Hei,
Klarer ikke å få opp driftstemperatur på kjølevann..den går ca. 1/3 opp i første felt.
Vet ikke hvilken termostat setting jeg har.
Kan det være en feil på væskefylt temp giver? Vet faktisk ikke om det er væske i røret?
Jeg er ny medlem og ny eier av Saab så erfaring er begrenset.
Temperatur kjølevann 96 2T_1963
-
- Posts: 3
- Joined: 26 Jun 2019, 13:42
- Contact:
- Anders_O
- Posts: 76
- Joined: 11 Dec 2012, 09:29
- Location: Bergen
- Contact:
Re: Temperatur kjølevann 96 2T_1963
Heisann, og gratulerer med ny Saab.
Det er lite liv her inne på forumet for tiden, men kanskje dukker det opp en totaktist etterhvert. Selv har jeg V4, og elektronisk temp sensor. Uansett, så har du nok væske i røret/måleren, ellers hadde det ikke blitt utslag i det hele tatt.
Sjekk ut denne lenken som diskuterer mer eller mindre det samme problemet.
Konklusjonen ser ut til å være at man må finne en alternativ måte å måle temperaturen på, for eksempel et IR-termometer e.l.
Det er lite liv her inne på forumet for tiden, men kanskje dukker det opp en totaktist etterhvert. Selv har jeg V4, og elektronisk temp sensor. Uansett, så har du nok væske i røret/måleren, ellers hadde det ikke blitt utslag i det hele tatt.
Sjekk ut denne lenken som diskuterer mer eller mindre det samme problemet.
Konklusjonen ser ut til å være at man må finne en alternativ måte å måle temperaturen på, for eksempel et IR-termometer e.l.
-
- Posts: 15
- Joined: 07 Jan 2020, 14:39
- Contact:
Re: Temperatur kjølevann 96 2T_1963
Det er nok heller noe med termostaten å gjøre.
Temp.måler er et lukket system som er væskefylt.
Ser du noe forskjell på om du har varmen til kupeen lukket eller ikke?
Temp.måler er et lukket system som er væskefylt.
Ser du noe forskjell på om du har varmen til kupeen lukket eller ikke?
-
- Posts: 3
- Joined: 26 Jun 2019, 13:42
- Contact:
Re: Temperatur kjølevann 96 2T_1963
Hei
Takk for svar, temp indikator har pt aldri vært på mellomnivå uavhengig av luftsirkulasjon eller ikke.
Jeg sjekker termostat åpning og måler med IR, Hvor er det fornuftig å peke IR?
Takk for svar, temp indikator har pt aldri vært på mellomnivå uavhengig av luftsirkulasjon eller ikke.
Jeg sjekker termostat åpning og måler med IR, Hvor er det fornuftig å peke IR?
- Anders_O
- Posts: 76
- Joined: 11 Dec 2012, 09:29
- Location: Bergen
- Contact:
Re: Temperatur kjølevann 96 2T_1963
Aner ikke, men du kan jo prøve der hvor temp-føleren sitter, evt termostaten?
- Tore Aasen
- Posts: 16
- Joined: 29 Oct 2012, 11:03
- Location: Arna
- Contact:
Re: Temperatur kjølevann 96 2T_1963
Hei, her kan det være lurt å prøve å lufte kjølesystemet.
Det sitter en lufteskrue oppe på varmeapparatet, like under frontruten omtrent i motorrommet.
Kjør motor så var du får den, åpne opp så varme går gjennom vareapparatet og kjør opp turtallet til ca 2000 omdreininger og så åpner su forsiktig opp. Det skal komme en jevn og fin stråle oppe, da stenger du og så slipper du turtallet ned igjen.
Håper dette virker.
Om du skal måle med ir måler så mål ved utløpet opp til radiator fra topp, så på termostathuset, ved innløp og utløp.
Vet det er mange som har termostaten på totaktere helt åpen, da de kun kjører på sommer.
Da blir de litt kalde om vår og høst.
Lykke til.
Tore
Det sitter en lufteskrue oppe på varmeapparatet, like under frontruten omtrent i motorrommet.
Kjør motor så var du får den, åpne opp så varme går gjennom vareapparatet og kjør opp turtallet til ca 2000 omdreininger og så åpner su forsiktig opp. Det skal komme en jevn og fin stråle oppe, da stenger du og så slipper du turtallet ned igjen.
Håper dette virker.
Om du skal måle med ir måler så mål ved utløpet opp til radiator fra topp, så på termostathuset, ved innløp og utløp.
Vet det er mange som har termostaten på totaktere helt åpen, da de kun kjører på sommer.
Da blir de litt kalde om vår og høst.
Lykke til.
Tore
Saab 96- 1964
Saab 99 GLI 1981
Saab 90 1986
Saab Ng 9-5 2010
Saab 99 GLI 1981
Saab 90 1986
Saab Ng 9-5 2010
- petertorman
- Posts: 1
- Joined: 30 Dec 2020, 05:19
- Location: Norge
- Contact:
Re: Temperatur kjølevann 96 2T_1963
Hei! Jeg snakket med et bilverksted i bergen i anledning EU-kontroll for min Saab 900. De påstår jeg har kjørt med feil kjølevann i over 15 år :p Noen andre som har gjort det og ikke har opplevd noen problemer?
Mvh
Peter Torman
v/ Lånepenger.no
Mvh
Peter Torman
v/ Lånepenger.no
Last edited by petertorman on 09 Aug 2021, 02:12, edited 1 time in total.
- 900C-LPG
- Posts: 3229
- Joined: 05 Nov 2012, 06:35
- Location: Nederland
- Contact:
Re: Temperatur kjølevann 96 2T_1963
@Petertorman, Egentlig hører ditt spørsmål i delen OG900 (1979-1993) men det som skulle våre rett kjølevann er 1 blanding av 50% konsentrert frostvæske og 50% vann og da helst deminiralisert vann for å ungå at det danner seg 1 lag/flere lager med kalk. 1 mulighet er frostvæsken som www.biltema.no kan levere deg. i selve Bergen og direkte omegn er det 3 filialer av Biltema og hos foreksempel Sælenauto AS, Fylllingsdalen, som er en av (tidligere) bilfrmanene i Bergen og omegn som solgte (nye) SAABer, 1 annen var Scanauto AS, skulle man også kunne hjelpe deg og da vet du nesten 100% sikkert du får den rette frostvæsken.
Det kunne også være lurt å se i instruksjonsboken om dette, hvis du (fremdeles) har den. Andre tips jeg kunne gi deg er å skifte thermostaten og føleren for ventilatoren og till slutt: Se etter slangene, vannpumpen og radiatorene, jada, det er 2 radiatorer ombord, nemmelig også den til varmeaperatet og skift de delene som er slitt og eller du gjerne ville skifte og slutt med å skifte kjølesystemet og ikke glem å lufte systemet, inklusivt å åpne nippelen som sitter ved siden av termostaten/tenningen.
Lykke til med det her
Det kunne også være lurt å se i instruksjonsboken om dette, hvis du (fremdeles) har den. Andre tips jeg kunne gi deg er å skifte thermostaten og føleren for ventilatoren og till slutt: Se etter slangene, vannpumpen og radiatorene, jada, det er 2 radiatorer ombord, nemmelig også den til varmeaperatet og skift de delene som er slitt og eller du gjerne ville skifte og slutt med å skifte kjølesystemet og ikke glem å lufte systemet, inklusivt å åpne nippelen som sitter ved siden av termostaten/tenningen.
Lykke til med det her

Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot] and 1 guest