Den lille sorte

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 28 Jan 2017, 22:18

Ja, det var fint med bakakselen tilbake hvor den hører hjemme:)

Det er dårlig med venstreskjermer ser det ut til. Ingen bråhast enda. Er nok en god stund til en bakskjerm blir noen flaskehals i dette tempoet...

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 29 Jan 2017, 08:52

Det ble litt skjermsurr her. Det er høyre bakskjerm eg mangler, ikke venstre som eg skrev i sted...

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 06 Feb 2017, 14:34

Da var bakparten sånn noenlunde i boks hva angår både sveising og mekanikk. Nå er det fremparten som stå for tur!
Har fått av venstre fremskjerm, og det ser ikke så verst ut. Både hjulbuen og skjermen ser OK ut. Litt gjennomrusting i hjulbuen der hvor bremseslangen går gjennom, men ellers bra.
Image

For å komme til for kutting og sveising fremme, må motoren ut. Den lekker også litt olje, så tenkte å bytte noen pakningen også. Før jeg tok ut motoren, startet jeg den opp, og kjørte den varm - bare for å sjekke at alt var som det skulle. I hele mitt eie (10 år) har jeg omtrent aldri hatt problemer med motoren! Eneste er noe forgasser-automatchoke-tull på kalde dager (overgangen mellom choke på og choke av krever litt aktiv rusing fra sjåføren).

Dog har det vært noe rusk med cløtchen... For en tid tilbake monterte jeg en ny cløtch pga den gamle hadde begynt å slure (selv etter den var manuelt justert). Det var gull og grønne skoger et års tid, inntil den begynte å slure igjen. Den ble manuelt justert så langt som råd, men den slurer fortsatt!
Noen tips? Det har versert rykter om at enkelte cløtchtyper må bygges ut med shims? hva er dette?
Nå skal motoren ut, så da har jeg sjansen til å gjøre noe.

Et annet anliggende er at i tillegg til at cløtchen slurer, så løser den ikke ut heller. Nå fikk jeg min sønn til å trykke på cløtchpedalen, mens jeg kikket inn på staget som går ut fra slavesylinderen. Det sto bom stille. Hydraulikken er luftet, og slavesylinderen er overhalt, så satset på at det er mastersylinderen som trenger er repsett..

Her er motoren klar til å løftes ut.
Image


Siste observasjon er denne artige tennpluggen med irr. Kunne tømme irr ut av tennplugghetten også... Kan det være overledning?
Image

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Morten S. » 06 Feb 2017, 18:33

Denne tråden omhandler det med shims.

http://gsv.no/forum/viewtopic.php?f=11& ... ucth#p2503

Når du pakker om hovedsylinderen sørg for å bytte fjæren også. Den blir slakk med årene.

kjell skjervheim
Posts: 44
Joined: 08 May 2016, 09:58
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby kjell skjervheim » 06 Feb 2017, 19:42

Hei
At clutcen ikke løser ut, løser du som nevnt ved å legge shims/stoppskiver ca.1mm. mellom trykkplate og svinghjul når du monterer. Slave og master må selvsagt virke.
At clutchen slurer har nok en annen årsak. Der vil jeg tippe at det har kommet olje på lamellen enten fra gearkasse eller motor. Om du ser olje på lamellen når du har skrudd det fra hverandre, så sjekk tetteringen/simmerringen på gearkassa og på motoren (bak svinhjulet)

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 07 Feb 2017, 08:50

Takk for tips Morten og Kjell.
Da hadde shims motsatt effekt av hva jeg hadde innbilt meg:) Altså, mangel på shims gjør ikke at cløtchen slurer, men at den kan være vanskelig å løse ut..

Nå har jeg tatt ut motoren, og fått sett nærmere på cløtchen.

Image

Image

Nå har ikke jeg sett så mange cløtchplater i mitt liv, men ser ikke denne svært så slitt ut? Den har garantert ikke gått lenger enn 5-6000 km. Ironisk nok er det Sachs (montert uten shims), men kan ikke huske at den var vanskelig å løse ut da den var ny. Problemet med å løse ut er nok definitivt hudraulikken ettersom det er null bevegelse i slavesylinderen - selv uten motoren montert.

Etter hva jeg kan se er det ikke noe annet et lamellstøv i svinghjulskåpen, og cløtchplaten er tørr og fin. Da er det vel i alle fall ikke lekasje i tetteringen rundt veiven. Burde jeg byttet den uansett - nå som motoren er ute? Prøver egentlig å kjøre en sånn if-it-aint-broke-dont-fix-it linje.... men surt å måtte pille ut igjen motoren om to år!

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Morten S. » 07 Feb 2017, 20:25

Dersom du klikker på bilder her så får du det i stor format.
Ser jo ikke ut til å være særlig lengre ned til naglene.
http://www.veteranshop.se/veterandelar- ... ellcentrum

Jeg ville ha byttet simringen i girkassen uansett.

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 07 Feb 2017, 21:43

Ja ser jo det!

Trodde kanskje at når lamellen blir såpass nedslitt at disse sporene begynner å forsvinne, så er det begynnelsen på slutten av disken sin levetid.

Totaltykkelse på en ny disk er oppgitt å være 8.4 mm ifølge verkstedshåndboken. Min disk er ca. 6.7 mm tykk, med ca. 0.3 mm spor igjen på ene siden og null på andre. Ut fra det kan det virke som om sporene er ca. 1 mm dype på en ny disk (totalt 2 mm). For meg virker det da som om 85% (0.3/2 *100) av lamellen min allerede er slitt vekk, og bare 15% gjenstår.

2 mm slitasje (1 mm per side) før clutchen er utslitt virker jo smått, men tror det er sånn det må bli...

Da bytter jeg både clutchplate og simring!

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Morten S. » 24 Apr 2017, 18:49

Hvordan går det med prosjektet, Anders?

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 25 Apr 2017, 20:40

Heisann,
Det går stadig fremover.
Forstilling på begge sider er demontert, børstet reine med roterende stålbørste og satt inn med Ovatrol rustolje. Venstre hjulbue er ferdig sveiset, og høyre står for tur. Begge forskjermene var i litt dårligere stand enn jeg hadde håpet, og jeg vurderer å kjøpe noen nye i glassfiber, evt. noen "pent brukte" om det lar seg skaffe.

Det skal anskaffes en del nye deler til forstillingen/bremsene, blant annet fjærer, støtdempere, bremseslanger, bremseskiver og klosser, styrekuleledd (?). I tillegg skal det bestilles ny kløtsjplate og repsett m/fjær til hovedsylinderen til kløtsjen. Veteranshop.se virker å ha det meste til OK priser. Nå må jeg bare vente tålmodig på litt oppgang økonomien...

Det viser seg også at stabilisatorstaget mitt mangler - og etter alt å dømme aldri har vært der de 12 årene jeg har hatt bilen. Foringene på endene er der (har alltid lurt på hva de to underlige foringene var til), men ikke de to festene under. Om noen har et stag og de midtre festene er jeg interessert. Fortrinnsvis i Bergen, da det virker ukurant å sende.

bilder kommer!


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest