Logo / Navn - er vi utdatert?

Info og annonseringer fra styret eller frihjulet, ønsker til klubben og annen kommunikasjon mellom klubben og medlemmene.

Er du fornøyd med GSV sin logo, font og navn?

Ja både logo, navn og font er topp.
2
7%
Nja, liker navnet men logo kunne vært bedre
2
7%
Logo er bra men navnet kunne vært forandret
5
17%
Liker ikke logo, navn eller font.
16
53%
Spiller ingen rolle hva vi heter eller hva slags logo vi har
4
13%
slutt å mas - folk bryr seg ikke om dette
1
3%
 
Total votes: 30

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby GT750 » 13 Dec 2015, 15:15

Sutring?
Ja det er vel det også men også et utrykk for missnøye tror jeg?
For meg er ikke navnet eller logoen det verste, men heller det totale frafallet av tilbakemeldinger fra styret og ignoransen til oss her på forumet (fotfolket)? Jeg synes styret ikke taler/virker vår demokratiske mening - det er trist!
Jeg sammenligner denne problematikken i GSV med politikk og styresett som sådan.

Diktatur er en styremåte der makten ligger hos én enkelt person eller hos en liten gruppe personer. Det er ulike former for diktatur. Eksempler på diktatur kan være, enevelde (enmannsdiktatur) totalitært diktatur, hvor det er nesten total frihetsopphevelse og autoritært diktatur, hvor innbyggerne kan komme med meningsytringer, men har liten eller ingen handlingsfrihet.

Demokrati er en styreform hvor folket har vesentlig innflytelse på hva slags beslutninger som fattes. Ordet betyr folkestyre. Kjennetegn ved demokrati er frie valg, flertallsstyre, retten til være uenig med flertallet og at individenes grunnleggende rettigheter ivaretas.



Image
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby kanonjon » 16 Dec 2015, 16:24

Nå har vi diskutert og lagd litt rabalder her inne, dog med en god intensjon såklart. Men jeg synes det er direkte DÅRLIG at GSV sitt eget forum er praktisk talt frakoblet fra klubben, ikke med tanke på medlemene her inne, men fra styret/formann, altså en total mangel kommunikasjon. Kan dette kalles klubbdrift? Artig at denne seksjonen av forumet heter til og fra styret, men vi får jo verken input, tilbakemeldinger eller bekreftelse på aktivitet fra "de høyere makter" i klubben. Vel, vi fikk noen få linjer med oppmerksomhet i siste 9posten da, det var det. Egentlig burde denne forumseksjonen bytte navn til "Kunngjøringer" eller noe sånt. Uansett, nå er jeg ikke ute etter å skaffe oppmerksomhet eller noe slikt, men synes det er skuffende at diskusjonen rundt en evt klubbsammenslåing er mager, to klubber med tre-sifra antall medlemmer, forskjellige treff, to helt forskjellige aldersgrupper, tilsynelatende mangel på dialog/kordinasjon mellom klubbene (mulig at jeg tar feil her, men skyt meg isåfall), misvisende navn, lav aktivitet på forumene etc, men likevel et brennende engarsjement for SAAB. Vår interesse for SAAB er noe som bringer oss sammen, men vi trenger ikke to klubber for det, spesiellt ikke mtp medlemstallene vi har for øyeblikket. Synes det er tullete å ha to klubber, men det er bare mitt syn på det. ROAST ME!

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

User avatar
bluesmoke
Posts: 78
Joined: 28 Oct 2012, 21:36
Location: Fredrikstad
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby bluesmoke » 23 Dec 2015, 20:34

God Jul og Godt Nytt År SAAB venner
Image
96 - 1961 - 93 - 2006

User avatar
bluesmoke
Posts: 78
Joined: 28 Oct 2012, 21:36
Location: Fredrikstad
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby bluesmoke » 26 Dec 2015, 20:17

I min verden er det normal folkeskikk å ønske sine klubbvenner god jul og godt nytt år når man er formann. Men det er vel for mye forlangt både her og i 9posten. (Bladfyken kan se bort fra dette da han gjør en utmerket jobb)
96 - 1961 - 93 - 2006

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby kanonjon » 29 Dec 2015, 21:43

Tja, hva skal man si?

Merker at jeg mister litt gnist selv pga dette.

teidesen
Posts: 34
Joined: 30 Nov 2012, 09:03
Location: Oslo
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby teidesen » 06 Jan 2016, 23:23

En gammel og god diskusjon, dette, og det er bra - et tegn på vitalitet og entusiasme!

Hvorvidt en sammenslåing er aktuelt, er opp til medlemmene. Spørsmålet ble tatt opp på årsmøtet i Haugesund, og da ble det opplyst at STCN var interessert i et samarbeid (mange er jo medlemmer begge steder) men ikke i noen fusjon. Jeg vet ikke om det har skjedd noen forandring siden. Hvis det er ønske om å ta dette opp til diskusjon, kan det eksempelvis skje ved at styret bes sette det på dagsorden til årsmøtet i juli.

Logoen har også vært diskutert i det vide og brede mange ganger, og man har endt opp med å beholde den opprinnelige, rett og slett fordi den er så innarbeidet, riktignok med endret undertekst (opprinnelig "...til totakterens bevarelse og velferd"). Mange liker nok også at designet med gotisk skrift er litt sært (dvs ulikt andre klubblogoer!). Ditto for navnet. Kan i denne sammenheng nevne at den nyeste danske klubben (de har som kjent flere) heter "Saab-asylet", og at en av de franske deltagerne på siste Intsaab flere ganger viste til "Saabosfæren". Alternativene er utallige.

Tilslutt et hjertesukk. Blir litt oppgitt av at noen refererer til "de styrende", tydeligvis en temmelig reaksjonær gjeng som sperrer for at "de yngre" skal slippe til. Sannheten er at det er et meget stort problem i det hele tatt å få noen til å påta seg et styreverv i foreningen, og at man derfor faller tilbake til de berømmelige "Tordenskiolds soldater", heldigvis folk som er villige til å ta et tak. Jeg kan garantere at sistnevnte mer enn gjerne ønsker avløsning - mange har jo svært lang fartstid. I år er leder, kasserer og redaktør på valg. Interesserte bes kontakte valgkomiteen, håper ikke å bli møtt med den sedvanlige, øredøvende stillheten. Et styreverv krever unektelig mer arbeid enn å bare å ha meninger på forumet, men øker mulighetene for å endre kurs og faktisk få gjennomført nye ting.

De beste ønsker om et godt nytt år, håper å se mange av dere på Dagali!

Tom

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby Morten S. » 07 Jan 2016, 09:15

Fint med respons fra en fra styret :D
Det med valgkomite, og det å få med seg folk vet jeg alt om etter mange år i valgkomiteen.


Godt nytt år til deg også Tom, så sees vi nok på Dagali.

teidesen
Posts: 34
Joined: 30 Nov 2012, 09:03
Location: Oslo
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby teidesen » 08 Jan 2016, 14:40

Godt år, du også. Sitter faktisk ikke i styret, men har jo vært innom (2x formann, 1x bladfyk + 1x ekstramannskap i forbindelse med Nordkapp-turen i '97). Sitter nå i valgkomiteen og fungerer som internasjonal kontakt. Pluss å sjaue på lageret ganske mange helger som medlem av Unos "Jaren Irregulars" og det viktige vervet som suppeservitør på isen på Dagali!

Jeg skulle ha nevnt noe i det forrige innlegget: det er jo en drøss oppgaver i foreningen også utenom styret, bare sjekk oversikten i 9Posten. Jo flere som trår til, desto mindre blir det på den enkelte. En god del oppgaver kan ikke tas elektronisk, man må spøtte i nevene og gjøre noe ute i empirien. Etter å ha truffet mange medlemmer opp gjennom årene er jeg overbevist om at det er mye kunnskaper og entusiasme blant oss (behøver bare å vise til det førsteklasses landstreffet vi hadde i 2015), men det synes å være en slags terskel som er vanskelig å komme over, før man tenker i et foreningsperspektiv.

Apropos valgkomiteen. Øistein Lid har sittet i forskjellige styreverv i etpar årtier nå, og ber pent om avløsning som kasserer. Kan kanskje bidra til at han får noen flere av bilene på veien igjen! Vi må ha orden på økonomien selvom det størrelsesmessig er noe mer beskjedent enn Hydro eller Statoil. Kontakt Øistein eller revisor Trond Fjeldberg for mer info.

Beste hilsener
Tom

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby Jokke900 » 09 Jan 2016, 00:48

Prøver igjen her. Nå har jeg maskin jeg stoler litt mer på, så føler ikke jeg risikerer å sitte her i en halvtime og skrive, for så å miste alt slik det ble sist. Jeg har ikke så mange veldig sterke meninger rundt temaet, men synspunkter har jeg jo. Som leder i STCN har jeg også litt tanker rundt hvor jeg, og vi, vil..

Tar det som kanskje er varmest av temaer først. Nemlig sammenslåing. Med mine øyne ser det og slik det ser ut i forhold til SAAB og produksjon går det i én retning for miljøet i Norge. Nemlig å slå sammen og bli én klubb - på sikt. Av flere grunner sådan. For det første så vil jo ganske enkelt alle Saaber på norske veier om ikke lenge være "gammelsaaber" da det ikke ser ut som det kommer noen nye helt med det første iallefall. For det andre så er vi et lite land i forhold til innbyggere; og vi er ikke spesielt stort aktivt miljø. For å stå sterker sammen, og utad, vil det være styrkende og fornuftig å slå sammen. For det tredje er det, som nevnt over, flere som er medlem i begge klubber.

La meg igjen presisere så det ikke blir glemt; slå sammen på sikt.

Dette kan selvfølgelig diskuteres i en evighet. Slår vi oss sammen så blir vi jo ikke sterkere, når flere medlemmer står i begge klubber. Slått sammen vil vi jo da få inn mindre penger i form av kontingent osv. Men vi kan også løse det på ulike måter, men til syvende og sist ser jeg selv på det som en gunstig løsning - om løst riktig.

Jeg tror verken STCN eller GSV pr dags dato er klare for sammenslåing. Verken medlemsmassene (aktive iallefall) eller klubbene. Riktignok tror jeg det ville vært fornuftig å tette samarbeidet gradvis. Jobbe mer sammen og etterhvert se på fremtidige mulige måter å forenes. Etter som årene går fremover vil vi nok se at det blir færre og færre som kjøper, eier og bruker Saab uten å være engasjert og til en viss grad entusiast. Å da ha én klubb å forholde seg til vil være ganske gunstig tror jeg. Hva den skal hete, hvordan det skal se ut organisasjonsmessig og sånt har jeg ingen klare meninger rundt men selv om jeg ser for meg en fremtidig sammenslåing er jeg også ganske tradisjonell og kan lett se for meg å dele klubben i underavdelinger for eksempel.

Når det gjelder navn og logo så er det KANSKJE utdatert. Likevel er det jo noe med det å kjøpe en gammel totakter eller V4 også har den allerede GSV klistremerke fra mange år tilbake. Jeg tror ikke vi trenger å tukle alt for mye med Logo. Ei heller navn egentlig, sett ut ifra tanker og idéer rundt fremtiden. Men det er fullt mulig å se på det og også gjøre noe med det men likevel ikke gjøre om fullstendig på det.
Har selv erfaringer med å gjøre om på logo uten å endre det fra tidligere arbeidsforhold.

Er vi utdatert? Ja, det tror jeg i ganske stor grad. Likevel ser jeg en gradvis endring. Den skjer kanskje ikke fort nok for noen, men ting vil ta tid. Klubben er noen år gammel og måten den har blitt drevet på henger til en viss grad sammen med utvikling på andre måter også. Jeg tror GSV hadde tatt stor nytte av å bli mer digital. Jeg tror det hadde vært interessant og spennende om både styre og den eldre medlemsmassen satte seg litt inn i og dro mer nytte av forumet. Samtidig er det veldig lett å sitte på forumet å mene noe. Om en og annen av oss forumfreaker møter på årsmøte vil det vel fort bli traurig, men om vi alle (eller mange) stilte opp ville det fort blitt noe annet tror jeg.

Snakker meg fort bort her, det er alt for mange tanker og idéer og sånt som surrer i hodet mitt. Ute av trening er jeg også da livets utfordringer har holdt meg unna forum i begge klubber i stor grad det siste halvåret.

Men jeg brenner for SAAB, gammelt som nytt. Jeg sitter nå som leder for STCN og tør ikke ta på meg noe verv i GSV, men jeg brenner for begge klubber og vil gjerne delta. Ser ikke bort ifra at jeg stiller meg til rådighet for GSVs styre en dag heller.
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: Logo / Navn - er vi utdatert?

Postby GT750 » 10 Jan 2016, 09:30

Et lite hjertesukk fra en ung mann fra Østfold.

Det er ingen tvil om at klubben har vært styrt av visse sterke personer, det kommer jeg ALDRI til å gi meg på.
Disse sterke personene har vært vesentlig for klubbens drift og jeg tar av meg hatten for den jobben de har gjort.
Men nå må vi slippe til nye medlemmer for å kunne utvikle klubben videre ellers vil den dø ut med disse.

Skal ikke nevne noen navn men en av de personene er ikke blant oss lenger.
Den personen jeg referer til har gjort masse positivt for GSV selv jeg ser det. Men det er ikke til å legge skjul på at den personen også har lagt mye begrensninger. Har selv opplevd når jeg satt i styret at den personen (som da ikke satt i styret) fikk styrevedtak endret i ettertid, og vi kan ikke ha det slik.
Forrige leder føre meg var også i klinch med vedkommende.
Og jeg har snakket med mange som har vært oppgitt av denne "underlige" personen og faktisk meldt seg ut.

Det er jo et tankekors at vi har en "utbryter" klubb som saabklubben sør osv.
Det er en grunn til at vi har denne diskusjonen her.
Det er en årsak at Saab Turbo Klubb ble startet - vi kan ikke akkurat påberobe oss å ha vært best på å integrere, inkludere nye medlemmer og tilpasse oss såpass skjønner de fleste.
Mange gammelbilklubber sliter med de samme problemene slik som rekrutering, men det er da fa.. meg ikke rart det når det sitter en gjeng med "besswissere" som sier "du må da ikke komme her å kommer her gutt" "og alt var så mye bedre under krigen" "jeg kjørte faktisk Saab V4 da du gikk i bleier" osv osv

Men nå er det nytt år og nye muligheter.
Jeg tror at valgkomiteen har nok av kandidater til verv i klubben, bare i denne tråden er det nok å velge og vrake i.

Jeg tror at det er sunt og vesentlig å få inn nytt blod i GSV.
Og valgkomiteen må gjerne ta kontakt med meg, jeg er den første som som vil være med å hjelpe til.

Image

Hans Fredrik "en som liker å kalle en spade for en spade"
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests