Clutch som ikke løser ut

For alle diskusjoner vedrørende 96 og 95 med V4-motor.
User avatar
Ståle B
Posts: 24
Joined: 29 Oct 2012, 08:37
Contact:

Clutch som ikke løser ut

Postby Ståle B » 08 Nov 2012, 09:09

Hei!
Jeg har fått problem med clutch som ikke løser ut. Jeg har ny og luftet slavesylinder som virker. Jeg har justert dødgangen på utløserarmen til ca 4 mm.
Jeg har deretter lagt på skiver mellom slavesylinder og festet på girkassa for å få slavesylinderen litt ekstra fram, men for å få løst ut clutchen må jeg legge mellom ganske tykt med skiver, ca 4 mm der og. Resultatet er at det kommer ugreie lyder når jeg trår inn clutchen. Derfor har jeg redusert litt på skivene og har nå en clutch som lar seg bruke, men det er litt motstand når jeg skal legge inn gir fra stillestående og den "griper litt" med pedalen inne. Bilen lar seg bruke, men det er ikke optimalt.

Spørsmålene mine er:
1. Gjelder samme verdier for justering av utløserarmen når man bruker skiver mellom slavesylinder og girkasse?
2. Finnes det flere triks, eller er motorløft og inspeksjon av cluth og utløserarm neste på programmet?

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Clutch som ikke løser ut

Postby super'n » 08 Nov 2012, 20:56

Hei.
Det du beskriver her er akkurat det samme som jeg opplevde på min `74 v4. Årsak; utslitt utløser arm. Der var resultatet motorløft. Det jeg gjorde etterpå var å frese opp hullet til utløserlageret og sveise inn en foring av hardmetall på samme diameter som utløserlageret. Dette fuket kjempe bra og etterpå var det ikke behov for noe skiver på slavesylinder eller noe som helst annet enn den vanlig justeringen.

Kanskje ikke det svaret du håpet på, men det funka for meg. Kanskje noen har andre tips?
'
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest