Hva har du gjort med SAABen din i dag?

Diskusjoner om forsikring, verksteder, import, dekk, felger, lakk, osv.
User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Hva har du gjort med SAABen din i dag?

Postby Morten S. » 14 Oct 2015, 17:34

Gratulerer!!!
Jokke900 wrote:EU godkjent den! Så nå blir det skilt for første gang på 34 år!!

User avatar
Ola Bruset
Posts: 86
Joined: 11 Apr 2013, 19:32
Location: Sjetnemarka, Trondheim
Contact:

Re: Hva har du gjort med SAABen din i dag?

Postby Ola Bruset » 20 Oct 2015, 23:08

"Operasjon frontlykt" her i gården dei siste par dagane.

Har hatt dugg i frontlykta på 9-5'en i eit år, og no som EU kontroll står for døra var det på tide å fikse. Så av med frontfanger og lykt, lime glasset som hadde løsna, og sammen med skiten igjen. Problem solved. Får vi håpe.

Inspirert av suksessen gjekk eg også straks igang med å bytte begge frontlyktene på trubbnosen også. Så no har den fått framlykter med runde bua glas. Fint vart det!

Her må det seiast at lyktebyttet på begge sidar på 96'en (inkludert justering mot garasjeporten, det får jaggu holde) tok ein brøkdel av tida eg brukte på 9-5'en. Og ikkje trong eg å opne noko verkstadhandbok heller. Gamle bilar er best å skru på heilt klart!

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Hva har du gjort med SAABen din i dag?

Postby Jokke900 » 21 Oct 2015, 04:06

Herlig! Bra jobba! Ikke bare bare å gyve løs på lykter på nybiler.. Lettest og best med gamle biler! Har du parkert trubbnosen for i år?
(bilde av nye lykter?)
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Hva har du gjort med SAABen din i dag?

Postby Henning » 21 Oct 2015, 05:46

Ola Bruset wrote:Her må det seiast at lyktebyttet på begge sidar på 96'en (inkludert justering mot garasjeporten, det får jaggu holde) tok ein brøkdel av tida eg brukte på 9-5'en. Og ikkje trong eg å opne noko verkstadhandbok heller. Gamle bilar er best å skru på heilt klart!
x 10! helt enig, 9 av 10 ganger storkoser jeg meg med skruing på de gamle bilene, på de nye irriterer jeg meg over knotete løsninger og dårlig håndtverk. Det er nok en grunn for at de gamle er hobby og de nye er bruksbiler.

Konvekse glass er helt riktig på 96 kortfront 8-)
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Ola Bruset
Posts: 86
Joined: 11 Apr 2013, 19:32
Location: Sjetnemarka, Trondheim
Contact:

Re: Hva har du gjort med SAABen din i dag?

Postby Ola Bruset » 21 Oct 2015, 22:59

Jokke: ikkje heilt parkert for i år enno nei, men i løpet av neste veke tenker eg den skal få gå i dvale. Lurer no svært på om eg skal plukke ut interiøret og legge att heime slik at eg har eit vinterprosjekt. ;)

Henning: ja det er rart det der. Kan stå i dagevis og fikle med gammelbilen og KOSE meg. Med nybilen er det noko heilt anna, da er det plutselig stress og slit. Det aller verste å skru på er bilen til frua, den MÅ jo vera klar til neste dag, elles blir det dårlig stemning... Da er det lett å ty til "merkeverkstedet" gitt, slik at nokon annan får skyven om det går åt skogen. Tanken var forsåvidt også å bruke merkeverkstedet på 9-5'en men kvar gong noko dukkar opp så tenker eg at her kan eg jo spare nokre lappar på å skru sjøl. Og da blir ein jo ståande og plagast da. Grrrrrr...

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Hva har du gjort med SAABen din i dag?

Postby Yngve Knutsen » 22 Oct 2015, 05:30

Ola Bruset wrote:Henning: ja det er rart det der. Kan stå i dagevis og fikle med gammelbilen og KOSE meg. Med nybilen er det noko heilt anna, da er det plutselig stress og slit. Det aller verste å skru på er bilen til frua, den MÅ jo vera klar til neste dag, elles blir det dårlig stemning... Da er det lett å ty til "merkeverkstedet" gitt, slik at nokon annan får skyven om det går åt skogen. Tanken var forsåvidt også å bruke merkeverkstedet på 9-5'en men kvar gong noko dukkar opp så tenker eg at her kan eg jo spare nokre lappar på å skru sjøl. Og da blir ein jo ståande og plagast da. Grrrrrr...
Huff dette er tydligvis ett gjennomgående problem. Ser på S60'n som Turbodotten bruker, så er det vel 2 mnd siden begge nærlysene sluttet å virke, bi-xenon. Nå kjører vi med grøftlysene på.
Har ikke orket å begynne på det for man må av med hele fronten for å komme til ballastene til xenon opplegget.
Og er man heldig at det er bare de som er gåen, vel det er 5000 kr for 2 stk det. Byttet den ene i fjor og nå er det altså mørkt igjen
Nei nye biler er fint å flott helt til noe svikter, så jeg er glad for å kjøre og bruke min Saab 96 året rundt. Der er det stort sett tut & kjør og easy fix
Mobil 90191238

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Hva har du gjort med SAABen din i dag?

Postby Henning » 22 Oct 2015, 08:45

Jeg har kjent en alarmerende og ikke kul vibrering på høyre forhjul når jeg bremser på drittbilen, har heller ikke giddet å se på det da jeg heller koser meg med de gamle....... men må vel kanskje orke snart - tar det samtidig som med vinterdekka tenker jeg, rett før jul en gang....
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Hva har du gjort med SAABen din i dag?

Postby Morten S. » 22 Oct 2015, 10:09

og jeg har en smørbørdliste med ting som skal utbedres på daglig Saaben (2001 9-3) etter eu kontrollen. Den forlengede fristen går ut 30. oktober :o

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Hva har du gjort med SAABen din i dag?

Postby Jokke900 » 22 Oct 2015, 14:44

Stortesta totakten! 10 mil med kjøreglede og eneste sinkene var gamle folk i nye biler. Den gamle bilen med "nye" folk i (kona og jeg) trava fint avgårde!

Godkjent! Der og!
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

poden
Posts: 34
Joined: 29 Oct 2012, 18:59
Contact:

Re: Hva har du gjort med SAABen din i dag?

Postby poden » 22 Oct 2015, 15:59

Laga hvite framblinkers til 99an, monterte de, usikker på åssen det ble... :?


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest