Nye EU kontroll regler

Diskusjoner om forsikring, verksteder, import, dekk, felger, lakk, osv.
User avatar
Atle H.
Posts: 30
Joined: 23 Sep 2014, 11:31
Location: Bærum
Contact:

Nye EU kontroll regler

Postby Atle H. » 26 May 2016, 11:24

Heisann,

Tenkte jeg skulle skrive noen ord om min tur til Statens vegvesen i dag.

Som sikkert flere har fått med seg er nye regler for EU kontroll av veteranbiler på vei. Skal vel gjelde fra Oktober. Siden min 96TT 1964 modell skulle ha EU kontroll nå i Mai ringte jeg Statens Vegvesen tidligere for å forhøre meg om de nye reglene.
Først visste damen jeg snakket med ingenting om dette men da jeg henviste til deres hjemmeside der de nye reglene sto fikk jeg en time hos vegvesenet Billingstad for vurdering av verneverdig (som jo er et krav for å slippe kontroll på over 50 år gamle biler)

Møtte opp med nyvasket bil kl 0800 i dag. Etter 20 minutter med masse hyggelig prat og fotografering fra alle mulige vinkler (motor, chassinr, interiør osv, osv) annså han seg som ferdig.
Han sjekket ikke noe teknisk i det hele tatt. Eller - virker lysene spurte han :)

Jeg spurte om hva som var kriteriene for verneverdig og han sa at bilen måtte være så original som mulig og ellers EU godkjent.
Etter å ha betalt 550 NOK var det bare å kjøre hjem igjen.
Nytt vognkort kunne jeg hente dagen etter.

Så til det litt rare....

Jeg måtte nå bestille vanlig EU kontroll :shock: De kunne ikke utføre dette. Han kunne heller ikke svare på om denne EU kontrollen (som jeg nå må bestille i Mai/Juni) ble den siste.
Reglene trer i kraft i oktober så han regnet med at denne ble den siste men han var ikke sikker.

Konklusjon: Jeg har en verneverdig SAAB 96 Delux som er over 50 år gammel - og det er jo morro :)

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Nye EU kontroll regler

Postby Morten S. » 26 May 2016, 12:34

Fint at du informerer!

Jeg skal gjøre det samme med min 93F så fort jeg har fått den på PKK. (skulle vært kontrollert for 4-5 år siden :oops: )
Vurderer også å gjøre de samme på min 1967 modell.

I og med at du har visningsfrist før 1. oktober 2016 så må du ta en siste kontroll slik jeg tolker dette:
...De veterankjøretøyene som er innenfor nytt intervall for PKK og har frist etter 1. oktober 2016, vil få en første kontroll som samsvarer med nærmeste 5-års intervall. Med andre ord ved 35, 40, 45 eller 50 år. Deretter blir det hvert 5. år til siste kontroll når kjøretøyet er 50 år. Ved passerte 50 år er kjøretøyet fritatt for kontroll...
Ellers så mener jeg at for min del så vil ikke bruksbegrensningene være noe til hinder for den type kjøring jeg gjør med bilene mine.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest