Skraping i gir

For alle diskusjoner vedrørende OG900.
Jorgen
Posts: 47
Joined: 09 Nov 2012, 02:18
Location: Drammen
Contact:

Re: Skraping i gir

Postby Jorgen » 17 Aug 2015, 06:39

Ingvar: Takk for tipset! Har prøvd, og bilen beveger seg ikke på flatmark når jeg fører girspaken mot førstegiret. Da gjenstår det bare et oljeskift...

Hans: Det er også et godt tips. Sjekket pedalen, og det er litt slark i selve overføringen, men ikke nok til at det skal ha noe å si. Jeg har uansett en bedre pedal jeg kan prøve med for å utelukke.
Saab 900 Aero '88
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95

Jorgen
Posts: 47
Joined: 09 Nov 2012, 02:18
Location: Drammen
Contact:

Re: Skraping i gir

Postby Jorgen » 06 Sep 2015, 13:57

Da har jeg tatt av diff-coveret på girkassa og funnet litt av hvert! Kan det se ut om en halv synkring? Og er det noen som vet hva de tynne pinnene er? Åpen for tips og kreative tolkninger:)

Bilde 1, baksiden av diff-cover med magnet full av spon + assortert utvalg av metall:

Image

Bilde 2, synkringbit?

Image

Bilde 3, hva er dette?

Image
Saab 900 Aero '88
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95

User avatar
900C-LPG
Posts: 3238
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: Skraping i gir

Postby 900C-LPG » 07 Sep 2015, 18:07

Satt det nok olje i girkassen og hadde du kontrlert det som første det du gjorde da du fikke problemer med girkassen? :roll:
Ofte, så ikke altid, skylder en defect girkasse i at det var for lite olje i den. :idea:
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

Ingvarjg
Posts: 88
Joined: 03 Dec 2014, 09:32
Contact:

Re: Skraping i gir

Postby Ingvarjg » 07 Sep 2015, 20:29

Klarer ikke å se alt så godt på telefon, men det kan se ut som en synkringfjær på avveie har tatt med seg mer. Disse kan løsne når ringene er utslitt. Hopper den ut av et av girene? Uten den helsa der så vil den ikke låse som den skal. Skal ikke se bort fra at det kunne vært unngått dersom det hadde vært oljeskift-intervaller på kassa, men det skal sies at synkringene på disse kassene ikke akkurat er overdimensjonert.

Jorgen
Posts: 47
Joined: 09 Nov 2012, 02:18
Location: Drammen
Contact:

Re: Skraping i gir

Postby Jorgen » 07 Sep 2015, 21:20

Lpg: nei, det har vært olje på den hele tiden i mitt eie, i hvert fall.

Ingvar: nei, den hopper ikke ut av gir, men nå skjønner jeg i hvert fall hvorfor den skraper... 4. gir er umulig å entre når bilen står i ro, men kan nås i fart etter godt med skraping. Ellers skraper det friskt i både 3. og 2. når jeg girer nedover.

Bilen går bare korte distanser til jobb. Er sjansen stor for totalt havari, eller kan den gå en stund uten en synkring?

Ingvarjg
Posts: 88
Joined: 03 Dec 2014, 09:32
Contact:

Re: Skraping i gir

Postby Ingvarjg » 08 Sep 2015, 06:26

Sjansen for at løse smådeler havner mellom to drev er absolutt til stede, og da blir det bråstopp.

Jorgen
Posts: 47
Joined: 09 Nov 2012, 02:18
Location: Drammen
Contact:

Re: Skraping i gir

Postby Jorgen » 08 Sep 2015, 06:32

Det høres jo i grunn ikke så veldig hyggelig ut. Jeg fant resten av synkringen (i hvert fall det meste) i bunnen av diffhuset før jeg satt på lokket igjen. De bar tydelig preg av å ha fått juling av noen tannhjul. Men det er jo vanskelig å si om det er mer inni der. Nei, da tror jeg at bilen har gjort sitt...
Saab 900 Aero '88
Saab V4 '69
Saab 9-5 '03
Saab 900s '95


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest