Justering av trommelbrems bak

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
Downtownnuttyboy
Posts: 11
Joined: 07 Sep 2018, 07:05
Location: Sarpsborg
Contact:

Justering av trommelbrems bak

Postby Downtownnuttyboy » 07 Sep 2018, 10:16

Hei,
Jeg skal justere trommelbremsene bak men justeringskruen sitter helt fast. Er det noe andre har opplevd og er det noen gode råd?
Jeg har hatt på WD40 og lar det godgjøre seg men hvis noen har andre råd så blir jeg glad.

giha
Posts: 4
Joined: 20 Nov 2012, 19:17
Contact:

Re: Justering av trommelbrems bak

Postby giha » 07 Sep 2018, 10:20

Du er sjølsagt sikker på at den ikke bare er"i bånn/på topp"- og ikke lar seg stille ytterligere?

H

Downtownnuttyboy
Posts: 11
Joined: 07 Sep 2018, 07:05
Location: Sarpsborg
Contact:

Re: Justering av trommelbrems bak

Postby Downtownnuttyboy » 07 Sep 2018, 11:37

Hei,
Den rikker seg ikke noen av veien og det virker som stemplene har mer å gå på.

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Justering av trommelbrems bak

Postby Morten S. » 08 Sep 2018, 06:06

Har du prøvd med varme i kombinasjon med rustløser?

User avatar
900C-LPG
Posts: 3237
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: Justering av trommelbrems bak

Postby 900C-LPG » 08 Sep 2018, 07:31

Det er allerede gitt gode tips, men jeg begynner med 1 simpel spørsmål: Hvis du justerer bremsene, er håndbrekket trukket op eller tatt ned? (Spørsmålet ligner rart, men i alle årene jeg har jobbet som bilmekaniker har jeg sett "rare ting" ved vedlikehold av biler.) :roll:
  • 1 forbilde: Det hender seg om en blå første generasjon type Renault 5 (https://no.wikipedia.org/wiki/Renault_5) og mannen som eide bilen hadde skiftet motoroljen og oljefilteret selv. Siden da ramlet bilen, noe bilen aldri hadde gjørt. Jeg tar ut oljepinnen og ser da motoroljen stå ekstremt høyt, til og med så høyt at motoroljen nettop ikke begynte å strøme ut av røret hvor oljepinnen er plassert i. Det kunne egentlig bare bety 1 ting men først noe annet: Hvis en motor er plassert i lengden av bilen, foreksempel som ved 1 SAAB 95/96/97 (Sonett), da ser man først (sett fra radiatoren og bakover) selve motoren og da girkassen. Ved een Renault 5 (gammel type), men foreksempel også Renaultene 4, 6, 7 og 16, ser først girkassen og motoren er plasert mellom girkassen og interiøret. Hva hadde eieren av den blå renaulten 5 gjort? Han hadde skruve løs pluggen av girkassen, skruvet den tilbaken da girkassen var tomt for olje og fordi han visste at det skulle bli fylt på 3,5 liter motorolje etter skifting av motorloje + oljefilter, hadda han fylt på med 3,5 liter motorolje og ikke tatt ut oljepinnen. Det eneste hva som gjenstod å gjåre var å ta ut motoroljen, og fylle på motor og girkasse med den rette oljen og kontrolere oljestanden.
Jeg kan nevne flere slike forbilder, men denne med feil oljestand i motoren og tomt girkasse er den mest ekstreme jeg har hatt og det tok også noe tid før eieren selv hadde fortalt det som hadde hent og det var fordi han storet på 1 ekstrem måte. Downtownnuttyboy: hvis du har glemt å ta av håndbrekket å hjustere trommelbremsene, det er ting du ikke må gjøre og det er at du ikke må skamme deg for 1 slik relativt lett feil, det er mennesker som gjøre mye støre feil ved vedlikehold av 1 bil. Og med 1 gang 1 Tip: Naturligvis tar man håndbrekket ned, skru da justeringen av håndbremsekabelen helt tilbake, slik at denne begynne å henge, juster da bremsforingene i bremsetrommelen slik at trommelen dreier fri fra foringen og juster til slutt håndbrekkekabelen på nytt. (Hvis man må skite foiring, cylinder og eller hjullager da gjør man det nå, ellers følgr man det stom følger her etter.) Juster den under bilen slik at det er minimalt med rom mellom delene hvor kablene har puntet hvor de er koblet og kontroler til slutt hvor høyt du trekker op håndbremsen. Er Justeringen for stram,: løs noen ganger, er det mulig å trekken håndbrekket veldig høyt stram til, til det er slik den skal være. Å justere trommelbremser på dennen måten gjeder for eksempel også ved 1 SAAB 900 NG(1994-1998)/SAAB 9-3 av første generation (1998-2003). Ved slike SAABer (900NG+93) virker "bare" håndbrekket som tromelbremser bak og er "hovedbremsene" bak skivebremser. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

Downtownnuttyboy
Posts: 11
Joined: 07 Sep 2018, 07:05
Location: Sarpsborg
Contact:

Re: Justering av trommelbrems bak

Postby Downtownnuttyboy » 09 Sep 2018, 14:11

Håndbrekket er nede og bremsebånda løsnet fra øvre posisjon. Skruen sitter hardt. Har ikke forsøkt med varme men det må jeg vel forsøke etter hvert hvis det ikke løsner.

User avatar
900C-LPG
Posts: 3237
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: Justering av trommelbrems bak

Postby 900C-LPG » 09 Sep 2018, 14:42

Okay. Pass på med varmen, bruk ikke for mye varme og hvis disse skruenen med er løsnet, gjerne ta av bremsetrommelen og sjekk med 1 gang alt om foringen, cylindrene osv og skift det som er nødvendig og juster alt slik at du kan bruke bremsene med så lite mulig reperasjoner i 1 lang tid. Gjerne, nå bakbremsen er åpnet, skift også bremsevesken i hele bremsesystemet. Ta også, hvis du får det til, ta ut justeringsskruvene til bakbremsene og legg inn og smør med kobberfett. Muligens finner du ekstra tips i http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic ... 6&start=15 . Til slutt: Rens hjullagrene og forsyn dem med ny fett. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

Downtownnuttyboy
Posts: 11
Joined: 07 Sep 2018, 07:05
Location: Sarpsborg
Contact:

Re: Justering av trommelbrems bak

Postby Downtownnuttyboy » 12 Sep 2018, 08:46

Nå har jeg om min kompis hatt på VR-40 i flere omganger og i går varmet det uten at det løsner. Dersom det ikke løsner i kveld etter mye VR-40 sent i går kveld, blir det å plukke av hele greia. Bare en ting vi lurte på, det er ikke noe låsing på skruen? Den er åpen slik at den skal bare være å justere ved behov?

Downtownnuttyboy
Posts: 11
Joined: 07 Sep 2018, 07:05
Location: Sarpsborg
Contact:

Re: Justering av trommelbrems bak

Postby Downtownnuttyboy » 12 Sep 2018, 08:47

Morten S. wrote:Har du prøvd med varme i kombinasjon med rustløser?
Har varmet og varmet og brukt VR-40 uten at den løsner. Vurderer å plukke av hele bremsen. Har du noen ideer så mottas de med takk.

User avatar
900C-LPG
Posts: 3237
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: Justering av trommelbrems bak

Postby 900C-LPG » 12 Sep 2018, 12:11

Da er det også 1 mulighet du kunne bruke, hvis du kunne bruke/låne den og det er å bruke 1 induksjonsvarmer. Virker egentlig på samme måte som å jobbe med 1 flamme og uten å demontere bakakselen, men da elektrisk. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest