olje eller olje/gass dempere?

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

olje eller olje/gass dempere?

Postby Anders_O » 10 Jan 2017, 12:25

Holder på å restaurere en standard Sabb 96, 1969 model. http://gsv.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=3080
Ikkje noe sport, rally eller slikt, bare en standard 1500 motor som i beste fall blir påspandert et 2' Simmons eksosanlegg og en Weber 32/36, men det er det.
Har mer eller mindre bestemt meg for å kjøpe nye fjærer og støtdempere bak. Det er vel Monroe oljedempere som er originalt, men ser at KYB har noen olje/gass dempere som passer, og som ikke er så mye dyrere. Vurderer å gå for KYB, sammen med ordinære Monroe fjærer. Går det an, eller er det bare surr å sette på gass-dempere? Bilen er jo lett i baken, så vil jo ikke risikere at den blir for stiv og bare rister baki der. Til vanlig blir det nok lite kjøring med folk i baksetet.

Noen som erfaring med dette?

torkvaal
Posts: 13
Joined: 09 Feb 2015, 22:02
Location: Siljan
Contact:

Re: olje eller olje/gass dempere?

Postby torkvaal » 17 Jan 2017, 07:57

Eg har restaurert nesten samme bil, 1972 modell. Satte nye oljedemperar inn først. Bilen blei usannsynleg mjuk etter min smak. Bytta så til gassdemperar kjøpt hos GSV. Eg synes at det var liten forskjell, dvs framleis for mjuk etter min smak. Krengar ein god del i sving. SAAB 96 folk eg har snakka med seier at det skal vera slik. Om eg skulle bytta demperar på nytt ville eg valgt justerbare gassdemperar.

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: olje eller olje/gass dempere?

Postby Anders_O » 17 Jan 2017, 09:09

OK.
Takk for svar!
Bilen er svært myk i utgangspunktet ja. Gassdempere er kanskje ikke allverden stivere enn olje da?
Tror jeg går for originale oljedempere. Justerbare er nok litt utenfor min kompetanse:)

torkvaal
Posts: 13
Joined: 09 Feb 2015, 22:02
Location: Siljan
Contact:

Re: olje eller olje/gass dempere?

Postby torkvaal » 18 Jan 2017, 17:54

Justerbar gassdempar har ikkje noko med kompetanse å gjera. Du får variantar med manuell justering ved å skru på ei "plastskive". Da kan du justere og teste til du er fornøgd med fjæringa. Eg monterte justerbare bak på ein TR7 eg hadde. Det funka bra.
Det er ganske lang fjæringsveg på 96. Har høyrt at ein kan kappe fjærene med 1-2 tørn. Da får bilen også mindre bakkeklaring. Eg har ikkje gjort dette sjølv, men har tenkt å prøve. Kanskje nokon andre på forumet har erfaring med kortare fjærer?

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: olje eller olje/gass dempere?

Postby Anders_O » 19 Jan 2017, 14:23

Ja, en kan jo skru opp og ned til man er fornøyd, men skal det ikke være et element av trafikksikkerhet her? Hva tenkte Saab ingeniørene på da de satte på såpass myke fjærer med lang vandringslengde? Var det mye ujevne grusveier, kanskje? Kanskje de er lite optimale for slette asfaltveier?

Når det gjelder senking, er det forsøkt diskutert her http://gsv.no/forum/viewtopic.php?f=11&t=1289


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest