Gammle saabe'n, v4 1968 mod

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Gammle saabe'n, v4 1968 mod

Postby Stein Are » 08 Jun 2015, 15:07

69 reg sist i 68 sikkert…
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Gammle saabe'n, v4 1968 mod

Postby Tore T » 08 Jun 2015, 15:19

Hei Valmet 602, og velkommen hit !
Moro med yngre krefter her på forumet... vi har vel en til på ca samme alder også :)

Clutch som "sitter fast" ja... skal vi se...
Sikkert greit å skifte clutchvesken ja... men vær obs på at det kan være litt tricky å lufte clutchen på disse bilene...
Og hvis hovedpumpa eller slavesylinderen er sårlige, får du ikke ut lufta uansett.... Søk litt på forumet her, så finner du en del om dette.

Men la oss håpe at det er i orden...
Det første du bør sjekke er at slavesylinderen skyver skikkelig på utløserarmen. Trekk tilbake gummihetta som sitter mellom slaven og clutchhuset, og se etter at du har god bevegelse her. (Du skal ha ca 4 mm bevegelse til utløserlageret kommer i kontakt med clutchen, og derfra noen cm videre for å fri clutchen skikkelig.)

Hvis dette ser ut til å være i orden, fjerner du inspeksjonsdekslet på toppen av clutchhuset. Da kan du se om trykkplata beveger seg bakover når clutchpedalen trås inn. Bør vel ha noen mm bevegelse her for at det skal funke.

Hvis alt dette er i orden, er det nok lamellen som har "grodd fast" i svinghjulet eller trykkplata...
Har vært borti dette på et par biler som har stått lenge... På et par har det lykkes å løsne det ved å taue / "rykke" bilen som du nevner, på en måtte jeg demontere clutchen...

Det første du kan prøve hvis du har fastslått at lamellen sitter fast i svinghjulet / trykkplata, er følgende:
For alle metodene vil det hjelpe å få motoren varm... Start den opp i fri, og la den stå å gå til motoren blir skikkelig varm.
Stopp motoren.

Plan A:
-Sett bilen i 4 gir.
-Trå inn bremsepedalen og hold den hardt
-Trå også inn clutchen
-Prøv å starte bilen med nøkkelen mens du holder begge pedalene inne.
-Hvis motoren snurrer "normalt", har du vunnet !
-Hvis starteren ikke klarer å dra rundt motoren, slipp nøkkelen etter et sekund, vent et par sek, og prøv igjen.
Hvis clutchen ikke har løsnet etter 3-4 forsøk, move to plan B...:

Plan B:
-Jekk opp bilen foran, og sikre den på bukker e.l med begge fremhjulene ca 5 cm over bakken. Dra på brekket og klosser på bakhjulene.
-Lås frihjulet
-Sett bilen i 4 gir og start motoren.
-Trå ned clutchen og hold den nede.
-gi gass til speedometeret viser ca 40 km/t.
-Slipp gassen, og trå straks HARDT og brått på bremsen. (Mens du fortsatt holder clutchen nede)
-Fortsetter motoren å gå men hjulene har stoppet, har du vunnet.
-Stopper motoren, så sitter clutchen fortsatt... Prøv igjen, men gå opp til 50 km/t denne gangen.
-Fortsett opp i hastighet til du forhåpentligvis får løsnet clutchen... Men om det ikke løsner ved 60-70 km/t, ville jeg nok forberedt meg på å demontere ...

Lykke til !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

Valmet602
Posts: 15
Joined: 26 Jan 2015, 21:04
Contact:

Re: Gammle saabe'n, v4 1968 mod

Postby Valmet602 » 08 Jun 2015, 16:02

Ble veldig usikker på om det er 68 eller 69 nå, vi byttet bare glassene på lysa når vi bytta sist så resten av fronten er orginal. Meiner at fattern sa det var 68 mod, men jeg skal spørre han og se i vognkortet når han kommer hjem! Men kan sefølgelig hende det er en 69 mod altså :)

Takk Tore t! Her sto det noen mulige løsninger som vi skal prøve ut! Må nokk bare vente til vi får start på bilen først så skal vi prøve ut dette! Jeg Kommer nokk tilbake med mer spørsmål underveis :)

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Gammle saabe'n, v4 1968 mod

Postby Morten S. » 08 Jun 2015, 19:35

Det som også faktisk fungerer i mange tilfelle er, la motor blir varm som det er skrevet over her.
Skru av inspeksjonslokket i girkassen.
Slå av motor og sett den i første gir. Hell en boks rød cola ned på lamellplaten og start motoren.
Har vært med på at det har løsnet clutchlameller som ikke har villet slippe på annen måte.

tord_
Posts: 28
Joined: 02 Nov 2012, 01:44
Contact:

Re: Gammle saabe'n, v4 1968 mod

Postby tord_ » 11 Jun 2015, 17:41

Morten S. wrote:Det som også faktisk fungerer i mange tilfelle er, la motor blir varm som det er skrevet over her.
Skru av inspeksjonslokket i girkassen.
Slå av motor og sett den i første gir. Hell en boks rød cola ned på lamellplaten og start motoren.
Har vært med på at det har løsnet clutchlameller som ikke har villet slippe på annen måte.
Sku akkurat til å foreslå det samme! Har hørt det skal funke som fy :)


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 1 guest