen og bør holde meg unna tastaturet...
Men jeg kommer sterkere tilbake med innlegg!
Ikke overraskende at du likevel skyter avgårde et innlegg, Morten :mrgreen:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

Eimund
Posts: 294
Joined: 11 Oct 2012, 11:31
Location: Sandnes
Contact:

Re: Aktivitet på forum og på fjesbok

Postby Eimund » 14 Dec 2013, 22:10

Hei. Litt usikker på hva agenda er her, men jeg leser ofte her inne og skriver innlegg når jeg føler jeg har noe å bidra med. Ang faq, hva savnes? Ikke så lett å vite hvor man skal legge lista. Behøves faq på hvordan bytte tenningsdeler, eller hvordan bytte sluttveksel i girkasse?
Tror faq bør være en redigert utdrag fra aktuelle tråder. Jeg vil hvertfall ikke tørre å skrive en steg for steg beskrivelse av en arbeidsoperasjoner. Tenk hvis jeg glemmer ett punkt?
Liker bedre å svare på konkrete spørsmål :)
Ellers synes jeg Facebook funker dårlig på teknisk ol, men bra på sosiale ting, så som treff og rene skrytebilder.
Da var jeg vel nr 5 i denne tråden :mrgreen:
Mvh
Eimund Lunde

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Aktivitet på forum og på fjesbok

Postby Henning » 14 Dec 2013, 22:20

Du er absolutt nummer 5[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH] nei jeg tror du har tolket feil, vi snakker mer om generell deltagelse. Kan man ikke hjelpe så kan man ikke, men du er blant vårs sju eimund, du deltar, tenk om alle fra klubben hadde deltatt? Er man få kan man bare hjelpe på de tingene de få kan, er man flere blir det mere hjelp og aktivitet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Aktivitet på forum og på fjesbok

Postby Jokke900 » 14 Dec 2013, 22:34

Nå er det jo ikke sånn at en Faq er låst idet den er skrevet. Alle kan skrive en, og den er åpen for redigering og endring så lenge noen holder på. Å skrive en på hvordan man bytter plugger er kanskje litt overkill, men det er mange som begynner og er helt blå, så om noen savner noe er det jo bare å forespørre en fra noen som kan det og om noen kunne tenkt seg å skrive så bare skriv? Er jo ikke farlig :lol: Men for all del, jeg skjønner jo poenget ditt :D Jeg bare nevnte faq som et eksempel på deltakelse..

Men Henning har helt rett, essensen er jo at det er de samme som skriver. Både de få som skriver ofte, og de som skriver noe. Jeg setter pris på alle. Respekterer de som bare leser også, men jo flere vi er sammen osv..

Gleder meg forøvrig til landstreff 2014 og få treffe og snakke med mange jeg både har vært i dialog med her og ikke!
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Aktivitet på forum og på fjesbok

Postby Hjelle » 14 Dec 2013, 23:38

Veit ikkje kor monge som les/skriv på STCN sitt forum som er her, men for ikkje lenge sidan har vi hatt same debatt der. Som Eimund skriv eg når eg føler eg har noko å bidra med. Når det gjeld FAQ er en avhengig av at nokon vil bruke tida si til å skrive slike, evt at nokon samenstiller infomasjon som kjem i trådar. Kva med å lage en tråd som heiter "ønska FAQ" eller lignandes, so kan dei som etterlyse noko skrive inn ønska sine, og dei som vil bidra kan skrive framgongsmåten?

Men tilbake til STCN, der vart konklusjonen som Eimund seier at FB funkar fint til "skrytebilder", annonsering av treff og anna "småsnakk". Skal det være svar på eit teknisk spørsmål er forumet overlegent og meir søkbart. Men grunnen til at FB er populært er jo at folk er pålogga ein stor del av tida, og at folk kjenner grensesnittet, iaf om det er snakk om eldre folk vil eg tru personlig. For STCN del var argumentet at den yngre garde alikavel sat på FB, og ville ikkje oppsøke andra plassar for infomasjon. Ellers er det jo lettare å laste opp bilder /videroar på FB, skal en legge ut noko på forum må en ha ein eigen plass å laste opp før en linkar det vidare. Ikkje alle som synes dette er like smidig, desverre.
Det er også lettare for folk utanfor klubben å ta "steget inn" sidan en alikavel er på FB, det vitnar vel antalet medlemar på FB noko om... Same sak er det for STCN, monge av brukarane på FB er ikkje medlem på forumet, og eg vil tru monge heller ikkje er medlemar i klubben (for STCN veit eg det er tilfelle). Kunne vore artig å sett data på dette, kva med å drage igong ein spørjeundersøkelse på FB-sidene om dette? Om det er tilfelle er jo FB-gruppa ein kjempearena for å få inn nye medlemar!
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Aktivitet på forum og på fjesbok

Postby Henning » 14 Dec 2013, 23:43

Hjelle, meget godt innspill med foto og video, det er jaggu over vanskelig her på forumet. Det har jeg egentlig glemt å ta opp, gjør raske updates vanskelig


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: Aktivitet på forum og på fjesbok

Postby Hjelle » 15 Dec 2013, 00:18

Kan i den forbindelse røpe kva eg gjer, eg legg bilda eg vil ha i forum over på Dropbox, deretter kan eg lime direktelinken inn i innlegget mitt. So far so good, men for at dette skal fungere bør en redigere bilda slik at dei ikkje vert for store. . Alt i alt er det nok andre tenester som bildr.no og lignandes som fungerar betre for den som ikkje vil bruke tid på bilderedigering. Ellers er garaget.se også fin-fint og kanskje min favoritt om en skal bruke slike bildetenester, der kan en opprette fotoalbum og legge til bilda en vil ha på forumet og få ut direkte BB-code for forumet.

Eksempel på ferdig link, og "resultat": (måtte legge til eit par "*" for at ikkje eg skulle få dobbelt sett bilder)
[*url=http://www.garaget.org/?car=18898&image=3084112][img*]http://www1.garaget.org/archive/24/2334 ... 084112.jpg[/img][/url]
Image
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Aktivitet på forum og på fjesbok

Postby Jokke900 » 15 Dec 2013, 01:09

Heeeelt enig Hjelle! Det er ikke veldig lenge siden det temaet var oppe i STCN og det er vel fortsatt til dels aktivitet. Det satte iallefall igang litt.
At det er tungvindt i forhold til Facebook å få lastet opp bilder er jo ikke til å legge skjul på. Video er vel ikke mulig i det hele tatt her heller.

Jeg kunne også godt tenkt meg å se resultatet av en "undersøkelse" på Facebook, mtp antall medlemmer i gruppa på Facebook opp mot medlemmer i GSV. Det er jo en drømmeportal for rekruttering, noe jeg mener å huske jeg nevnte tidlig i debatten på STCN sitt forum. Nå husker ikke jeg i farta hvordan det er med forumtilgang for betalende medlemmer kontra ikke-betalende, men uansett er jo forumet gull verdt.
Det er kanskje til dels vanskeligere å bruke, men det er jo så mye mer oversiktlig og søkbart. På Facebook kan man lese noe en kveld og vil man finne det igjen senere bør man krysse fingre..
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Aktivitet på forum og på fjesbok

Postby Morten S. » 15 Dec 2013, 12:01

Jeg ser egentlig at FB og forumet har to forskjellige funksjoner. FB der man trenger raske svar, eller vil dele noe som skjer i øyeblikket. Forumet er for det som skal bevares over tid Eks. prosjekttråder, tekniske tips m.m. Ser at kjøp/salg dreies mer og mer over på FB. Vi hadde tidligere delvis samme diskusjon da forumene på nettet begynte å duke opp. Mange skrev ikke på forumet, eller averterte ting for salg der - det skulle gå gjennom Frihjulet (nå 9 posten), slik at alle medlemmene fikk informasjonen samtidig. Jeg er av den oppfatning at man vi må forske å finne en måte der disse mediene kan komplettere hverandre, ikke konkurrere mot hverandre. Nye medier dukker opp hele tiden. Om noen år har vi nok samme diskusjonen igjen, men da er FB oldissen. Det er også utopi å tro at alle som "liker" GSV på FB også blir medlemmer av GSV. Men klarer vi å fange interessen deres så vil det nok bidra til medlemsvekst. Jeg tror heller ikke det er avgjørende hva vi heter, men hva vi gjør - som er utslagsgivende for medlemsmassen. Vi må ha aktiviteter som fenger både de unge og oss eldre. Det er ikke nok å stå å se på biler på en parkeringsplass. Det må være litt action også. La oss f.eks bruke vintertreffet og isbanekjøringen som en mulighet for å få med flere.

GSVs FB side har nå over 1000 følgere. GSV har ca 600 medlemmer.
Svenske Saabklubbens FB har rett under 1000 følgere, men over 3000 medlemmer av klubben.

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Aktivitet på forum og på fjesbok

Postby Jokke900 » 15 Dec 2013, 17:08

Morten S. wrote:Jeg ser egentlig at FB og forumet har to forskjellige funksjoner. FB der man trenger raske svar, eller vil dele noe som skjer i øyeblikket. Forumet er for det som skal bevares over tid Eks. prosjekttråder, tekniske tips m.m. Ser at kjøp/salg dreies mer og mer over på FB. Vi hadde tidligere delvis samme diskusjon da forumene på nettet begynte å duke opp. Mange skrev ikke på forumet, eller averterte ting for salg der - det skulle gå gjennom Frihjulet (nå 9 posten), slik at alle medlemmene fikk informasjonen samtidig. Jeg er av den oppfatning at man vi må forske å finne en måte der disse mediene kan komplettere hverandre, ikke konkurrere mot hverandre. Nye medier dukker opp hele tiden. Om noen år har vi nok samme diskusjonen igjen, men da er FB oldissen. Det er også utopi å tro at alle som "liker" GSV på FB også blir medlemmer av GSV. Men klarer vi å fange interessen deres så vil det nok bidra til medlemsvekst. Jeg tror heller ikke det er avgjørende hva vi heter, men hva vi gjør - som er utslagsgivende for medlemsmassen. Vi må ha aktiviteter som fenger både de unge og oss eldre. Det er ikke nok å stå å se på biler på en parkeringsplass. Det må være litt action også. La oss f.eks bruke vintertreffet og isbanekjøringen som en mulighet for å få med flere.

GSVs FB side har nå over 1000 følgere. GSV har ca 600 medlemmer.
Svenske Saabklubbens FB har rett under 1000 følgere, men over 3000 medlemmer av klubben.
I et ørlite forsøk på å koke det ned (noe jeg kanskje ikke er veldig flink til) så tenker jeg at jeg er veldig glad for at GSV har ei gruppe på FB. Der er det mye som foregår og det er stadig nye bilder, snutter og forskjellig å se på og lese om og av og til deler det frister å kjøpe. Men jeg føler det NESTEN går på bekostning av forumet. Det føles iallefall veldig dødt her inne til tider. Forventer verken full ståhei eller at alle medlemmer begynner å skrive, men det er som nevnt tidligere svært få som bruker forumet regelmessig. Med å bruke så mener jeg lese OG skrive og ikke bare lese. Det er da flere som leser..

Men det er jo ikke så mye å mase om, dessuten har det vært en fryd å være med i GSV det siste døgnet :lol: :mrgreen:

Håper folk fyrer løs like mye på FB og at det blir litt prat og diskusjoner rundt Dagali, landsmøte og alt mulig rart fremover!

Joakim
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest