Joakims 1966 96 Totakt

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 26 Sep 2013, 20:45

Fikk pakke fra forrige eier for litt siden som inneholdt diverse. Nok en master til clutchen, viftereim og diverse. Det beste var å finne slangen mellom master og slave! :mrgreen: Jeg har gått over begge sylindere og alle pakninger er greie, fått rengjort og alt ser bra ut men returfjærene har nok stått i spenn 30 år for mye tror jeg. Stempel beveger seg fint men fjæra har null spenn på noen av dem så det må jeg nok lete opp. Får man kjøpt dem i "løsvekt" eller må man kjøpe komplett repsett?

Har også fått fatt i ei frempotte! Så nå kan jeg nyte lyden av herligheta :mrgreen: Den går faktisk dritbra og høres helt herlig ut! Blir litt dårlig luftkvalitet i garasjen så nytelsen må begrenses litt tidsmessig, men jeg klarer ikke la vær.

Finnes det komplett sett med bremseslanger en plass eller får jeg bare lete opp det jeg trenger? Litt usikker på hva som er rett for min bil på f.eks veteranshop.se :oops:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Morten S. » 26 Sep 2013, 21:28

Vedrørende bremseslanger så er dette også et bra sted å handle.
Stefan Moden skaffer det aller meste til bra priser.

http://www.reservdelsshopen.se/saab/95- ... 6/broms/94

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 26 Sep 2013, 22:20

Morten S. wrote:Vedrørende bremseslanger så er dette også et bra sted å handle.
Stefan Moden skaffer det aller meste til bra priser.

http://www.reservdelsshopen.se/saab/95- ... 6/broms/94
Perfekt! Takk Morten! :mrgreen:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 27 Oct 2013, 17:16

Av ulike grunner har det ikke skjedd så veldig mye her den siste tiden, men det skorter iallefall ikke på motivasjonen! Har stort sett gått i en oppstart i ny og ne bare for å nyte lyd og lukt. Etter noen timer i hagen fikk jeg lyst til å fikle med noe morsommere, så da ble det en tur i garasjen.

Har vært usikker på gearspak og hatt en følelse av at den er vanskelig å flytte noen andre plasser enn fra fri til 1. eller 2. gear og revers har bare vært en slags våt drøm. Har også lurt på om den eminente nøkkelen har satt seg fast i tenninga. Har jo lest litt rundt om og dette virker ikke å være uvanlig.

Men etter litt fikling og smøring og lirk hit og dit så traff jeg reversen og nøkkelen smatt tilbake og kunne trekkes ut. Tålmodighetsprøve da det ofte er lett for å bruke makt og dette ikke er plassen å gjøre nettopp det :roll:

Image
Untitled by jkjoede, on Flickr

Såvidt jeg husker fra en V4 jeg kjørte en gang så er det da ikke SÅ vanskelig å finne de ulike gearene? Er det dårlig smurt en eller flere plasser eller kanskje grease som er full i drit og gjør ting krunglete? Utover en liten runde med prøving i '06 av forrige eier så har vel bilen stått siden tidlig 80-tall og jeg har en mistanke om at den heller ikke har stått i revers siden da. Nøkkelen har vel ikke vært ut av bilen på 30 år heller.. :lol:

Er det noe jeg kan rengjøre/smøre opp eller bør jeg lete etter ny rattstamme/gearvelger?
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Henning » 27 Oct 2013, 19:07

Nøkkelen min sitter også fast i tenningslåsen på V4 ´en min - men jeg får bilen i revers, har du noen andre lure triks å dele?? :)

Henningo
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Stein Are » 27 Oct 2013, 19:11

Henning wrote:Nøkkelen min sitter også fast i tenningslåsen på V4 ´en min - men jeg får bilen i revers, har du noen andre lure triks å dele?? :)

Henningo
Såvidt jeg vet er det en liten plast-tapp som ofte knekker i låsene som gjør at nøkkelen ikke vil ut. Står i 95en min også
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 27 Oct 2013, 19:44

Henning wrote:Nøkkelen min sitter også fast i tenningslåsen på V4 ´en min - men jeg får bilen i revers, har du noen andre lure triks å dele?? :)

Henningo
Det er vel en eller annen form for mekanisme som skal treffe og gå sammen når den står i revers. Jeg fant til slutt ut at gitt posisjon måtte være revers og brukte en hånd til å forsiktig flytte rundt på gearvelgeren mens jeg kontinuerlig lirka litt på nøkkelen. Smurte også med låsolje i forkant. Etter litt lirking kjente jeg at jeg traff noe samtidig som nøkkelen ville tilbake. Da kunne jeg trekke ut nøkkelen. Smurte opp mer, satte inn igjen og det fungerer nå som det skal..

Jeg tror nok kanskje jeg hadde litt flaks også. Dessuten vet jeg ikke om det var det vanlige problemet som var årsaken eller om nøkkelen kanskje rett og slett var litt hjemmekjær etter mange år i tenningslåsen :lol:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Morten S. » 27 Oct 2013, 20:23

Vedrørende nøkkel som ikke vil ut, eller at man ikke treffer reversen.
Ta en titt langs rattstammen og se om splinten som skal gå inn i "klumpen" på rattstangen treffer rett.
Kan være at giroverføringen trenger en justering. Det skjer ved å løsne rattlagerbukken. Den delen som er festet til dashbordet.

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 28 Oct 2013, 22:59

Morten S. wrote:Vedrørende nøkkel som ikke vil ut, eller at man ikke treffer reversen.
Ta en titt langs rattstammen og se om splinten som skal gå inn i "klumpen" på rattstangen treffer rett.
Kan være at giroverføringen trenger en justering. Det skjer ved å løsne rattlagerbukken. Den delen som er festet til dashbordet.
Er det den "splinten" ved skruen som er den berømte? Eller er jeg på bærtur? :roll:

Image
Untitled by jkjoede, on Flickr

Jeg må legge litt vekt på gearvelgeren for å få ut nøkkelen. Altså dytte den ørlite ned med en hånd mens jeg vrir med den andre.
Da må jeg vel sikkert justere? Er det like skummelt og omstendig som det høres ut som eller er det isi pisi? Mulig jeg fremstår helt grønn og idiot, men er rattlagerbukken hele greia/klumpen eller er det den chromeringen som ser ut til å holde på plass gearvelger? :geek:

Image
Untitled by jkjoede, on Flickr

..skulle vel egentlig bare plukka av hele balletten der og rengjort og fått det litt finere, men.. Planen er å få denne bilen i god teknisk stand, men beholde patina, da den har sine sår og aldersflekker men ingen alvorlig rust. Det er min første totakter og når den blir kjørbar og får skilt har jeg tenkt å bruke den :mrgreen: MASSE!!
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Morten S. » 29 Oct 2013, 06:38

Skikkelig bærtur :D

Rattlagerbukken er hele klumpen som er skrudd fast i dahbordet. Justeringsskruene kommer du til under dashbordet.
Splinten som utgjør girlåsen sitter på selve rattstammen.

Splinten du har tatt bilde av er vel en del av tenningslåsen/hylsen.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest