Jeg har hatt noen V4 nå, og begynner å bli lysten på å prøve 2takt!
Hva er morsomst da, 93 eller 96? Noen tanker? Er det stor forskjell på dem?
Ser for meg å lete etter en sliten men kjørbar
Er ikke mange til salgs heller, som ikke enten er oppusset og fin eller sundplukket
Stein Are
Kjøpe totakt
- Stein Are
- Posts: 916
- Joined: 07 Nov 2012, 09:05
- Contact:
Kjøpe totakt
Saab 96 1962-Saab 900 1990
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Kjøpe totakt
Totakt er gøy!
De fleste 93, bortsett fra 93F (framhengslede dører) er fra 1959 eller eldre, og du slipper EU kontroll.
Dog lite utvalg å finne. (Er en meget fin i Bodø til salgs)
Kjøremessig er det liten forskjell på 93 og 96.
93 og de fleste 96 '60-'63 har samme motor og 3 trinns girkasse.
I '64 ble det vanligere med 4-trinns kasse. Alle 95 totakt har 4-trinns kasse.
Fra '64 fikk bilene 2-krets bremsesystem.
3 trinns kasse fungerer greit ved by og lite landsveiskjøring. Blir jo endel turtall, spesielt 70 km/t og over.
Men jeg har kjørt flere dagsetapper på 70-90 mil med 93n uten problemer.
De fleste 93, bortsett fra 93F (framhengslede dører) er fra 1959 eller eldre, og du slipper EU kontroll.
Dog lite utvalg å finne. (Er en meget fin i Bodø til salgs)
Kjøremessig er det liten forskjell på 93 og 96.
93 og de fleste 96 '60-'63 har samme motor og 3 trinns girkasse.
I '64 ble det vanligere med 4-trinns kasse. Alle 95 totakt har 4-trinns kasse.
Fra '64 fikk bilene 2-krets bremsesystem.
3 trinns kasse fungerer greit ved by og lite landsveiskjøring. Blir jo endel turtall, spesielt 70 km/t og over.
Men jeg har kjørt flere dagsetapper på 70-90 mil med 93n uten problemer.
- Stein Are
- Posts: 916
- Joined: 07 Nov 2012, 09:05
- Contact:
Re: Kjøpe totakt
Var det en til noenogseksti tusen? Ble solgt…
Kom ut en 57mod på finn i dag, ikke akkurat tut&kjør.
Kom ut en 57mod på finn i dag, ikke akkurat tut&kjør.
Saab 96 1962-Saab 900 1990
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Kjøpe totakt
Ja den var nok den til 60-ettellerannet.
Meget pen bil!
Fant ikke den du nevnte på Finn.no
Meget pen bil!
Fant ikke den du nevnte på Finn.no
- Stein Are
- Posts: 916
- Joined: 07 Nov 2012, 09:05
- Contact:
Re: Kjøpe totakt
Ikke den beste annonsen jeg har sett, men her er den:Morten S. wrote:Ja den var nok den til 60-ettellerannet.
Meget pen bil!
Fant ikke den du nevnte på Finn.no
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=42104479
Saab 96 1962-Saab 900 1990
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Kjøpe totakt
Mye bullshit der....
Dersom dette er et bra karosseri så vet jeg om en annen 93A som skal være komplett, men veldig rusten.
Dersom dette er et bra karosseri så vet jeg om en annen 93A som skal være komplett, men veldig rusten.
- Stein Are
- Posts: 916
- Joined: 07 Nov 2012, 09:05
- Contact:
Re: Kjøpe totakt
Hæ? Tror du ikke den har 343 hk?
Jeg er svak for ratlooken da, så rust går fint så lenge den ikke knekker i to.
Jeg er svak for ratlooken da, så rust går fint så lenge den ikke knekker i to.
Saab 96 1962-Saab 900 1990
-
- Posts: 166
- Joined: 18 May 2013, 23:26
- Contact:
Re: Kjøpe totakt
Kan anbefale alle som har eller vurderer to-takt en titt på denne linken!
http://www.klassiker.nu/kopguide/saab-9 ... ratam-2175
http://www.klassiker.nu/kopguide/saab-9 ... ratam-2175
-
- Posts: 7
- Joined: 04 Jun 2013, 19:41
- Contact:
Re: Kjøpe totakt
Hei;
Jeg har en 96 totakter 1966 mod. som jeg vurderer å selge.
Bilen er slipt ned og grunnet. Bremser har vært oppe og er rengjort. Disse ser ut til å fungere tilfredsstillende. Overhalt Clutch pumpe er montert. Støtdemperfestene bak er byttet.
Motorrom og gulv innvendig er rengjort, rust tatt og malt med tre lag Flügger grunning med rustbeskyttelse, samme som utvendig. I tillegg er felger rengjort, rust fjernet og malt.
Innredningen er rengjort og ser grei ut.
Det er montert ny grill med akseptable lykter. Krom på støtfangere og grill er bra.
Motor fungerer greit (tre forgassere), clutch og gearkasse vet jeg ikke så mye om da bilen kun er kjørt på 1 ste og annet gir. (ikke registrert)
Men, den er nå såpass bra at jeg vurderer prøveskilter og EU kontroll etter ferien. Går dette bra, blir bilen registrert
Så, alt ser ut til å fungere, jeg sliter litt med hornet, men jobber med saken.
Det samme gjelder dørene, det er litt rust nederst som må taes.
Med andre ord, dette er nå et godt prosjekt dersom du ønsker totakt.
Hører gjerne fra deg om du er interessert.
MVH
Linus.
Jeg har en 96 totakter 1966 mod. som jeg vurderer å selge.
Bilen er slipt ned og grunnet. Bremser har vært oppe og er rengjort. Disse ser ut til å fungere tilfredsstillende. Overhalt Clutch pumpe er montert. Støtdemperfestene bak er byttet.
Motorrom og gulv innvendig er rengjort, rust tatt og malt med tre lag Flügger grunning med rustbeskyttelse, samme som utvendig. I tillegg er felger rengjort, rust fjernet og malt.
Innredningen er rengjort og ser grei ut.
Det er montert ny grill med akseptable lykter. Krom på støtfangere og grill er bra.
Motor fungerer greit (tre forgassere), clutch og gearkasse vet jeg ikke så mye om da bilen kun er kjørt på 1 ste og annet gir. (ikke registrert)
Men, den er nå såpass bra at jeg vurderer prøveskilter og EU kontroll etter ferien. Går dette bra, blir bilen registrert
Så, alt ser ut til å fungere, jeg sliter litt med hornet, men jobber med saken.
Det samme gjelder dørene, det er litt rust nederst som må taes.
Med andre ord, dette er nå et godt prosjekt dersom du ønsker totakt.
Hører gjerne fra deg om du er interessert.
MVH
Linus.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest