Forgasserbytte med forviklinger

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
Oddn
Posts: 12
Joined: 11 May 2016, 06:50
Contact:

Forgasserbytte med forviklinger

Postby Oddn » 27 Dec 2016, 16:11

Hei alle GammelSaab entusiaster, og God Jul og Godt nytt år!

Kjøpte meg en fabrikkny og flott toports Weber som erstatning for den dårlige FoMoCo forgasseren på min 76mod 96V4.
For å komme til muttrene på forgasseren plukket jeg av fordelerlokk og la det til side, og passet samtidig på å slippet en oljedråpe ned på smørefilten.
Nå viser det seg at jeg er en klossmajor, og søler ganske mye olje ned i fordeleren..... og når jeg skal tørke det opp igjen ser jeg det jeg tror er grunnen til at jeg hadde motorstopp av og til på tur i sommer?
Det er en flettet ledning som jorder fordeleren og tar opp bevegelsen når vakumet fra forgasseren gir større fortenning(?)
Den er løs i den ene enden og gir derfor dårlig kontakt.
Jeg ser ingen mulighet til å reparere dette, og bestiller i stedet opp et sett for ombygging til elektronisk tenning.
Da er det ikke bruk for denne ledningen???

I dag gikk jeg ut i garasjen for å montere dette settet.
I bruksanvisningen står det at rød ledning skal kobles til pluss på coilen og svart ledning på minus på coilen
Coilen er merket med terminaler 1 og 15
Jeg måler at begge er pluss????

Orginalt gikk det en grønn ledning fra terminal 1 til fordelerens condensator, og en kvit ledning fra terminal 15 til tenningslåsen.

Jeg koblet rød ledning til terminal 1 og svart ledning til jord, og har ikke gnist....

Er det noen som skjønner hva jeg gjør galt?
Hvordan måler/kontrollerer jeg coilen?

Takknemmelig for alle tips nå. Du trenger ikke holde tilbake om du ikke er 100% sikker på at det er rett?!
Jeg vet ikke hvor jeg skal starte å feilsøke.

Odd Vidar

kjell skjervheim
Posts: 44
Joined: 08 May 2016, 09:58
Contact:

Re: Forgasserbytte med forviklinger

Postby kjell skjervheim » 27 Dec 2016, 17:05

Koble rød til 15 og sort til 1 så starter den nok.
Ikke ta bort den vite fra 15 da dette er +12v

Oddn
Posts: 12
Joined: 11 May 2016, 06:50
Contact:

Re: Forgasserbytte med forviklinger

Postby Oddn » 30 Dec 2016, 17:34

Tusen takk!
Da virker det :D


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest