Hei! Kjøpte meg min første Saab for noen uker siden, en 1974 96 V4 i Karolineblå. Bilen er i god stand.
Har tenkt litt på og ta ut motoren og ta den fra hverandre og bytte det som trengs og lakkere opp blokka og toppen osv. Har mest lyst til å gjøre dette for å lære mer om motorer og slikt, da jeg ikke har tatt fra hverandre noen motor før. Det jeg lurer på er jo egentlig om dette er veldig avansert og om det er mye som kan gå galt? Har Haynes sin verkstedbok, som kanskje kan hjelpe. Men er dette noen en nybegynner kan ta på seg? Bilen trenger ikke å være klar før sommeren, så har ikke akkurat noe tidspress.
Og hva anbefaler dere at jeg MÅ bytte hvis jeg åpner motoren? Og hva slags olje/smøring burde brukes på de forskjellige delene som er der/skal inn i motoren?
Håkon
Overhale V4 Selv
-
- Posts: 44
- Joined: 08 May 2016, 09:58
- Contact:
Re: Overhale V4 Selv
Du trenger komplett pakningsett +vanlig håndverktøy.
Det er lurt å skifte balanseaksellager når du først har alt fra hverandre.
Bruk Haynsboka og sett deg godt inn i jobben før du starter så går det nok greit.
Bruk vanlig mineral motorolje.
Det er lurt å skifte balanseaksellager når du først har alt fra hverandre.
Bruk Haynsboka og sett deg godt inn i jobben før du starter så går det nok greit.
Bruk vanlig mineral motorolje.
-
- Posts: 7
- Joined: 21 Dec 2016, 17:56
- Contact:
Re: Overhale V4 Selv
Takk for svar!
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Overhale V4 Selv
GSV-lageret pleier å ha alt av pakningssett og lager.
For øvrig så kan Stefan Moden anbefales til deler. Rask og rimelige priser
http://www.reservdelsshopen.se/
Dersom du ikke finner det du trenger på siden hans så send en e-post.
For øvrig så kan Stefan Moden anbefales til deler. Rask og rimelige priser
http://www.reservdelsshopen.se/
Dersom du ikke finner det du trenger på siden hans så send en e-post.
-
- Posts: 7
- Joined: 21 Dec 2016, 17:56
- Contact:
Re: Overhale V4 Selv
Ok. Vil dere si det er best å ta ut bare motoren eller motor og girkasse i samme?
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Overhale V4 Selv
Her strides de lærde
Selv foretrekker jeg å ta ut motor og kasse sammen.
Løsnes da en av de nedre bærekulene for å kunne trekke drivakselen litt utover.
OBS! Pass på nållagrene som sitter ytterste på drivakselen.
Selv foretrekker jeg å ta ut motor og kasse sammen.
Løsnes da en av de nedre bærekulene for å kunne trekke drivakselen litt utover.
OBS! Pass på nållagrene som sitter ytterste på drivakselen.
Håkon96 wrote:Ok. Vil dere si det er best å ta ut bare motoren eller motor og girkasse i samme?
-
- Posts: 7
- Joined: 21 Dec 2016, 17:56
- Contact:
Re: Overhale V4 Selv
Ok. Er det noen forskjell på disse her mtp kvalitet? Prisforskjellen er ihvertfall der
http://www.veteranshop.se/veterandelar- ... s-komplett
http://www.ebay.com/itm/FULL-ENGINE-HEA ... xyrYFR3BLK
http://www.veteranshop.se/veterandelar- ... s-komplett
http://www.ebay.com/itm/FULL-ENGINE-HEA ... xyrYFR3BLK
-
- Posts: 44
- Joined: 08 May 2016, 09:58
- Contact:
Re: Overhale V4 Selv
Nei
Der er det bare å gå for ebay
Der er det bare å gå for ebay
- super'n
- Posts: 1199
- Joined: 30 Oct 2012, 20:37
- Location: Holter, Akershus
- Contact:
Re: Overhale V4 Selv
Micro meter må du ha. Må alt etter boka. Jeg ville nok hona og bytta stempelringer samt slipt ventiler når motoren først er oppe...
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest