SAAB 96 V4 -70 MODELL
- Jenskp
- Posts: 86
- Joined: 10 Apr 2017, 09:57
- Contact:
Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL
Liten gjenganger denne sikringsboksen. Hører flere nevner akkurat dette. Men ja, godt tips. Har også en ukontakt på det ene nærlyset på høyre side, så må nok utbedre dette litt før EU også.
- Jenskp
- Posts: 86
- Joined: 10 Apr 2017, 09:57
- Contact:
Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL
Mange prosjekter på gang, holder på å ferdigstille garasje samt lage hundgård for jakthunden.
Blir litt tid innimellom alt til den kjære V4'n. Tok et oljebytte på den forrige helg, og det surret godt i motoren etterpå.
Har også i lengere tid hadd en lekkasje under girkasse, og fikk lokalisert denne til rundt slavesylinder på girkasse, så har bestilt opp overhalingssett fra Sverige. Hvilken type olje brukes til clutch? Er det noen spesiell olje for dette?
Legger ved et stemningsbilde.
Blir litt tid innimellom alt til den kjære V4'n. Tok et oljebytte på den forrige helg, og det surret godt i motoren etterpå.
Har også i lengere tid hadd en lekkasje under girkasse, og fikk lokalisert denne til rundt slavesylinder på girkasse, så har bestilt opp overhalingssett fra Sverige. Hvilken type olje brukes til clutch? Er det noen spesiell olje for dette?
Legger ved et stemningsbilde.
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL
Du bruker vanlig bremsevæske til clutchhydraulikken
- Jenskp
- Posts: 86
- Joined: 10 Apr 2017, 09:57
- Contact:
Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL
Vanlig dot 4?
-
- Posts: 3
- Joined: 07 Apr 2017, 12:17
- Contact:
Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL
Flott å se disse bildene. Følger med ofte
- Jenskp
- Posts: 86
- Joined: 10 Apr 2017, 09:57
- Contact:
Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL
Da er bilen flyttet fra vinterlagringsplassen den har hadd de 2 siste årene, og hjem til en nybygd garasje.
Fikk byttet ut slangen fra clutch, og til slavesylinder, og dette fungerte godt. Clutchen virker litt svampete, så mulig jeg ikke har fått ut all luften fra systemet. Siden sist jeg kjørte bilen så har panserwiren hoppet av, og smekklås til førerdøren fungerer ikke. Dette blir sett på.
Da virker det som EU-kontroll i år også uteble, men nå er bilen hjem og det blir lettere å finne tid til å gjøre småplukk på bilen i vinter.
Stemningsbilde fra turen:
I garasjen:
Fikk byttet ut slangen fra clutch, og til slavesylinder, og dette fungerte godt. Clutchen virker litt svampete, så mulig jeg ikke har fått ut all luften fra systemet. Siden sist jeg kjørte bilen så har panserwiren hoppet av, og smekklås til førerdøren fungerer ikke. Dette blir sett på.
Da virker det som EU-kontroll i år også uteble, men nå er bilen hjem og det blir lettere å finne tid til å gjøre småplukk på bilen i vinter.
Stemningsbilde fra turen:
I garasjen:
- knut
- Posts: 271
- Joined: 12 Nov 2012, 20:34
- Location: Valdres
- Contact:
Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL
Sette du trykk på tanken med clutchvæske?mulig jeg ikke har fått ut all luften fra systemet
(Illustrasjon frå verkstadhandboka)
Elles har eg aldri greidd å få lufta systemet heilt.
PS Litt misunneleg på den romslege garasjen
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3
- Jenskp
- Posts: 86
- Joined: 10 Apr 2017, 09:57
- Contact:
Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL
Ja, så det stod i verkstedmanualen at beholderen skulle trykksettes. Tenkte at x antall pumpinger på clutch ville gjøre susen, men nei. Funket godt nok for å kjøre 4 mil. Skal undersøke om det finnes noen trykksetter på markedet å få kjøpt.
Joda, garasjen er grei den. Mangler litt enda, men det er vinterarbeid.
Joda, garasjen er grei den. Mangler litt enda, men det er vinterarbeid.
- knut
- Posts: 271
- Joined: 12 Nov 2012, 20:34
- Location: Valdres
- Contact:
Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL
Erfaringa mi er at det ikkje trengst mykje overtrykk.
Eg har laga meg "lufteverktøy" av eit lokk til clutch-behaldaren med ein sykkelventil i.
Eit par-tre slag med ei sykkelpumpe er snart nok. Ja, eg meiner å hugse at eg ein gong berga med berre å tette med papir rundt sykkelpumpa.
Eg har laga meg "lufteverktøy" av eit lokk til clutch-behaldaren med ein sykkelventil i.
Eit par-tre slag med ei sykkelpumpe er snart nok. Ja, eg meiner å hugse at eg ein gong berga med berre å tette med papir rundt sykkelpumpa.
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3
- 900C-LPG
- Posts: 3239
- Joined: 05 Nov 2012, 06:35
- Location: Nederland
- Contact:
Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL
Hvis du har en (helst) gammel elektrisk bensinpumpe, da kan du lage 1 lufteverktøy som virker på 12Volt. I stedet for å pumpe trykk med foreksempel en sykkelpumpe, noe som også virker veldig greit, har jeg også brukt for flere å siden, blir trykket laget for deg! Gjerne monter 1 (regluerbart) overtrykkventil og da kommer du netsen like ved proffesionel verktøy for lufting av bremer, som foreksempel de fra merket Romess. Største forskjell mellom de fra Romess og 1 selvlaget 1 er strømmen man bruker, den av Romess bruker (nesten) altid 220V, den du lager slev med en elektrisk bensinpumpe bruker 12V. Før man begynner med å lufte systemet er det lurt å fjerne så maksimalt mulig av den gamle bremsvæsken fra beholderen av 1 bresmsystem eller en koblingssystem. Etter fjerningen av den gamle bremsevesken er det lurt å rense beholderen, sikker på utsiden og hvis man spiller bremsevæske, fjern det så fort som mulig. Flere tips ved skifitng av bræmsevæske eller lufting av 1 bremsesystem finner man her og her. Til slutt 1 simpel tip for hvilken bremsevæske man bruker i 1 SAAB: ta så se i instruksjonsboken hvilken som hører i SAABen du jobber på og ved 1 SAAB 96 bruker man DOT4.
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest