Svidd startmotor

For alle diskusjoner vedrørende 92, 93, 95, 96 med totaktsmotor.
Mads
Posts: 12
Joined: 30 Oct 2012, 12:50
Contact:

Svidd startmotor

Postby Mads » 16 Mar 2015, 21:23

Hei alle,

Fikk på lørdag anledning til å lufte 93 i fin vårsol i Bergen.
Den store gleden over å ha fått årets første kjøretur ble imidlertid noe overskygget av hva som kan virke som en svidd startmotor.
Ved forsøk på oppstart for å kjøre hjem slo startmotoren inn som vanlig, men kuttet veldig kjapt. Forsøkte igjen og da drog den bare en halv runde, så ingenting.
Da jeg åpnet panseret kom røyk og lukt av svidd elektronikk fra starteren. Fikk heldigvis dytten bilen i gang og kom meg hjem til garasjen.

Så til spørsmålene:
1.Er startmotorene noe som lar seg reparere, eller er det bare sette i gang å lete etter ny?
Ser at det selges børstesett til disse ulike steder. Noen som har en formening om det kan være fornuftig å skifte disse først?

2. Hva er det som gjør at startmotoren ryker? Er den enkelt og greit utslitt, eller er det andre ting jeg bør feilsøke før jeg eventuelt reparerer/bytter ut starteren?


Mads-J

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Svidd startmotor

Postby super'n » 16 Mar 2015, 22:28

Normalt sett vil det ikke lukte svidd hvis børstene er utslitt... Dersom et lager har skjært seg og du typer starteren vil den kunne brenne seg. Dersom den er så skada at den må viklet på nytt er det sannsynligvis billigere å bytte.
Triconor i Oslo overhaler, men sender vikling til utlandet.
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

Twangyman
Posts: 201
Joined: 28 Oct 2012, 22:54
Contact:

Re: Svidd startmotor

Postby Twangyman » 16 Mar 2015, 23:16

Det er firma i Bergen som overhalar startar og dynamo


Sent from my iPhone using Tapatalk


Mads
Posts: 12
Joined: 30 Oct 2012, 12:50
Contact:

Re: Svidd startmotor

Postby Mads » 18 Mar 2015, 21:31

Takker for svar! Veldig kjekt å kunne få hjelp så raskt! :-)
super'n wrote:Normalt sett vil det ikke lukte svidd hvis børstene er utslitt... Dersom et lager har skjært seg og du typer starteren vil den kunne brenne seg. Dersom den er så skada at den må viklet på nytt er det sannsynligvis billigere å bytte.
Triconor i Oslo overhaler, men sender vikling til utlandet.
Jeg er kanskje litt grønn her, men regner med det her er snakk om et lager i startmotoren?

Twangyman wrote:Det er firma i Bergen som overhalar startar og dynamo


Sent from my iPhone using Tapatalk
Prøvde meg med noen google-søk, men det meste jeg fikk opp var til skips-/offshoreindustrien. Kjenner du til noen du kan anbefale i bergensområdet?


Mads-J

Twangyman
Posts: 201
Joined: 28 Oct 2012, 22:54
Contact:

Re: Svidd startmotor

Postby Twangyman » 19 Mar 2015, 13:56

Spør Tore eller Rune. Meinar det var ein av dei som sa det til meg. Eg hugsar ikkje i farten.

JørgenK
Posts: 13
Joined: 29 Oct 2012, 20:38
Location: Bergen
Contact:

Re: Svidd startmotor

Postby JørgenK » 20 Mar 2015, 20:53

Åsane start og dynamo.. Liamyrane 6..

Mads
Posts: 12
Joined: 30 Oct 2012, 12:50
Contact:

Re: Svidd startmotor

Postby Mads » 28 Mar 2015, 09:07

Takker for hjelpen alle sammen!
Da blir det demontering av startmotor de nærmeste dagene. Noe som må passes på her?

Ble forresten også tipset om "Mathopen Start og dynamo". Noen som har erfaringer med dem?


Mads-J.

User avatar
Ola Bruset
Posts: 86
Joined: 11 Apr 2013, 19:32
Location: Sjetnemarka, Trondheim
Contact:

Re: Svidd startmotor

Postby Ola Bruset » 22 Apr 2015, 10:07

Demontering av startmotor: Er vel ikke så mye som må passes på, bortsett fra HUSK å KOBLE FRA BATTERIET! :D
Det kan være litt knotete å komme til spesielt den underste bolten, men med en 1/2" fastnøkkel går det greit etter litt bannskap.

Sliter med startmotoren jeg også, så henger meg på:
Noen som veit om det finnes noen verksteder i Trondheimsområdet som fikser sånt?
Hos meg er det kontaketene i innslaget som fusker, starteren lager bare en klikkelyd men går ikke rundt. Prøvde å spraye inni der med WD-40 og det hjalp ei stund men nå er den kul umulig igjen. Mulig at innslaget kan byttes?

User avatar
Ola Bruset
Posts: 86
Joined: 11 Apr 2013, 19:32
Location: Sjetnemarka, Trondheim
Contact:

Re: Svidd startmotor

Postby Ola Bruset » 17 Jun 2015, 15:06

Joda det ER mulig å få reparert en gammel startmotor her i Trondheim også.

Leverte inn starteren hos "K. Berglund EFTF Elektrisk Verksted" på vei til jobb i går, og hentet den igjen idag.
Hadde regnet med at dette fort kunne ta noen uker jeg da, men neida EN dag holdt rikelig.
Da hadde han bl.a. dreid kommutatoren så den skal være så god som ny. :-)
Billig ble det vel ikke akkurat, men startmotor må jeg jo ha.

Denne karen er proff på el. motorer og dynamoer og tar gjerne på seg flere veteran oppdrag.
Web side her: http://www.k-berglund.no/

Jeg har brukt ham et et par ganger før også, da tryllet han fram børster til likestrømsdynamoen i totakteren.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest