Nytt medlem med urørt 1966 96

For alle diskusjoner vedrørende 92, 93, 95, 96 med totaktsmotor.
User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby Morten S. » 16 Jun 2016, 14:59

Gratulerer! Da kan du nyte totaktsmil i Saab'en!

175/70 fungerer fint.

Vidar, er det 195/65 du har på jubben?



jyrgnorway wrote:Juhuuuu.......da er bilen eu-godkjent, og alt er iorden.

Satt på radialdekk I 155 dimensjon. Bedre å kjøre med enn de gamle diagonaldekkene. Men synes nå de er litt vel smale. Kanskje 175/70 kunne være noe etterhvert? Passer det?

Gustav
Posts: 63
Joined: 16 Nov 2012, 20:07
Contact:

Re: Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby Gustav » 16 Jun 2016, 22:33

Gratulerer, tut og kjør! Helt bitt av totaktsbasillen her også. Jeg synes nå 155 er stas jeg da, men det passer kanskje best til original-look & power og ikke helt til vilt trimmet værsting :-) Sto 185 dekk på 5.5 felg på en bil jeg har kjøpt, dette så fett ut men felgene fulgte dessverre ikke med i handel.
Gustav

58 93
58 93 Enda en:-)
63 96
64 95
67 96 TT
68 96 Under restaurering/garasjestøvsamler
69 96 Trivelig søndagsbil
73 95 Brilliant gledesspreder
75 96 Låvestøvsamler
86 90
91 9000 CD 2.3 Turbo
04 9-3 Aero Cab

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby Vidarhs » 17 Jun 2016, 06:35

kjører no så dumt som 165/65 dekk på min,funker ikke opptimalt.liten rulledim,ikke supergrep heller.(gir 2 cm senk)
175/70 ,185/65 og org funker jo fint.kjørte 195/50 p7 på 5,5" på busbil før,virka bra det og.

jyrgnorway
Posts: 19
Joined: 27 Apr 2016, 10:40
Contact:

Re: Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby jyrgnorway » 19 Jun 2016, 19:33

Takk for svar.

Tenker det blir 175/70

Trur foressten ikke det blir vill trim av denne. Jeg synes rett og slett at en urørt bil som denne er, med herlig patina, skal få forbli slik den er. Og den går godt nok synes jeg.
Tok av bakpotta, og fikk litt mer sprut. Ligger fint og cruiser på motorveien I 110-115 på nåla. Om jeg drar den helt ut på sletta, drar den opp I 125-130.
Blir litt vinglete da.

Så bilen forblir som den er. Sa foressten pang I ruta. Så nå er det ny laminert rute. Den gamle I herdet glass skremte vettet av halve nabolaget når den "eksploderte".....fy faan så det smalt.

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby Jokke900 » 20 Jun 2016, 04:02

jyrgnorway wrote:Takk for svar.

Tenker det blir 175/70

Trur foressten ikke det blir vill trim av denne. Jeg synes rett og slett at en urørt bil som denne er, med herlig patina, skal få forbli slik den er. Og den går godt nok synes jeg.
Tok av bakpotta, og fikk litt mer sprut. Ligger fint og cruiser på motorveien I 110-115 på nåla. Om jeg drar den helt ut på sletta, drar den opp I 125-130.
Blir litt vinglete da.

Så bilen forblir som den er. Sa foressten pang I ruta. Så nå er det ny laminert rute. Den gamle I herdet glass skremte vettet av halve nabolaget når den "eksploderte".....fy faan så det smalt.
..altså ikke bare noe jeg innbilte meg at bilen min gikk bedre uten bakpotta? Da ryker den på nytt :lol: JA til lyd og mer futt!!
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

jyrgnorway
Posts: 19
Joined: 27 Apr 2016, 10:40
Contact:

Re: Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby jyrgnorway » 08 Jan 2018, 10:33

Da har jeg brukt bilen jevnlig på sommertid etter kjøpet. Har ingen erfaring med Saab, men har så til de grader sett at dette er en "keeper".
Makan til positive oppmerksomhet til et kjøretøy, trudde jeg ikke var mulig. Møtte en kar jeg knapt kjenner på butikken I høst, og han sa rett ut at jeg burde kjøre mer fordi han ble i "reint godt humør" når han hørte/møtte meg.
I tillegg har etpar spurt meg om bilen er tilsalgs.
Det er den altså ikke.

Etpar ting: Jeg kjører på radialdekk som må være veldig gamle, piggdekk med uttrekte pigger i original dimensjon.

Jeg må jo si at jeg ønsker meg noe litt bredere og nyere. Siden bilen er temmelig urørt, vil jeg gjerne beholde de originale felgene. Men om jeg går for alukopier, hvor finner jeg dette?
Og Hva er max bredde tilrådelig på originalfelgene uten at det blir krøll med subbing bak etc?

Den begynte etterhvert å slure på clutch, så har fått nytt kit hjem fra "xp". Har også lyst på XP potte. Kommer IKKE til å ta den helt ut slik jeg opprinnelig ville, med full porting etc. Jeg synes den egentlig går godt nok som det er, og med XP-potte blir det vel litt mer futt uansett.
Egentlig synes jeg giringen er for let på disse, da selv 4.gir fint kunne hatt høyere utveksling. Den er sterk nok til det.

Jørgen

jyrgnorway
Posts: 19
Joined: 27 Apr 2016, 10:40
Contact:

Re: Nytt medlem med urørt 1966 96

Postby jyrgnorway » 08 Jan 2018, 10:36

Oioi, nå ser jeg at jeg har fått svar tidligere på dekkspørsmål.

Takk for alle inputs sålangt.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest