1985 900 Turbo 8 - "Silver Rocket"

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
luftskip
Posts: 40
Joined: 24 Aug 2015, 15:59
Location: Oslo
Contact:

1985 900 Turbo 8 - "Silver Rocket"

Postby luftskip » 10 Oct 2015, 12:01

Så var det tid for å endelig få ut finger'n og starte en prosjekttråd for denne rakkeren, som jeg skaffet for en drøy måned sida og hentet ned til Oslo fra dalstrøka ovenfor. Nitten åtti fem saab ni hundre turbo med sentrallås og servo og elvinduer og elspeil og soltak og masse rust og rævva oppheng og jeg fant jommenmeg et vepsebol i den også. Kollegaen på jobb kalte den sølvraketten, og med tanke på en gammal Sonic Youth-låt og hvordan den fremdeles sparker når turboen spinner opp, syntes jeg det var et passende navn. Si hei, sølvraketten. Hei, forum. Hei.

Image
Hei, forum.

Så, tredve år med konstant eksistens og et relativt rikt liv oppi Gausdal har jo åpenbart vært en belastning for denne her. En gammel gubbe var første eier, i over tjue år, og han har tatt skikkelig godt vare på bilen også. Neste eier var litt mer uvøren, og de siste 7-8 årene har bilen tilbrunget utendørs om vinteren og som bruksbil for øvrig, som dessverre har skadet henne nevneverdig. Det er mye å gjøre, og jeg har naturligvis allerede begynt. Det første jeg gjorde, var å plukke litt deler på Stokstad fra en 900i sedan. Nytt kupéfilter, blant annet.

Image
Det gamle kupéfilteret var lagd av kattepels og optimisme

En måned med sporadiske kjøreturer og grundig gjennomgang ga meg anledning til å kartlegge det som feiler bilen. For det første er motoren og drivverket i overraskende god stand, med tanke på at bilen har kjørt 336.000 km. Den HAR blitt godt tatt vare på, den er bare sliten. Aller første operasjon var litt basic service. Bytta olje og filter og bytta reimer som bråka no jævlig og viste seg å være skeivt montert. Har også funnet ut at hjullageret på servopumpa holder på å ryke, og leter for tiden etter ny pumpe. Selv om dette er en gammal del som visstnok finnes på en rekke opler, amcars og volvoer (typ "Saginaw") så kan jeg ikke med sikkerhet si om jeg får riktig del når jeg finner en på ebay. For øvrig finnes de nye å PFS kun til snaue 2000 kr, og det kommer ikke på tale. Vrakplasspumpe fra sverige til 500 spenn er bestilt enn så lenge.

Image
Åtterblokka og de skeive reimene

Og så var det interiøret. Denne deilige, rødvinsfarga veluren i turbostil er virkelig noe jeg har kommet til å like. Og samtidig må helheten, på sikt, byttes ut og oppgraderes om mulig. Og vi snakker helheten. Setene er fine, men såpass slitte at en oppgradering er på sin plass. Taket henger, selvfølgelig, og nytt materiale bestilles fra Helsingborg med sikte på å få det bytta før Oktober er omme. Se også C-bjelkene, som er helt ferdige. Det er også en del kuriøse elfeil å melde: Elvinduene funker kun på høyre side, ikke venstre. Det betyr at jeg ikke kan rulle ned mitt eget førervindu, og må åpne og ut av døra om jeg skal bestille mat på en drive-in-restaurant. Diodene i dasjbordet funker litt som de vil: Lyset inni askebegeret er alltid på, men instrumentbelysningen er helt ute. Er i det hele tatt tid for å bytte hele dæsjen, egentlig, som ikke kommer på plass før vi finner en delebil som kan donere det hele. Fant en '91 i16 med samme farge inne og ute, men den var todørs og da endte jeg med å drite i det. Om noen skulle finne en (åtterturbo?) - tips meg!

Image
SAAB 900 original feature - eksepsjonelt herpa innertak.

Alt nevnt så langt er derimot i andre rekke, langtidsforetak. Det aller første vi må gjøre, er å få bilen EU-godkjent. Det trodde jeg i første omgang skulle bli skikkelig vanskelig. Jeg så for meg en laaang rekke feil og mangler og 2'ere opp og ned og i mente. Men det vakke så ille! Faktisk ikke ille i det hele tatt. TRE feil ble det:
Jeg må bytte endeledd, venstre side. Disse har jeg allerede fått inn, både indre og ytre endeledd, begge sider, fra kina, for cirka 400 kroner.
Bilen viser heller ikke ryggelys. Dette har jeg ikke fått diagnosert ordentlig, men det er enten ledningsbrudd eller defekt switch inni girspaken. Har fått en ny switch inn også, bare fordi det var innmari billig. Vi må ta en skikkelig grundig gjennomgang over ledningsnettet, men vi begynner med denne tassen.
Og så fikk jeg jo anmerkning på rust, da. Og det er relativt mye rust, men også mye som er utbedra. Tre av fira hjulbuer er ordna, hvorav den fjerde fremdeles var i god stand. Det er et lite rusthull i eksospotta, som fikses lett. Og anmerkninga, den kom under høyre bakdør, hvor de fant en stor sprekk. Og det ser ikke bra ut, det ser ut til at man må bytte hele denne delen av vogna. Jeg har en fetter som sveiser, og han skal få bilen i hende en gang neste uke, for å sette i gang med moroa. Så tar vi det derfra. Men ny godkjenning før 1. desember - det skal vi klare!

Image
Toerfeil :(

Så da var vi i gang! Det er noe eget å holde på med veteranbilkjøret når man bor i Oslo sentrum og er avhengig av garasjene til kompiser og råd fra alle andre man kjenner, men det er jo det som legger til litt sjarm i eventyret også. Jeg tenker at et sånt prosjekt ikke er noe man bare kan sitte og pusle med aleine i garasjen sin for å få fred, tvert imot, det er noe som krever at man involverer venner og kjente og deres kompetanse. Jeg regner dere her inne som en del av den kretsen nå, jeg da. Så jeg ser frem til å fortelle hva som foregår med bilen her inne og setter høy verdi i all konsultasjon dere kan by på. Da skjer det ting!

Image
Åpne bildet i eget vindu for full størrelse...

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: 1985 900 Turbo 8 - "Silver Rocket"

Postby Stein Are » 10 Oct 2015, 12:14

Knallbra start på tråden!
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: 1985 900 Turbo 8 - "Silver Rocket"

Postby Yngve Knutsen » 10 Oct 2015, 13:08

Jepp, topp start på tråden og bilder gjør oss bare sååååå glad :D
Mobil 90191238

User avatar
luftskip
Posts: 40
Joined: 24 Aug 2015, 15:59
Location: Oslo
Contact:

Re: 1985 900 Turbo 8 - "Silver Rocket"

Postby luftskip » 23 Oct 2015, 11:42

Da har jeg vært en tur til Strømstad for å hente materiale til nytt innertak og en servopumpe jeg bestilte fra en vrakplass i Vimmerby. Til info så var Mekonomen Strømstad ikke særlig interessert i å motta bildeler for meg, det ble gjort av ANA. Disse deleforsendelsene har vært grunnen til litt loking og forsinkelser med denne planlagte sveisinga, men det begynner å nærme seg nå... Må bare stikke og feire tredveårsdagen min først, denne helga. Så får vi se hva som er igjen av meg uti november :)

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 1985 900 Turbo 8 - "Silver Rocket"

Postby Henning » 23 Oct 2015, 11:46

For en genial måte å snike inn 30 års dagen sin :D

Gratulerer med dagen!!!

Ja det er jo litt å sveise på denne har jeg sett :shock:
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 1985 900 Turbo 8 - "Silver Rocket"

Postby Jokke900 » 23 Oct 2015, 12:02

Kos deg med jobben og grattis med dagen!
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: 1985 900 Turbo 8 - "Silver Rocket"

Postby kanonjon » 23 Oct 2015, 12:05

Grattis med dagen!

Morro med 900 Turbo, spesielt 8v. Låter knallgodt! Bilen er 30år gammal, så rust og andre skavanker må man regne med. Men synes den kanalrusta var litt i det meste laget :O

Jeg tror det er 85 eller 86 modellene som har litt dårlig rykte på seg ang elektriske feil, isolasjonen på ledningene i nettet har en tendens til å gå oppløsning og kortslutte med andre ledninger. Så hvis du vil bytte hele dashen, gå over alt av ledninger.

Har sagt dette mange ganger før, det er verdt å redde en 900, en veldig allsidig bil med mye kjøreglede!

User avatar
luftskip
Posts: 40
Joined: 24 Aug 2015, 15:59
Location: Oslo
Contact:

Re: 1985 900 Turbo 8 - "Silver Rocket"

Postby luftskip » 23 Oct 2015, 13:06

Tusen takk for gratulasjoner, dere! Veldig kjekt!

Det er en jævlig morsom bil å kjøre, og selv om jeg har sittet bak rattet på mye rart av nyere fancy biler med masse pønch og flere hester enn denna, så er kjøreopplevelsen og begeistringa for Saab'en min uten sidestykke. Det er kanskje mest fordi jeg er partisk til min egen bil, høhø. Men det er noe med følelsen når turboen kicker inn, veigrepet og den taktile følelsen av "ufiltrert" kjøreglede som får det til å kile mellom beina.

Det må forsåvidt også sies at uansett hva man bytter i denne bilen så blir resultatet en bedre bil! Den er langt i fra den beste standen man kunne tenke seg som utgangspunkt for en strøken restaurering, men det betyr ikke at den ikke er dugandes.

Første målet med sveisinga og disse første reperasjonene er å få den gjennom EU'n og gi den litt shine og sjel. Gi den et par års levetid og ikke minst en tilstand som gjør at man ikke skammer seg for å invitere dama på en kjøretur. Deretter blir det dæsjen og det elektriske pluss interiøret før skikkelig tekniske oppgraderinger (slike som du gjør, kanonjon - faen så bra jobb du gjør også!) begynner å bli aktuelle.

Vil jeg noensinne komme til det nivået? Det spørs. Må jo være litt realistisk på det, men jeg leker jo med den urealistiske tanken på å kjøre ned til Polen og få en fullstendig sveis og lakk gjort! Dersom det aldri blir til det, er sølvraketten uansett kilde til mye god lærdom og forhåpentligvis den første i rekken av flere og stadig bedre 900'er!

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: 1985 900 Turbo 8 - "Silver Rocket"

Postby kanonjon » 23 Oct 2015, 21:32

Takk for det! De tinga jeg har gjort med bilen er noe jeg har gjort over tid. Bare ta det i ditt eget tempo, no rush! Om du vil trimme litt, så installerer du frontmontert intercooler og større eksos, da har du gjort mye :)

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: 1985 900 Turbo 8 - "Silver Rocket"

Postby Sigge » 26 Oct 2015, 07:00

Kjekt med flere 900-prosjekter. Skal følge med 8-)
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest