Kjøleproblem 2t

For alle diskusjoner vedrørende 92, 93, 95, 96 med totaktsmotor.
User avatar
Torbjørn M
Posts: 85
Joined: 13 Nov 2012, 20:52
Location: Ålesund
Contact:

Kjøleproblem 2t

Postby Torbjørn M » 18 Aug 2013, 21:35

Nu mine SAAB-venner skal dere høre en kjent lekse for alle som har kjørt noen mil med 2t, produsert før 1965:

Har problemer med kjøling...

Senest idag sto nåla på tempmåleren i min 93B 59'mod å stanget mot stopperen ved 40 grader. Den var alt annet enn kald... nålen hadde passert 110-merket med goooood margin altså :shock:

Nå er ikke dette noe nytt for meg, at bilen blir veldig varm. Og jeg har igjenomført en rekke tiltak og utbedringer, uten å komme dit jeg ønsker, ett sted under 90 grader.
- Byttet radiator/register hos Andersen Radiatorservice i Oslo 2012
- Skylt, vasket og brukt sitronsyre i kjølesystemet.
- Overhalt vannpumpe ( der en skovel var knekt).
- Byttet thermostat, (som ikke åpnet tilstrekkelig). Den nye er dessverre på 87 grader...
- Overhalt temp.giver og instrument hos Instrument JIGE i Leksand 2013
- Har god sirkulasjon av kjølevæske igjennom radiator ved åpen thermostat.
- Spekulert, tenkt, grublet og lurt...
- Sist men ikke minst: Samme problem før bytte av motor!

For å si det rett ut, nå begynner tolmodigheten å ta slutt. Og mine idèer for hva som kan utbedres begynner også å ta slutt :(

Begynner å tvile på temp.måler i bilen, selv om den er overhalt...

Jeg ser at tempen stiger til ca 100 før thermostat åpner ( 87 grader), da faller måleren markant og fort til ca 80 grader. Der etter stiger temperaturen sakte til uante høyder forbi 110-markeringen. Det merklige er at motoren ikke koker hysterisk når tempen er så høy. Og "alle" tiltak for å få den ned virker nyttesløst.

Skulle noen tvile: Jeg har fjernet luker i innerskjermer, tatt ned rullgardin i grillen OG kjører med fullt åpent varmeapparat, selv om sola skinner i ca 18 grader. Problemet oppstår på "flat" vestlandsvei ved normal landeveiskjøring.

Så hva er løsningen? Gi meg en idè, tips eller forslag.
Ikke kjekt å kjøre bil når alt fokus er rettet på temp.måler, og frykt for varmeskjæring.
Torbjørn M
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...

vidar h s
Posts: 55
Joined: 10 Nov 2012, 21:20
Contact:

Re: Kjøleproblem 2t

Postby vidar h s » 19 Aug 2013, 08:27

Hei! Kjedelig problem det her.
Kjenner ikke nok tt kjøle-problematikken,men ett tips kunne være å modifisere termostaten,borre flere 2-3mm hull i lokket,så man hele tiden har en viss gjennom-strømning.el vannpumpe tror jeg ville være effektivt,evt med egen bryter så du kan justere under veis.Finne en måte å styre mer kaldluft mot radiator.Siste blir vel enda mer effektiv radiator med el vifte.. men det er vel kanskje ett underliggende problem her? Kan det være noe med varmeapperat-registeret som lager trøbbel?Prøve å legge sløyfe utenom dette? Vidar!

Eimund
Posts: 294
Joined: 11 Oct 2012, 11:31
Location: Sandnes
Contact:

Re: Kjøleproblem 2t

Postby Eimund » 19 Aug 2013, 08:33

Har du sjekket at den ikke går for magert? Hadde samme problem med min v4, men da var det fullt av sjit i flottørhuset som klogget til dysene.
Kom seg betraktelig på temperaturen etter en dyserens :)
Mvh
Eimund Lunde

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Kjøleproblem 2t

Postby Morten S. » 19 Aug 2013, 11:30

Jeg har ikke noen gode råd, dessverre.
Rart at noen motorer går varme mens andre ikke.

Selv har jeg aldri hatt problemer med at de går for varme.

Lars Bergersen
Posts: 54
Joined: 30 Oct 2012, 13:12
Contact:

Re: Kjøleproblem 2t

Postby Lars Bergersen » 19 Aug 2013, 12:33

Siden motoren ikke koker, til tross for at den burde det utifra hva temperaturmåleren sier, så er det nærliggende å anta at måleren viser litt vel mye.

Finn en annen måte å måle temperaturen på. F eks steketermometer (moderne elektronisk variant med en føler og ledning til instrument) eller tilsvarende hvor denne tapes og pakkes inn rundt kjøleslangen mellom toppen og termostaten. Evt Biltema instrument med giver montert i adapter i slangen. http://biltema.no/ProductImages/32/large/32-2030_l.jpg

User avatar
Magnus
Posts: 39
Joined: 29 Oct 2012, 06:01
Location: Narvik
Contact:

Re: Kjøleproblem 2t

Postby Magnus » 19 Aug 2013, 16:51

En jeg kjenner har en 58 93 og han pratet også om at den ble veldig varm. Han hadde planer om og sette på vifte fra en 96, den hadde vistnok et blad ekstra og skulle hjelpe veldig. Om han gjorde det og evt hva resultatet ble er jeg usikker på.
09 9-3 Aero XWD

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Kjøleproblem 2t

Postby Morten S. » 19 Aug 2013, 17:34

Magnus; tipper det da er snakk om en bil som er importert fra Sverige. De hadde 4-bladet vifte som standard.
Land med høy varme eller mye fjell, som Norge ble levert med 6-bladet
vifte.

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Kjøleproblem 2t

Postby Henning » 19 Aug 2013, 19:24

Morten S. wrote:Magnus; tipper det da er snakk om en bil som er importert fra Sverige. De hadde 4-bladet vifte som standard.
Land med høy varme eller mye fjell, som Norge ble levert med 6-bladet
vifte.
Har 58modell 93, der har jeg satt inn 6 blads vifte - det hjalp veldig, jeg har som Vidar snakket om også innstallert elektrisk vannpumpe. Det gjorde jeg mest for skikkelig dynamo, men det virker fint mot varme også :D

Denne pappbiten som sitter under radiator mellom radiator og torpedovegg? er den itakt?

Kan det være noe galt med toppakningen? er den lekk går det jo varmt.

Elektrisk vifta kan du jo montere, det koster 399 kroner på Torshov Bilrekvisita, evnt kan du kjøpe øliknende på Xp tracing for drøye tusenlappen :)

Men el vannpumpe, el vifte er jo ikke orginalt, 6 blad vifte derimot kan du jo montere... dersom det ikke allerede sitter en der da.

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Kjøleproblem 2t

Postby super'n » 19 Aug 2013, 20:59

Kjører du bare om sommeren (dvs på + siden av gradestokken)??? Hvorfor ha termostat i det heletatt? Kjørte trimma volvo i flere år uten termostat. Har også litt troa på Lars sin teori om å sjekke nøyaktigheten til temp.måleren hvis den ikke fosskoker når nåla står i toppen...
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
Torbjørn M
Posts: 85
Joined: 13 Nov 2012, 20:52
Location: Ålesund
Contact:

Re: Kjøleproblem 2t

Postby Torbjørn M » 19 Aug 2013, 21:17

Takker for tips!

- Papp-plate under radiator mot torpedovegg er laget ny og montert
- 6-blads vifte er montert.

Sjekk tempen: Som en av dere nevner, sjekke temperatur med annet instrument. Jeg synest å erindre at det står noe i verkstedhåndboken om differansen i temperatur imellom motorblokk og ved radiatorlokket. Den skal være ca 10 grader mer på topplokket, enn i radiatoren. Neste operasjon her i gården blir nettopp å sjekke om måleren i bilen er riktig.

Dysing er jo ett annet spennende tema, som jeg faktisk ikke har tenkt på... :?

Termostat: Jeg ønsker meg en sommer-termostat som kan åpne ved ca 75-80 grader. Tror den er grønn???

Toppakning: Har vært borti topplokk som ikke har hatt tilstrekkelig moment på boltene, da åpnet radiatorlokket for overtrykk i kjølesystemet ved kald motor. Varm motor var det stille. Kun ettertrekk med 1/4 omdr. og problemet løst.
Denne motoren har ikke noe spesielt høyt trykk i kjølesystemet ved hverken kald, eller lunken motor.

Nå er ny 750-motor på vei inn, der alle kjølekanaler er glassblåst og rene for rust. Så jeg tviler på det blir brukt så mye mer energi på selve motoren, heller på utenpåliggende system.

Uansett folkens, vi går mot kaldere tider ;)
Torbjørn M
SAAB 9-5 SportCombi BioPower 2006
SAAB 99 GL 1982 "Baileys-bilen"
SAAB 97 1967 (prosjekt)
SAAB 93B 1959 "Sku-mila"
Tempo Taifun 1961
+ Mykje meir...


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest