Ny medlem

For alle diskusjoner vedrørende 92, 93, 95, 96 med totaktsmotor.
rogergran
Posts: 12
Joined: 11 Aug 2013, 21:32
Contact:

Ny medlem

Postby rogergran » 20 Aug 2013, 14:45

Hei!
Jeg heter Roger Gran, meldte meg inn i klubben forrige uke og hentet en 1958 mod 93B i Sverige på lørdag (Castrol rally replica på blocket). Bilen er "Rally stylet" med diverse utstyr. Siden jeg er "ny" i faget trenger jeg litt hjelp...
Var ute og kjørte bilen i går (Den har stått lenge) Først hadde jeg ikke gear, så tok den tak (med litt slurende clutch riktignok) for så, etter noen kilometer å gi opp igjen.
Spaken til frihjul sitter dønn, så jeg regner med at gearkassen trenger en overhaling? Er det eventuellt noen her som har en fungerende kasse å selge?
Er også på jakt etter mansjetter til drivaksler speil begge sider, pyntelister på skjermer og og foran på panser
Motoren i bilen er fra 96 (12 bolter i topplokk) Passer trippelforgasseren på alle kortnos motorene? eller bare på gt og de siste modellene?
mener å ha lest at klubben har delebøker/rep handbøker? Hvor bestiller jeg det eventuelt? Håper jeg ikke stiller alt for mange dumme spørsmål :oops:

MVH

Roger

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Ny medlem

Postby Henning » 20 Aug 2013, 19:45

Hallois og velkommen :)

Fin bil den du kjøpte, så lenge på den, syntes prisen var veldig bra også. Blir morro å se den "live" - hvor i landet holder du til?

Klubben hadde byttekasser, usikker på om det fortsatt er noen igjen, er det montert 4 girs kasse eller sitter det orginal 3 trinn i den?

Når det gjleder pyntelister til skjermene så har nok jeg 4 veldig fine som jeg sikkert kan kvitte meg med, men det er jo montert GT lister nederst, skal du ha begge?

Klubben har rep bøker til 2t på cd rom, den er til 95 og 96 men dekker jo endel 2takt generelt.

Er det montert skivebremser og stål drivknuter??

Henning.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Ny medlem

Postby Morten S. » 20 Aug 2013, 21:25

Velkommen til klubben. Bilder av bilen er obligatorisk.
GSV har både delekatalog og verkstedshåndbok til samtlige totakt og V4.
( På CD) Mulig det også finnes kopi på papir.

Trippelgasser passer bare på sport-blokker, Monte Carlo- blokker og standard blokk 1966-1968.

Vedrørende girkassen så kan det være forsøket verdt å flushe kassen.
Har du justert klaringen på clutchen?
Last edited by Morten S. on 25 Aug 2013, 07:17, edited 1 time in total.

rogergran
Posts: 12
Joined: 11 Aug 2013, 21:32
Contact:

Re: Ny medlem

Postby rogergran » 20 Aug 2013, 23:27

Takker så mye for kjapt svar :) Gearkasse problemet er løst... Det viste seg å være kilene i venstre trommel som var gåen, eller rettere sagt deg manglet en og den andre var ødelagt!! Er det noen som har dette liggende som jeg kan få kjøpt ? trenger da 2 stk-

Det sitter GT lister på Er det da sånn å forsta at den ikke skal ha lister på skjermene?
Jeg vet ikke om det sitter stålknuter på den, har til nå kun fikset el anlegg og dørlås. Bilen virker veldig bra rustmessig, men det var en del rare koblinger i el anlegget som nå er ryddet opp i. Bilen har original 3 trinns kasse, men har planer om å sette inn 4 trinns. Den har også kun trommel bremser, men felgene som sitterpå subber bak (tipper det er 5,5 tommer) I følge selger så var dey felger fra 96 RAC felger hvis det sier dere noe. Kjøpte ogsåmked en ekstra motor som skal være portet, men tar det med en klype salt til jeg får sjekket det ut.
Trenger jeg spesial avdrager for å få av tromlene (De 3 som fortsatt sitter fast..) Trenger en skikkelig service på bremsene, er bremse sylindre å få kjøpt i Norge
Skal prøve å få lagt ut noen bilder.
Jeg bor forøvrig i Oslo (Karihaugen)

Roger

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Ny medlem

Postby Morten S. » 21 Aug 2013, 05:56

I og med at du har standard girkasse og tromler så har du ikke stålknuter, men drivgummi - eller "vørterkaker" på "saab-språket".

Har du disse felgene? RAC felgene er brede med store runde hull (I så fall er det sjeldne!!)

Image

Veteranshop har bra med deler til gamle SAABer http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id ... grp=195526

Woodroof-kiler kan du få herfra; http://www.randa.se

GT/Sport/Monte Carlo har kun doble lister nede på karosseriet. Ingen på skjermene.


Hjelper veldig med trommelavdrager. Bruker selv en med tre klør. Juster ut bremseskoene bak, om mulig. Justering sitter på baksiden av bak-tromlene. I fram-tromlene sitter justeringen innvendig og justeres med en flat skrutrekker gjennom et av hjulmutter hullene.


Det finnes flere GSV-medlemmer i Oslo med lang totaktserfaring, så det finnes mye hjelp å få der.

vidar h s
Posts: 55
Joined: 10 Nov 2012, 21:20
Contact:

Re: Ny medlem

Postby vidar h s » 21 Aug 2013, 09:55

Grattis med fin bil!
Har du RAC-felger på bilen er det Veldig sjeldent og utrolig gromt! Disse felgene ble tatt fram til rally-bilene,for å øke sporvidden.tilpasset de andre løpsbilene,når veien ble sporete og gropete.Felgene er kun 4,5" breie,men bygger ut,øker sporvidden med ca 5cm. Lykke til med grom bil!

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Ny medlem

Postby Henning » 21 Aug 2013, 10:29

Morten S. wrote:
Hjelper veldig med trommelavdrager. Bruker selv en med tre klør. Juster ut bremseskoene bak, om mulig. Justering sitter på baksiden av bak-tromlene. I fram-tromlene sitter justeringen innvendig og justeres med en flat skrutrekker gjennom et av hjulmutter hullene.
Og koble av brekket :D

Bruker sjøl 3 armet avdrager fra Biltema, fungerer fint, dersom de sitter ekstra godt har det hendt jeg har måttet varme opp trommelen litt med propan slik at trommelen utvider seg det lille slik at den løsner fra akselen. Smeller bra som regel :shock:

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Lars Bergersen
Posts: 54
Joined: 30 Oct 2012, 13:12
Contact:

Re: Ny medlem

Postby Lars Bergersen » 21 Aug 2013, 16:59

Hei Roger,

Gratulerer med kul bil, og velkommen til vår glade forening og trivelige forum.

Jeg har en original trommel avdrager du kan låne. Har speil, lister fremme på panser og en del bremsedeler til 93 som kan selges for en rimelig penge om du trenger. Bor på Høybråten i Oslo 916 62 854

rogergran
Posts: 12
Joined: 11 Aug 2013, 21:32
Contact:

Re: Ny medlem

Postby rogergran » 21 Aug 2013, 23:46

Da er bremsene demontert, og jeg bytter alt. Lekkasje begge sider bak og en pumpe foran som sitter. Det er RAC felger som sitter på bilen. Helt like som på bildet. Problemet er at jeg ikke kan bruke de :roll: Subber i bakskjermene.. Kommer til å sette på original hjul sånn til å begynne med. Er det 145/15 som gjelder da? eller er det plass til 155? Takker for all hjelp så langt!! Skal til Lars på mandag Vi bor et steinkast fra hverandre!!

Roger

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Ny medlem

Postby Morten S. » 22 Aug 2013, 05:35

Det skal være 155 15. Selv pleier jeg å kjøpe på dekkonline.com, og er veldig fornøyd med vredestein classic på mine SAABer.
Hvilken dekk.dim står det på RAC felgene? 93n er litt mer kresen / ømfintlig for brede felger en 96 pga smalere bakskjermer.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest