900 Turbo 2d sedan 1986
- 900C-LPG
- Posts: 3243
- Joined: 05 Nov 2012, 06:35
- Location: Nederland
- Contact:
Re: 900 Turbo 2d sedan 1986
I tilfellet ser du som at å skifte "bare" regulatoren (inkl. børstene) er en kortvarig løsning. Hvis det var en dynamo på en av mine SAABer, da hadde jeg skiftet den med en som er overhalt eller en helt ny en. Jeg selv tenker da først på en som er overhalt, de er like goede som en ny en og hvis den ikke kunne bli levert, da skulle jeg tenke på en so mer helt ny. Uansaett: Jeg hadde skiftet dynamoen og da først og fremst på grunn av tilstanden av børstebroen. For prisforskjell (overhalt eller ny): se hva som ble skrevet om 1 tilfelle om en dynamo av en BMW.
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
- endeligsaab
- Posts: 34
- Joined: 19 Aug 2015, 17:38
- Location: Horten
- Contact:
Re: 900 Turbo 2d sedan 1986
Jo, etter å ha sett litt mer på dynamoen er jeg enig med deg 900C-LPG. Sleperingene er fulle av spor, og tror ikke det er noe å polere opp ( da er det ikke mer igjen av dem ). Tror ikke isolasjonen I vikklingene er så bra lenger heller.
Det blir enten å kjøpe ny, eller finne en overhalt dynamo.
Det blir enten å kjøpe ny, eller finne en overhalt dynamo.
Saab 96 1964 / OG900 Turbo 1986/ OG900GLS 1983/OG9-3 cab 1998/ Intruder 700 '86
- endeligsaab
- Posts: 34
- Joined: 19 Aug 2015, 17:38
- Location: Horten
- Contact:
Re: 900 Turbo 2d sedan 1986
Tok ut radiatoren I dag.
Så nå gjenstår det å finne en "ny"
Tok av clutch dekslet samtidig, siden jeg syntes clutchen slipper litt og tar veldig langt inne.
Fant dette
Så da er det vel bare å få kjøpt in nytt clutch sett da
Må jeg ha Saab clutch verktøy, for å få klemt sammen clutchen, eller finnes det noen andre lure metoder?
La meg under bilen for å prøve å få løs den nedre skruen på radiator viften før jeg skulle ta radiatoren ut av bilen. Og vipps!!, så kom det et nytt punkt på "to do" listen
Sprekk I eksosmanifolden.
Er det noe å få reparert ?, eller er det bare å bite I eplet å få tak I en "ny"
Vurderer å ta motoren ut av bilen. Tror det blir lettere å gjøre reparasjonene da . Hva mener dere . Må vel ut med motoren hvis det er simmeringene I drivakslene som lekker?. Da blir det diverse pakkningsbytte, og så får jeg se om jeg ryker på nye motorfester.
Så nå gjenstår det å finne en "ny"
Tok av clutch dekslet samtidig, siden jeg syntes clutchen slipper litt og tar veldig langt inne.
Fant dette
Så da er det vel bare å få kjøpt in nytt clutch sett da
Må jeg ha Saab clutch verktøy, for å få klemt sammen clutchen, eller finnes det noen andre lure metoder?
La meg under bilen for å prøve å få løs den nedre skruen på radiator viften før jeg skulle ta radiatoren ut av bilen. Og vipps!!, så kom det et nytt punkt på "to do" listen
Sprekk I eksosmanifolden.
Er det noe å få reparert ?, eller er det bare å bite I eplet å få tak I en "ny"
Vurderer å ta motoren ut av bilen. Tror det blir lettere å gjøre reparasjonene da . Hva mener dere . Må vel ut med motoren hvis det er simmeringene I drivakslene som lekker?. Da blir det diverse pakkningsbytte, og så får jeg se om jeg ryker på nye motorfester.
Saab 96 1964 / OG900 Turbo 1986/ OG900GLS 1983/OG9-3 cab 1998/ Intruder 700 '86
- 900C-LPG
- Posts: 3243
- Joined: 05 Nov 2012, 06:35
- Location: Nederland
- Contact:
Re: 900 Turbo 2d sedan 1986
Å ta ut motor/girkassekominasjonen kunne sikkert lette diverse jobber oppå/under/på sidenav denne kombinasjonen. Det er sikkert mulig å (la) reparere en eksosmannifold, men det henger også av hvor stor sprekket/sprekkene er.
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
- Hjelle
- Posts: 321
- Joined: 02 Sep 2012, 11:05
- Location: Sunnmøre
- Contact:
Re: 900 Turbo 2d sedan 1986
Dette med kopling har nylig vore diskutert i ein anna prosjekttråd, der finn du nok svar på det du lurer på and koplinga
http://gsv.no/forum/viewtopic.php?f=21& ... =10#p20752
Om du vel å handle ny radiator kan eg varmt anbefale Nissens sin radiator, den har bra byggkvalitet og passar rett inn med "originalkänsla". Er å få mellom anna på Mekonomen og Hellanor.
Ellers får en gratulere med nytt prosjekt, tøft med flatfront 900 Airlow, spesiellt med 2d sidan det ikkje er det vanligaste karosseriet
http://gsv.no/forum/viewtopic.php?f=21& ... =10#p20752
Om du vel å handle ny radiator kan eg varmt anbefale Nissens sin radiator, den har bra byggkvalitet og passar rett inn med "originalkänsla". Er å få mellom anna på Mekonomen og Hellanor.
Ellers får en gratulere med nytt prosjekt, tøft med flatfront 900 Airlow, spesiellt med 2d sidan det ikkje er det vanligaste karosseriet
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
- endeligsaab
- Posts: 34
- Joined: 19 Aug 2015, 17:38
- Location: Horten
- Contact:
Re: 900 Turbo 2d sedan 1986
Nei, men nå har jeg det , takk for tips.
Kjempe flink kar det
Får nok ta samme jobben på min, men det får bli etter at totakteren er ferdig.
Kjempe flink kar det
Får nok ta samme jobben på min, men det får bli etter at totakteren er ferdig.
Saab 96 1964 / OG900 Turbo 1986/ OG900GLS 1983/OG9-3 cab 1998/ Intruder 700 '86
- endeligsaab
- Posts: 34
- Joined: 19 Aug 2015, 17:38
- Location: Horten
- Contact:
Re: 900 Turbo 2d sedan 1986
Det går ikke så fort fremover som jeg ønsker om dagen
Har fått handlet noen deler og det går jo litt tid til det også.
Motor er på vei ut,
knoter litt nå for å finne en måte å låse av øvre bærearm slik at jeg kan få ut drivakselen. Fjærklemmene mine har for lang aksel, så de går oppi innerskjermen .
Hentet delemotorer I helgen, så nå har jeg 3 eksosmanifolder ( 2 av dem er allerede sveiset )
Skrudde av turbo på den manifolden som ikke er sveiset.
Og fant dette helt inne på turbin, mat for spreke hester
Når jeg såvidt hadde fått løsnet av fremre eksosrør klammer ( på gearkassa ), hørte jeg et klask, så datt hele eksosanlegget ned. Var ikke noe metal igjen mellom fordre og bakre potte.
Er stadig oftere på nettet å ser på 3" JT anlegg nå
Håper jeg kan oppdatere I løpet av helgen med at motor er ute, og fått oversikt over rust I frontpartiet.
Har fått handlet noen deler og det går jo litt tid til det også.
Motor er på vei ut,
knoter litt nå for å finne en måte å låse av øvre bærearm slik at jeg kan få ut drivakselen. Fjærklemmene mine har for lang aksel, så de går oppi innerskjermen .
Hentet delemotorer I helgen, så nå har jeg 3 eksosmanifolder ( 2 av dem er allerede sveiset )
Skrudde av turbo på den manifolden som ikke er sveiset.
Og fant dette helt inne på turbin, mat for spreke hester
Når jeg såvidt hadde fått løsnet av fremre eksosrør klammer ( på gearkassa ), hørte jeg et klask, så datt hele eksosanlegget ned. Var ikke noe metal igjen mellom fordre og bakre potte.
Er stadig oftere på nettet å ser på 3" JT anlegg nå
Håper jeg kan oppdatere I løpet av helgen med at motor er ute, og fått oversikt over rust I frontpartiet.
Saab 96 1964 / OG900 Turbo 1986/ OG900GLS 1983/OG9-3 cab 1998/ Intruder 700 '86
- Hjelle
- Posts: 321
- Joined: 02 Sep 2012, 11:05
- Location: Sunnmøre
- Contact:
Re: 900 Turbo 2d sedan 1986
Om du sagar deg en solid trebit i passe dimensjon som du legg under arma mot karosseriet, det er ein måte å gjere det på. Har brukt den metoda tidligare med hell. Ellers veit eg andre har brukt eit flattjern, ei pipe(!!) eller lignadens. Er uansett viktig å sjekke at det ser stabilt ut innan du går vidare, tre kan jo vere litt deformert... Husk uansett at all krafta til fjøra til ligge på denne distansen. . Etter det eg huskar er distansen du treng ca 4cm. Om det er komprimeringa du slit med, bruk en jekk under nedre spinelledd og jekk opp til du har nemnte mellomrom mellom arma og karosseri.
- endeligsaab
- Posts: 34
- Joined: 19 Aug 2015, 17:38
- Location: Horten
- Contact:
Re: 900 Turbo 2d sedan 1986
Takk for rådet om trebit Hjelle, har en gammel eike kjøkkenbenk jeg skal skjære en bit av og prøve
Saab 96 1964 / OG900 Turbo 1986/ OG900GLS 1983/OG9-3 cab 1998/ Intruder 700 '86
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest