Den lille sorte

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 25 Apr 2017, 20:58

her er fortillingsdelene jeg skal ta vare på. Gidder ikke vise den andre siden. De er reingjort og satt inn med Ovatrol. De ser kanskje ikke så imponerende ut, men de er i alle fall langt finere enn de var!

Image

En liten detalj som skal erstatte bremseslangegjennomføringen i hjulbuen på høyre side. Litt usikker på hvor nødvendig den er, men den var uansett morsom å lage.

Image

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Morten S. » 26 Apr 2017, 05:58

Se der ja :D
Når det gjelder stab.staget så er det ikke uvanlig at det tas vekk. Det ble godkjent av Saab Norge i sin tid, gitt at det var montert V4 fjærer fram. (De kom vel fra 1968 eller 1969)
V4 produsert i 1966 og 1967 ble levert med totaktsfjærer.
Last edited by Morten S. on 04 May 2017, 04:56, edited 1 time in total.

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 26 Apr 2017, 08:52

Hmm, det var da en underlig beslutning!

Kan vi da tolke dette i retning av at Saab vedkjente at stabsaget ikke hadde noen reel funksjon?

Min bil er fra 69, så da gidder jeg ikke styre med det, om det uansett er ubetydelig for kjøreegenskapene...

kjell skjervheim
Posts: 44
Joined: 08 May 2016, 09:58
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby kjell skjervheim » 03 May 2017, 21:33

Leste en gang at stabilisatorstaget foran blei fjernet foran for at det indre framhjulet ikke skulle miste bakkekontakte ved aktiv svingkjøring.
Mener også at enkelte modeller blei levert uten fra fabrikk. Har hatt flere V4 uten, men med de ytre foringene montert innkludert en Sonett II V4 jeg hadde.
Kjell

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 23 May 2017, 19:05

Man kan jo undres på om dette stabilisatorstaget forbedrer eller forverrer kjøreegenskapene?!

Det humper og går i prosjektet.
Planen i starten var å gjøre minst mulig med motor og motorrom. Meeeen så måtte motoren ut for a komme til for å sveise, og når motoren var ute, tenkte eg at det hadde vært kjekt å bytte noen pakninger og kanskje gi den et strøk blå lakk. Og når motoren får ny lakk, ja da er det jo litt stusselig å montere den tilbake i et skittent motorrom, så kanskje det også skulle få seg en vask og et strøk lakk? Ja, det er vel sånn tankegang som gjør at enkelte prosjekt aldri kommer i mål.

Men ikke mitt så klart:)

Så her er motorrommet (relativt) strippet, vasket, og sveiset.

Image

Planen er å vaske over med aceton, og så smøre på med en sånn Ovatrol rustolje der hvor det er litt rustent. Deretter legge et lag 2K epoxy. Har en sånn 2K sprayboks fra Haagmans. Deretter blir det 2K lakk - det også på sprayboks - eller kan eg liksågreit pensle det på? Har ikke skaffet lakksprøyte enda, så bruker sprayboks nå, slik at eg kan få montert motor og gir tilbake så snart som mulig.

Mens eg sto og skrudde av diverse deler inne i motorrommet, la eg merke til at motorlabbene kanskje hadde sett bedre dager. Kan det stemme at disse er oljefylt? I så fall er de lekk begge to. Om ikke, finnes det noe triks for å sjekke om de er i orden?

Image

Helt til slutt har eg et spørsmål om dørhengsler. Det virker som om det er en del slark i mine på førersiden. De kan løftes opp og ned ca 6-7 mm.

Image

Er dette et problem, og hva kan evt gjøres med det? På passasjersiden er det null slark - så lite slark, at før eg dynket de i olje, faktisk nesten ikke var til å rikke i noen retning.... Nå glir de fint inn og ut, men det er ingen slark opp og ned.

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 25 May 2017, 20:36

Litt gjort i dag, på selveste himmelfarten.
Snart er det slutt på rusteveisingen (under...)! Byttet ut hjørnet fremme på høyre side. Tydeligvis et svakt punkt. Kan virke som om det blir liggende vann inni der eller noe, for det var likedan på andre siden.

Image

Image

Fikk også byttet noe rusten plate ved gjennomføringen til bremseslangen. Og ikke minst - sveist på min omhyggelig utformede gjennomføringsbrakett.
Image

Nå er det bare ett jekkfeste og ett hull i gulvet som skal sveises - så er rustsveisingen under ved veis ende for denne gang. En aldri så liten milepel. Da har eg totalt sveiset in 4 stk 1.2 mm plater - 2 kvadrat til sammen!

De øvre og nedre bærearmene som ble demontert tidligere har fått seg en runde med stålbørste og Ovatrol. Tenkte å lakke disse grå, som ser ut til å være den fargen de var før.
Image

De nedre bærearmene har også fått deg nye foringer. Hadde 3 (!) ny foringer liggende i en pose, og lurte fælt på hvor den fjerde var. Det viste seg at eg har kjøpt 4, og byttet én tidligere - sikkert i forbindelse med en EU kontroll. Nå er i alle fall de tre andre også byttet!
Fiffig med aluminium, men lurer på hvorfor det er brukt akkurat her...
Image


Til slutt bestemte eg meg for å ta en runde på kupeviften også. Her er den pusset og satt inn med Ovatrol. Tenker å lakke den samme farge som bærearmene.
Image

Det var alt for denne gang. Neste oppdatering kanskje med nylakket motorrom, bærearmer og kupevifte:)

Pekaill
Posts: 44
Joined: 07 Mar 2017, 09:46
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Pekaill » 25 May 2017, 20:50

Imponerende innsats og fin tråd!
Lærerikt for en som nylig har startet med en 96

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Morten S. » 25 May 2017, 21:51

Blir bare bedre og bedre dette.

Vedr. motorfestene så er de ikke oljefylte. Men de legger seg gjerne oljerester etter lekkasjer i de.
Når det gjelder dørhengsler så har jeg bare en gang opplevd slitasje på disse og da holdt det å bytte bolten.

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 28 May 2017, 13:59

Det var kjekt å vite, Morten. Da er nok motorfestene helt i orden.

Har fått lagt på 2K epoxy i motorrom, på bærearmene og viften. Nå må jeg skaffe meg noe 2K lakk på sprayboks... Noen som vet om noen som selger sånt billig? Trenger bare standard svart, og en eller annen grå. Lakkspesialisten her i Bergen tar vel 3-400 kr pr. 400 ml boks. Det blir litt i dyreste laget. Fant en leverandør i England, Custom Aerosols som selger for £12.99 boksen (400 ml).

Image

Image

Image

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 07 Jun 2017, 21:15

Har ikkje fått lakket motorrommet og bærearmene enda, men har så vidt begynt å kikke litt på motoren. Tanken var å kjøpe et fullt pakningssett og kjøre en liten overhaling. Før eg begynte nedplukkingen, fant eg det for godt å ta den gode gamle kompresjonstesten på alle fire sylindere. Hadde alle pluggene ute, og chokespjeldet åpent. Gleden var stor da eg noterte henholdsvis 10, 10.5 og 10.8 Bar på sylinder 1, 2 og 3. Nummer 4 landet dessverre på 8 Bar etter at ventilene var riktig justert. Trykket økte til ca. 8.5 Bar med en skvett olje.

Er det rett å anta at stempelfjører o.l. er i grei stand, og at det sannsynligvis er ventilsetene som trenger litt omsorg på sylinder nr 4? Da må vel toppen av. Hadde håpet eg skulle slippe det.

Ellers synes eg at sylinder 1, 2 og 3 var sånn passe like. Er det det ikke en tommelfingerregel som sier sånn pluss minus 10% eller noe?

Morten: Takk for tips ang. hengsel. Skal se om eg får ut den gamle bolten.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest